Пацијенти незадовољни чекањем и заказивањем у Домовима здравља
Трећина грађана сматра да су домови здравља у Војводини и Србији неефикасни и да је услуга коју добијају неквалитетна, а највише примедби имају на чекање, редове, заказивање, лошу опрему и комуникацију, показало је истраживање о задовољству квалитетом услуга у установама примарне здравствене заштите.
Истраживање су спровели Европски покрет у Србији и Центар за европске политике, а резултати су представљени на округлом столу у Скупштини Војводине.
Катарина Тадић из Центра за европске политике казала је да је истраживање међу пацијентима рађено од 6. до 29. децембра прошле године, а учествовало је 1.200 насумично позваних грађана из целе земље, осим с Косова. Истраживање је обухватило и здравствене раднике, а питања су се односила на ефикасност и квалитет услуга, очекивања и задовољство, присуство злупотреба, присуство дискриминације и информисаност. Према њеним речима, грађани су највише незадовољни процедуром, а нарочито млади.
„Када је реч о злоупотребама и корупцији, скоро 80 одсто испитаника рекло је да користи приватна познанства како би добили услугу. Највише су дискриминисани Роми, сиромашни грађани и незапослени и они најтеже долазе до услуге. У Србији се не препознаје да особе с инвалидитетом имају тешкоће у приступу установама, и то не препознају ни грађани, ни здравствени радници“, подаци су које је изнела Катарина Тадић.
Свега два одсто медицинара потврдило је да постоји корупција, за разлику од анкетираних грађана којих је више од 30 одсто рекло да има корупције у здравству.
Око 80 осто испитаника је неинформисано или је мало информисано, а више од половине њих не зна коме могу да се обрате уколико су им прекршена нека права.
Испитивање међу здравственим радницима урађено је у фебруару и у њему је учествовало 50 лекара и 51 медицински радник. Они сматрају да је здравство ефикасно, а скоро 90 одсто и да је квалитетно.
„Проблем је недовољно доктора и другог медицинског особља, недовољно опреме, лоше заказивање, лоши услови рада и ниске плате. Навели су да су незадовољни променама здравствених књижица и више од 50 осто њих не види предност замене, а више од 40 одсто сматра да замена није ни потребна“, казала је Тадић и додала како је више од 80 одсто здравствених радника навело да није потребно плаћање и доношење поклона, као и да 50 одсто грађана користи познанства за долазак код лекара.
Покрајински заштитник грађана проф. др Зоран Павловић рекао је да је у току истраживање о могућностима обављања специјалистичких прегледа и дијагностике, јер се највећи број притужби које добија омбудсман односи на немогућност заказивања.
„Потребно је да се мапира проблем и да се заједно укључимо у његово решавање. Грађани не користе права која имају и не обраћају се заштитнику, не узимају потврде од установа када не могу да им закажу преглед у року од 30 дана. Треба да се промени угао посматрања и да се укључи и приватна пракса, али у складу са законом. Они су делимично и иницирали ово истраживање, јер им се мање од један одсто грађана обраћа с потврдом да не могу да обаве преглед“, казао је Павловић и додао како кроз истраживање треба да се види како да дођу до услуге најугроженије категорије, међу којима су стари и особе с инвалидитетом.
Члан Градског већа Новог Сада задужен за здравство професор др Золтан Хорват сматра да промена здравствених књижица није донела ништа, јер многе установе немају читаче и каже да је за сваког пацијента потребно поновно уношење података и 16, 17 кликова.
„Једино што је донео ИЗИС (Интегрисани здравствени информациони систем) јесте да се види да ли је пацијент ушао на време и колико ко ради. У Дому здравља “Нови Сад” урађена је дигитализација рендген апарата, више нема филмова и развијача и пацијенти снимак добијају на це-деу. Али, када када га донесу у Клинички центар Војводине, лекари немају где да га отворе, јер немају компјутере, нема штампача, тонера, папира. Наравно да су онда пацијенти незадовољни“, казао је Хорват и додао да држава не може да купи толико апарата да сви пацијенти одмах буду на реду.
За разлику од др Хорвата, помоћница директора Дома здравља “Нови Сад” др Љерка Попов похвалила је систем ИЗИС и сматра да је он донео ред у здравствени систем. Истакла је да је проблем што здравствено осигурање нема дефинисан пакет услуга. Навела је да дневно кроз ову установу прође 1.000 пацијената и напоменула да се рок од 30 дана за заказивање специјалистичких прегледа односи само на први преглед, а не и на контролне прегледе.
Љ. Петровић