Пумпаши брзо дижу цене, а споро их враћају
Иако је цена нафте последњих неколико дана нижа него прошлог месеца, на домаћем нафтном тржишту великих промена цене горива нема. Истини за вољу, цене су динар-два ниже, а да ли ће се снижења и наставити, показаће време. Тако је сада литар безоловног бензина око 145 динара, али има и бензинских пумпи где је то гориво и око 143 динара, а слично је и с ценом дизела, који сада кошта око 151 динар.
Дакле, гориво јесте јефтиније, али не у истом проценту као цена сирове нафте. Наиме, на светским берзама почетком овог месеца цена барела нафте типа „брент” пала је испод 50 долара, а последњи пут је толика забележена 30. новембра прошле године.
Барел „брента” сада је око четири долара, или нешто мање од 10 одсто јефтинији у односу на крај априла, а од почетка године цена те врсте нафте кретала се у распону од 50 до 57 долара.
По речима секретара Удружења нафтних компанија Србије Томислава Мићовића, промене цене нафте на светским тржишту не одражава се одмах на цене горива на бензинским пумпама, али промена наниже има, и то, практично, свакодневно и па је сада гориво јефтиније него половином прошле недеље.
„Иако цена нафте значајно утиче на цену горива на локалним тржиштима, треба знати да утицај на њу имају и котације бензина и дизела те велепродајне цене горива и да се промене цене нафте, без обзира на то да ли она расте или пада, не одражава одмах на цену на бензинским пумпама“, каже Мићовић. „На бензинским пумпама гориво је јефтиније, а колико, зависи од компаније, односно од тога када је гориво купљено и по којим ценама“.
у потпуном нескладу
Томислав Мићовић указује на то да је се понекад дешава да се промене цене горива и промене цене нафте потпуно разликују.
„Тако је почетку прошле године цена горива на домаћем тржишту непрестано падала практично до марта, иако је цена нафте, која је до половине јануара била у непрестаном паду, од тада почела да иде навише“, каже Мићовић.
Он истиче да је на домаћем нафтном тржишту конкуренција велика, да се цене формирају слободно, али да је сигурно да ниједној компанији – учеснику на тржишту, није у интересу да има више цене од конкуренције јер би то значило да не би било ни купаца.
„Уз то, у цени сваког литра горива на бензинским пумпама учешће државе износи око 55 одсто за акцизу, порез на додату вредност и накнаду за обавезне резерве. Износ акцизе је фиксан и за бензин је око 53 динара, за дизел-гориво око 54 динара, трошак за накнаду за обавезне резерве је 2,60 динара по литру, а ПДВ се обрачунава на целокупан износ, па се тако, рецимо, у цени литра горива од 150 динара, на име тих дажбина издваја чак 80 динара“.
Д. Млађеновић