Новосадско позориште: Марта Береш као Хасанагиница
Након “Неопланте”, представе о Новом Саду, по мотивима есеја Ласла Вегела, “Банк Бана” Јожефа Катоне, чувеног дела мађарске драмске литературе, Адраш Урбан у Новосадском позоришту (Ујвидеки синхаз) сада режира “Хасанагиницу” Љубомира Симовића.
Урбану ово није први “задатак” из српске “класике”. Стерија, Нушић, Станковић, Михиз, сада Симовић, имена су великих драмских писаца које ниже на сценама домаћих позоришта. Сваки пут, резултат је био прилично импресиван. Очекивања расту и није им лако удовољити, борећи се са границама које свако од нас, у друштву, па и у позоришном, по дефиницији колективном чину, бивају постављена.
Насловну улогу, улоге Хасанагине жене, такозване Хасанагинице, играће Марта Береш, гошћа из Позоришта “Деже Костолањи” из Суботице. Феноменална глумица која заслужује овакав вид пажње и својеврсног теста, иако је већ играла у представама Новосадског позоришта, улогу Силвије у “Кнегињи чардаша”.
Креативна екипа, осим проверених снага глумачког ансамбла Новосадског позоришта, биће композиторка Ирена Поповић Драговић, сада већ стална сарадница Андраша Урбана у креирању препознатљиве сценске игре која се пођеднако заснива на музичком, колико и на физичком плану. Драмски, схваћен класично, вербално са покојим покретом, мизансценом, костимом и сценографијом, за Урбана је увек био далек. Музејски, што би се рекло.
Костимографију креира Милица Грбић, драматуршкиња је Ведрана Божиновић, гошћа из Сарајева, а превод ради Роберт Ленард. Сценографију као решење сценског простора за игру ће урадити сам Урбан.
У осетљивој фази рада, на самом почетку, Урбан није вољан да открива превише детаља. Мађарима “Хасанагиница”, иако као песма преведена одмах након немачког, није ствар колективног духа. Зато постоје очекивања на плану родног или друштвеног идентитета, дискриминације жена. Урбан ни ту нема нешто посебно да дода, осим да савремено друштво, по његовом мишљењу, гаји исувише слобода које су засноване на оквирима и очекивањима. На правилима која некима служе, а некима не, иако им се повинују.
За сада, Урбан пролази кроз фазу читања и разговора са креативним тимом, у ком правцу иду размишљања, у ком правцу ће да оде представа. Познајући Урбанов рад, новосадска публика може да се радује следећој представи коју ће имати на репертоару у свом граду. Ипак, мало ће морати да сачека. Премијера ће бити 24.априла.
И. Бурић