Зауставити теретњаке који возају сиву економију
НОВИ САД: Влада Србије утврдила је Предлог измена Закона о превозу терета у друмском саобраћају и упутила га посланицима Скупштине Србије на усвајање по хитном поступку.
Хитан поступак усвајања предложених измена тражи се због тога што би у супротном биле проузроковане штетне последице по пословање привредних субјеката који обављају превоз тертета у друмском саобраћају, и то нарочито превоза за сопствене потребе, као и превоз у вези с обављањем делатности оспособљавања кандидата за возаче, али и у сузбијању сиве економије у тој области.
Изменама Закона о превозу терета у друмском саобраћају унапредиће се превоз терета у том саобраћају, успоставиће се виши степен ефикасности у раду свих субјеката у тој области, отвориће се нове тржишне могућности за домаће превознике, отклонити нејасноће у примени постојећег законског акта као и постојеће правне празнине, а детаљније и јасније уредити поједина питања и институти.
Закон о превозу терета у друмском саобраћају донет је 2015. године, али је након његове анализе закључено да га треба допунити и мењати.
Тако се сада предлаже искључивање из постојећег Закона превоза терета возилима чија највећа дозвољена маса не прелази 1.500 килограма јер је констатовано да је број таквих регистрованих возила у Србији мали и да физичка и правна лица која их поседују немају својство превозника и тиме не нарушавају постојеће тржиште услуга превоза.
Такође, изменама се прецизирају одредбе којима се уређује првоз за сопствене потребе и уводи одговарајућа потврда у случају међународног превоза терета за сопствене потребе. Ту потврду издаје Министарство, односно општине у случају домаћег превоза за сопствене потребе.
Основни циљ доношења поменутих измена је и усклађивање са Законом о инспекцијском надзору у делу сузбијања сиве економије и нелојалне конкуренције на саобраћајном тржишту.
Предлог измена закона доноси и решење у обуци и образовању. Измена се, између осталог, предвиђа олакшан начин образовања комисије као за полагање испита о професионалној оспособљености лица одговорног за превоз терета у друмском саобраћају и њене надлежности.
Осим тога, допунама се уводи заштита корисника превоза и обезбеђује квалитетнија услуга, боља повезаност, координација и размена информација контролних органа.
Предлогом су прецизиране поједине инспекцијске мере предвиђене и садашњим законом, али и додате неке нове, као што су искључење теретног возила лица које обавља превоз за сопствене потребе.
Предлогом се предвиђа и обавеза евидентирања домаћег привредног друштва, другог правног лица, предузетника, односно пољопривредника, који обављају превоз за сопствене потребе у евиденцију коју води општинска, односно градска управа.
Тим решењем се субјекти који обављају превоз за сопствене потребе спречавају да под тим видом обављају јавни превоз и сузбија сива економија у међународном саобраћају.
Тим решењима додат је услов да превоз нема комерцијални карактер, уводи се потврда о евиденцији и предвиђа да Министарство води евиденцију теретних возила.
Предвиђа се и ново законско решење којим ће се водити посебна евиденција теретних возила и лица која обављају превоз терета за сопствене потребе у међународном друмском саобраћају, чиме ће бити онемогућена сива економија у обављању јавног превоза и нелојална конкуренција на тржишту превозних услуга јер су сада многи то радили, али под „плаштом” превоза терета за сопствене потребе.
Љ. Малешевић