У возовима стјуардесе, а на ноћним линијама стјуарди
БЕОГРАД: Стјуардесе у возу, кетеринг и савремени систем за издавање карата... неке су од новина у нашим возовима које је предузеће "Србија воз" почело да уводи, верујући да ће бољи услови за путовање повећати и приходе.
Највећу пажњу путника изазвало је ангажовање стјуардеса, за сада на линијама Београд-Нови Сад и Београд-Бар, а од сутра се планира да стјуардесе уђу и у возове на линији Београд-Вршац.Екипа Танјуга путовала је данас пругом Београд-Нови Сад, возом у коме стјуардесе услужују путнике уз широк осмех.
Не разликују се много од оних у ваздуху. Црвена марама, кошуља на бело-плаве пруге, црна сукња, колица са којих љубазано путницима нуде кафу, сокове, пиво, грицкалице... "Крајем јуна је изабрана фирма која обезбеђује кетеринг и раднике, али и мобилне фискалне касе, мобилне терминале за плаћање картицом, униформе и могли смо промотивно да почнемо са послом, рекао је за Танјуг в.д. директор "Србија Воз", Југослав Јовић.
Стјуардесе које раде у возу, како наводи, не смеју бити старије од 26 година, јер је посао физички захтеван и очекује се да ће га радити привремено млади током студија или након завршетка школе, док не нађу "прави" посао. Истовремено ангажовано је и неколико момака који раде као стјуарди, сада само на релацији Београд-Бар, јер је у питању ноћна линија.
"Посао захтева да се све време стоји, наравно неопходна је и љубазност са путницима. Оне имају обавезу да се едукују о понашању у неким ванредним ситуацијама, попут оног што већ знају наши кондуктери", каже Јовић, који напомиње да су услуге ове фирме промотивне у наредна три месеца, и да је то време у које им је потребно да процене да ли остварују приход.
Он додаје да од тог прихода, по уговору, "Србија воз" добија 11 одсто.Значајна новина су и мобилни терминали за продају карата, за сада само у возивама на релацији Београд-Вршац.Купљено је десет мобилних терминала, а да би сви кондуктери имали ове уређаје у возовима у Србији потребно је 450.
"Систем је пуштен у рад почетком јуна. Током пробног периода који траје два месеца било је отпора кондуктера и особља, али сада су сви задовољни. Ови уређаји са једне стране убрзавају продају карата јер више нема писања већ је све на дугме, а са друге стране повећава се наша контрола над дневним приходима, јер су директно везани за базу", наводи Јовић.
Истиче, да ће ови уређаји умањити и број ситуација када се кондуктери са путницима "договарају" око цене карте.
Он додаје да је још у току пробни рад са овим уређајима, јер је у питању компликован софтвер и за сада није сигурно како функционише.
"У делу где се само продају карте за новац систем функционише добро, али ми желимо да ти мобилни терминали буду и за продају карата електронским путем, као и путем СМС-а. Најважније је да нема протока новца, јер се тако смањују неправилности у раду кондуктера, благајника и свих који су у продају укључени", закључује Јовић.
Он сумира и резултате при крају сезоне и каже да је почелане баш најбоље. Ноћна линија за Бар морала да иде заобилазним путем све до 15. јула, јер се део пруге ремонтовао, док је дневни воз саобраћао тако што су путници један део пута до Лајковца, ишли аутобусом а после се укрцавали у воз.
"Највеће интересовање током лета влада за линију Београд-Бар и сваке године се број путника повећава, мада је било доста проблема. Заобиласци, недостатак климе, дефекти попут "сунчане кривине" због врућина, прекидање контактне мреже, изолатора и још доста других ствари. То је изазивало негодовање путника у некој мери, али је упркос томе број путника већи него што смо мислили, премашили смо 10 одсто од очекиваног", навео је Јовић.