ДНЕВНИК САЗНАЈЕ Возови преко „Жежеља“ крајем марта или почетком априла
НОВИ САД: На градилишту новог моста преко Дунава у Новом Саду у току је постављање железничке инфраструктуре, а уколико се радови буду одвијали предвиђеном динамиком, возови би преко друмско-железничког моста требало да крену крајем марта или почетком априла, како се и најављивало последњим проценама.
Ту информацију потврдио је и државни секретар у Министарству грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Имре Керн, наводећи да радници настављају изградњу железничке инфраструктуре и шинског прилаза новом мосту, упркос неповољним временским условима.
„Захваљујући новим технологијама, успели смо да завршимо и оне радове које до пре неколико година не бисмо могли радити зими“, нагласио је Керн.
Додаје да је завршена хидроизолација, за коју су употребљени нови материјали.
„Управо захваљујући томе, много посла је завршено пре рока, па ће железнички, а затим и друмски саобраћај, кренути ускоро. Чим се заврши изградња пруге преко моста и крене железнички саобраћај, почињемо изградњу приступних саобраћајница, да би у мају и друмски саобраћај био преусмерен на нови мост. После тога, следи још само демонтажа старог моста“, навео је Керн.
Да би се актуелни железнички саобраћај преусмерио на нови мост, било је неопходно монтирати скретницу на прузи која води преко монтажно-демонажног друмско-железничког моста, преко којег се и одвија железнички саобраћај последњих 18 година, након рушења Жежељевог моста.
С изградњом скретнице, стичу се услови за постављање шина до новог моста. Државни секретар у Министарству грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре истиче и да је урађено и много више насипа него што је било предвиђено пројектом, као део пројекта будуће двоколосечне брзе пруге Београд–Будимпешта, као и да ће на новом лучном мосту бити изграђена прва завршена деоница пруге на којој ће возови ићи брзином од 120 до 130 километара на час.
Очекивања да би железнички саобраћај преко новог моста могао кренути до краја марта, изнео је и градоначелник Новог Сада Милош Вучевић, позивајући се на информације које је добио од извођача радова.
Како је тада Вучевић објаснио, Жежељев мост представља пројекат од националног, али и европског значаја, и један је од кључних услова да се реализује стратешки пројекат брзе пруге Београд–Будимпешта.
„Након пуштања железничког саобраћаја, очекује нас завршетак приступних саобраћајница, на којима су радови тренутно у току, и мислим да ће половином идуће године Жежељев мост бити комплетно завршен“, рекао је градоначелник Новог Сада.
Након пуштања у рад новог моста, биће уклоњен стари монтажно-демонтажни друмско-железнички мост који је у функцији од 2000. године и железничком пругом спаја две обале Дунава код Новог Сада.
Покрајинска влада је ове године определила око 790 милиона динара за финалне радове на новом мосту, као и за уклањање старог. Тај новац реализоваће се посредством Управе за капитална улагања Војводине, која је и лане за градњу новог моста исплатила око 800 милиона динара.
И Имре Керн напомиње да је Министарству стало да се предвиђени рокови испоштују јер свако продужавање рокова повећава и трошкове градње. Он није хтео да говори о томе колико ће коштати нови друмско-железнички мост преко Дунава у Новом Саду, додајући да ће цена сигурно бити много нижа од оне о којој се говорило на почетку градње.
Дунав је у Новом Саду 22.октобра прошле године премошћен са два нова лука новог друмско-железничког моста. Преко спојене мостовске конструкције са бачке на сремску страну први су пешке прешли председник Покрајинске владе Игор Мировић, потпредседница Владе Србије и министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зорана Михајловић и шеф Мисије Европске уније у Србији амбасадор Сем Фабрици. Тада је успешно завршено спајања два мостовска лука на централном речном стубу које је трајало готово два месеца.
Тада је наглашенода је нови мост веома значајан за коридоре и развој Србије и преко новог Жежељевог моста железнички саобраћај ће ићи брзинама од преко 150 километара на сат, јер се налази на коридору 10. Такође, Жежељев мост је део пројекта модернизације пруге Београд – Будимпешта којом ће возови ићи просечном брзином од 200 километара на час.
Нови мост пројектовао је Александар Бојовић, а налази се недалеко од места на којем је био Жежељев мост, срушен током НАТО бомбардовања 1999. године.
И док радови трају, траје и својеврсна неформална јавна дебата о будућем називу новог моста, који је отворио управо његов пројектант Бојовић, у коју се укључио велики број људи и изнео велики број предлога, па је питање да ли ће до свечаног отварања моста неки од тих предлога бити и заведен у званичну документацију о мосту.
Првобитни рок за изградњу моста који је дао шпанско-италијански конзорцијум „Азви–Тадеи“ био је октобар 2013. године.
А. Савановић