Има ли мућки у трговању храном, пићима...
Комисија за заштиту конкуренције намерава да први пут спроведе анализу стања конкуренције на тржишту трговине на мало у неспецијализованим продавницама које тргују
претежно храном, пићем и дуваном, а било би обухваћено тржиште малопродаје производа крајњим потрошачима и тржиште набавке, с фокусом на однос између малопродаваца и њихових добаљача. О томе колико је та анализа важна говори податак да готово сваки други динар породичних примања одлази за храну: чак 73,8 одсто онога што се у Србији потроши.
Секторска анализа на овом тржишту, сматра Комисија, значајна је с обзиром на то да трговина на мало представља сектор најзначајнији за саме потрошаче и зато је нарочито важно сагледати теденције у том сектору, као и у повезаним секторима у оквиру ланца снабдевања. Осим тога, у протеклој деценији у Србији је дошло до значајног укрупњавања на тржишту малопродаје и дистрибуције прехрамбених производа, што се одразило и на комерцијалне односе између малопродаваца и њихових добављача, као и на значајну концентрисаност на том тржишту. Овога пута стручњаци Комисије ће ући у радње свих формата, односно од дућана до хипермаркета, и то у свим градовима Србије.
Закључак Комисије је да ситуација на тржишту малопродаје у Србији указује на потребу анализе услова конкуренције и промена у тржишној структури, као и испитивање понашања учесника на том тржишту које би могло представљати повреду конкуренције. Анализа би требало да допринесе и бољем сагледавању уговорних односа између добављача и трговинских ланаца, као и ефеката који ти односи могу имати на стање конкуренције на тржишту, имајући пре свега у виду релативно мали број иницијатива за покретање поступка повреде конкуренције у прехтодном периоду.
Ваља подсетити на то да најзначајнију концентрацију у области малопродаје у Србији представља продаја „Меркатора” „Агрокору”, одобрена пре три године, односно 2013. Годину касније, 2014, дошло је до спајања „Универекспорта” и „Ангропромета”, а лане је ланац трговачких маркета који послују у Холандији и САД „Ахолд” најавио куповину белгијског „Делеза”. „Аман” је прошле године преузео „Интерекс” и пословање у седам објеката трговинског ланца „Идеа”. Он је у своју малопродајну мрежу у овој години припојио и „Вишњица дуване”.
Љ. Малешевић
Трећина привредних друштава бави се трговином
Међу привредним друштвима у Србији најзаступљенија је трговина на велико и мало. Од укупног броја привредних друштава, чак 34,4 одсто чине трговине, у којима је запослен 195.621 радник, односно 19,7 одсто, што је највише од свих делатности. Због толиког броја трговина, необично је да је Комисија за заштиту комисије имала веома мали број приговора на повреду концентрације, тим пре што је европска пракса да се анализа тржишта малопродаје води у много случајева и да се, по правилу, она односи управо на повреду концентрације.