few clouds
22°C
19.04.2025.
Нови Сад
eur
117.0992
usd
112.8015
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

За повећање плата и пензија 33 милијарде динара

03.11.2016. 19:23 21:52
Пише:

У договору с Међународним монетарним фондом, плате у јавном сектору биће повећане између пет и седам одсто, док ће пензионерима почетком наредног месеца бити

 исплаћено 5.000 или 6.000 динара, а од почетка наредне године пензије ће бити повећане између 1,5 и 1,7 одсто. У Министарству финансија још увек прерачунавају колико ће у буyету за ово договорено и одобрено повећање требати новца, али грубе процене показују да ће само за исплату повишица плата у јавном сектору, једнократну помоћ пензионерима и трајно повећање пензија у наредној години требати око 33 милијарде динара. Само за једнократну помоћ пензионерима биће потрошено око осам милијарди динара из буyета, а колико ће новца требати за повећање пензија од 1,5 или 1,7 одсто, тек ће се израчунати.

Тако ће плате у образовању у просеку бити веће 3.023 динара, у здравству 2.079, социјалној заштити 1.724, полицији 2.250 и Војсци 2.100, док ће пензије бити нешто више од 350 динара веће. Мада наизглед није реч о великим повећањима просечних плата и пензија, не треба сметнути с ума да реално није могло више и да је и то договорено с ММФ-ом последица добрих економских показатеља у овој години.



С друге стране, ниједног тренутка не сме се заборавити да је Фискалном стратегијом за ову годину и наредне две предвиђено „замрзавање” плата и пензија и да прогнозе о њиховом расту ове године и 2017. нису ни записане у том акту. Ни Фискални савет Србије није био за то да се током ове и наредне године повећавају плате и пензије јер стоји на становишту да је за то још увек рано и да треба сачекати 2018. годину. Шеф мисије ММФ-а која је посетила Србију Џејмс Роуф објашњава да је повећање плата и пензија начин да грађани осете резултат успешних реформи. Не спорећи да је ММФ дозволом за повећање плата и пензија пре завршетка аранжмана са Србијом направио заправо преседан, Роуф подсећа на то да је слична ситуација била и прошле године, када је повећање било циљано.



– То одражава фискалну консолидацију – сматра Роуф. – Приходи су бољи од очекиваних, и то је омогућило циљано повећање плата и пензија. Део тог успеха припада и грађанима и зато је важно да људи могу да виде да су реформе успешне, да се бележи привредни раст, да се решавају фискални проблеми у Србији и да се бележи и одржи напредак.



Економски резултати знатно бољи од планираних створили су простор да се плате у неким деловима јавног сектора повећају, али економисти су сложни у оцени да би Србија у овој години остварила много више да је успела да се реши јавних предузећа која и даље производе огромне губитке који се покривају из државне касе. Израчунали су да су јавна предузећа – губиташи заправо у прошлој и овој години „појела” све оно што је држава уштедела на смањењу плата и пензија од новембра 2014. године. У таквој ситуацији повећање плата и пензија договорено с ММФ-ом јесте било једино што су креатори економске политике у Србији могли утврдити. Додатни разлог за борбу за и толико веће плате и пензије је и веровање да ће више новца у yепу довести до пораста потрошње, а када она порасте, може се очекивати нови раст и развој.



ММФ ће Влади Србији за одобрено повећање плата и пензија у овој години испоставити рачун већ на почетку наредне године, када очекује јасну стратегију за решавање питања јавних предузећа и реформу јавног сектора. Роуф истиче да је рок за решавање проблема јавних предузећа – губиташа одмах јер без тога ће она и даље „јести” не само повећање пензија за 1,7 милион пензионера већ и плате многих запослених у јавном сектору.



Љ. Малешевић

 

Повећање може бити преурањено



Фискални савет Србије оценио је да се најављено повећање плата и пензија у наредној години, уз нерешене структурне проблеме јавних финансија Србије, може веома лако показати као преурањено. Наглашава се да се буyетски део финансијске консолидације спроводи добро, али да реформски део, који је пресудан за трајно оздрављење јавних финансија Србије, обзиљно касни.

Пише:
Пошаљите коментар