Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Ima li mućki u trgovanju hranom, pićima...

30.11.2016. 20:28 21:52
Piše:

Komisija za zaštitu konkurencije namerava da prvi put sprovede analizu stanja konkurencije na tržištu trgovine na malo u nespecijalizovanim prodavnicama koje trguju

pretežno hranom, pićem i duvanom, a bilo bi obuhvaćeno tržište maloprodaje proizvoda krajnjim potrošačima i tržište nabavke, s fokusom na odnos između maloprodavaca i njihovih dobaljača. O tome koliko je ta analiza važna govori podatak da gotovo svaki drugi dinar porodičnih primanja odlazi za hranu: čak 73,8 odsto onoga što se u Srbiji potroši.

Sektorska analiza na ovom tržištu, smatra Komisija, značajna je s obzirom na to da trgovina na malo predstavlja sektor najznačajniji za same potrošače i zato je naročito važno sagledati tedencije u tom sektoru, kao i u povezanim sektorima u okviru lanca snabdevanja. Osim toga, u protekloj deceniji u Srbiji je došlo do značajnog ukrupnjavanja na tržištu maloprodaje i distribucije prehrambenih proizvoda, što se odrazilo i na komercijalne odnose između maloprodavaca i njihovih dobavljača, kao i na značajnu koncentrisanost na tom tržištu. Ovoga puta stručnjaci Komisije će ući u radnje svih formata, odnosno od dućana do hipermarketa, i to u svim gradovima Srbije.

Zaključak Komisije je da situacija na tržištu maloprodaje u Srbiji ukazuje na potrebu analize uslova konkurencije i promena u tržišnoj strukturi, kao i ispitivanje ponašanja učesnika na tom tržištu koje bi moglo predstavljati povredu konkurencije. Analiza bi trebalo da doprinese i boljem sagledavanju ugovornih odnosa između dobavljača i trgovinskih lanaca, kao i efekata koji ti odnosi mogu imati na stanje konkurencije na tržištu, imajući pre svega u vidu relativno mali broj inicijativa za pokretanje postupka povrede konkurencije u prehtodnom periodu.

Valja podsetiti na to da najznačajniju koncentraciju u oblasti maloprodaje u Srbiji predstavlja prodaja „Merkatora” „Agrokoru”, odobrena pre tri godine, odnosno 2013. Godinu kasnije, 2014, došlo je do spajanja „Univereksporta” i „Angroprometa”, a lane je lanac trgovačkih marketa koji posluju u Holandiji i SAD „Ahold” najavio kupovinu belgijskog „Deleza”. „Aman” je prošle godine preuzeo „Intereks” i poslovanje u sedam objekata trgovinskog lanca „Idea”. On je u svoju maloprodajnu mrežu u ovoj godini pripojio i „Višnjica duvane”.

LJ. Malešević

 

Trećina privrednih društava bavi se trgovinom

Među privrednim društvima u Srbiji najzastupljenija je trgovina na veliko i malo. Od ukupnog broja privrednih društava, čak 34,4 odsto čine trgovine, u kojima je zaposlen 195.621 radnik, odnosno 19,7 odsto, što je najviše od svih delatnosti. Zbog tolikog broja trgovina, neobično je da je Komisija za zaštitu komisije imala veoma mali broj prigovora na povredu koncentracije, tim pre što je evropska praksa da se analiza tržišta maloprodaje vodi u mnogo slučajeva i da se, po pravilu, ona odnosi upravo na povredu koncentracije.

Piše:
Pošaljite komentar