Колико језика знаш, толико вредиш
Од ђака припадника националних мањина, њих 70 одсто похађа и наставу на свом матерњем језику, а тих ученика њих 80 одсто планира да то чини и убудуће-показало је истраживање спроведено крајем прошле године међу наставницима, ђацима и њиховим родитељима у пет основних и шест средњих школа у којима се настава одвија и на неком од језика националних мањина које живе у Србији или се као изборни изучава предмет матерњи језик с елементима националне културе.
Од ђака припадника националних мањина сваки трећи наставу слуша на српском језику, а чак 80 одсто то ће чинити и убудуће. Половина испитаних ученика заинтересована је да учи и језик неке друге мањине, а већина и ђака и њихових родитеља, али и наставника би то препоручила и неком другом.
Трећина испитаних ђака и њихових родитеља, али и наставника, као главну предност образовања на језицима мањина види лакше запошљавање због знања више језика и више могућности за даље школовање. Међу предностима за образовање на неком од мањинских језика родитељи виде и прилику за упознавање обичаја, културе и вредности нације којој припадају, али и одржавање веза са сународницима. У исто време, наставници потенцирају разумевање различитих култура и лакши живот и рад у другој земљи.
Сваки трећи ђак и родитељ и чак половина наставника сматра да су највећи проблем у овом образовању uybеnici, који су или недовољно квалитетни, или нису преведени на језике мањина. Као проблем наставници су издвојили и ограничен број школа у којима се настава изводи на неком од језика мањина, те недовољан број наставника који могу на овим језицима да предају. Ипак, чак 77 одсто испитаника је веома задовољно наставом на језицима мањина, делимично је задовољно 21 одсто, а незадовољних је само два одсто.
Д. Девечерски