СМАТСА: Испоштовали све процедуре током инцидента 10.јула
БЕОГРАД: Директорат за цивилно ваздухопловство спроводи поступак инспекцијског надзора поводом инцидента 10. јула, када је због грешке током сервисирања софтвера престала да ради Контола летења (СМАТСА) на 50 минута, а директор СМАТСА Радојица Ровчанин је рекао данас се такве ситуације дешавају и да је Контола летења испоштовала све безбедносне процедуре.
Директорка Директората Мирјана Чизмаров је рекла Танјугу да поступак инспекцијског надзора још није завршен и да ће по његовом окончању извештај бити представљен јавности.Чизмаров је додала да до тада не може да износи никакве детаље.
Директор Контроле летења Србије и Црне Горе Ровчанин је данас рекао Танјугу да је 10. јула у 20.20 сати дошло до губитка слике на нашем радару односно на нашим панелима.
"Зато што је инжењер који нама инсталира додатну опрему за побољсање радарских услова и перформанси грешком један кабал уместо у тест систем конектовао у оперативни систем, тако да смо аутоматски изгубили слику. То се дешава, човек није имао никакву намеру, био је под сталним надзором наших техничара", објаснио је Ровчанин.
Реч је о експертима из компаније Цомсофт код којих се обучавају запослени у СМАТСА.
"Било ко други да је присуствовао и да је има надзор не би могао ту ништа да уради из простог разлога зато што је тај човек експерт, али се дешава и експертима. И ''Аполо'' 13 је изгубио слику (1970. године), дошло је до квара па су људи једва преживели. Свака техника може да се поквари, колико је данас, на пример, у Србији пало система, да не причамо у свету", нагласио је.
Истиче да је Контола летења поступила аутоматски по процедури, што је најважније и да СМАТСА поседује систем за такве ситуације, који већина контрола лета у Европи нема.
"Ми смо испразнили небо за пола сата из разлога безбедности, увели тзв. рејт зиро - небо без авоина, отклонили квар и после 50 минута вратили нормалан саобраћај. Испоштовали смо све процедуре, пријавили смо догађај Директорату, коме и треба да пријавимо и пријавили смо Војсци Србије".
Ровчанин додаје да је СМАТСА такав случај имала и пре две године и напоменуо да сваки пут када се уводи неки нови систем постоји и опасност да негде дође до куршлуса и да се изгуби слика или да дође до поремећаја у навођењу авиона.
СМАТСА аутоматски тада из разлога безбендости празни небо и отклања квар.
"То су ствари које се дешавају нон - стоп. Ово су све ствари које су у Европи од нове године имали и највећи провајдери. То се дешава скоро свим провајдерима, али ово је сада ујдурма и намера одређених људи бившег Надзорног одбора Братислава Грубачића да прави - од муве бумбара. Ово су нормалне ствари које се дешавају свим провајдерима", нагласио је.
Каже да, на пример, Хрватска раније није имала слику два данас, да су у Рунији имали проблема због штрајка, па је све авионе са њиховог неба преузела СМАТСА, када смо дневно имали око 3.000 авиона.
"Зато сам ја предвидео центар у Нишу и резерву за Контролу лета, када наша евентуално испадне онда би се аутоматски палила, то до сада није рађено. Ми смо већ урадили све пројекте, припремамо се, правимо торањ и резервну контролу летења", навео је он.
Ровчанин је истакао да су све процедуре апсолутне испоштоване у том случају и да је небо било потпуно заштићено до било каквих трагедија.
Додао је да током ове сезоне имамо између 100 и 200 авиона дневно, а предвече нешто мање."Све смо авионе склонили, одмах јавили Јуроконтролу да је рејт зиро проглашен над Србијом и да авионе преузимају друге контроле", додао је Ровчанин.
Казао је да ће представници компаније Цомсофта доћи у уторак у СМАТСА да се извине и да понуде све што је потребно да надоканде штету."Кажу - дешава се и нама", додао је директор СМАТСА.