Два грба и две заставе су већ у Статуту
да њихово истицање није у складу с прописима. Лига је истакла да је та застава „груби фалсификат, није традиционална и да Скупштина АП Војводине још није усвојила одлуку о њој”.
Истина да Скупштина Војводина још није прихватила предлог одлуке Одбора за уставноправни положај Скупштине Војводине да се традиционални грб може истицати и у средини традиционалне заставе у одговарајућој сразмери, али је суштина у томе да је Статут Војводине увео и описао традиционалне симболе – грб и заставу из 1848. и 1849. године и истовремено легализовао и увођење официјелних симбола који се користе од 2002. и 2004. године.
Те симболе поједине политичке странке називају Чанковим јер их је тадашња скупштинска већина усвојила на предлог ЛСВ-а, мада, како је то раније за „Дневник” објаснио професор уставног права др Слободан Орловић, нису били утемељени у Уставу. Војводина, наиме, од 1945. до 2006. године није имала уставно право на своје симболе. То право је добила тек Уставом из 2006. године, али оно није искоришћено и у Статуту Војводине који је донет 2009. године. Ипак су коришћени на основу покрајинске скупштинске одлуке.
Скупштина Војводине 15. сптембра треба да усвоји одлуку о изгледу и начину коришћења обеју симбола, и официјелних и традиционалних, који се користе равноправно. Оба су уведена и описана у члану 9 Статута Војводине, који је усвојен маја 2014. након усклађивања неуставног Статута из 2009. године с одлуком Уставног суда.
Правни акт је усвојен у покрајинском парламенту двотрећинском већином. ЛСВ га није подржао, првенствено због увођења традиционалних симбола. Лигаши су као разлог за такво поступање навели да о традиционалним симболима нису консултовани стручна јавност и Музеј Војводине. Сматрају такође и то да ти симболи нису традиционални јер су, како Лига наводи, коришћени само две недеље. Нико, међутим, не оспорава да су ти симболи историјски и да су први симболи који се везују за Војводину.
Након што је Статут усвојен у покрајинском парламенту и потврђен у Народној скупштини, Скупштина Војводина је донела одлуку и о његовом спровођењу. По тој покрајинској скупштинској одлуци требало је да до 30. августа 2014. године буде донета и одлука о изгледу и начину коришћења обеју симбола. Предлог одлуке, која је утврђена на основу текста двојице професора новосадског Правног факултета, др Слободана Орловића и др Бранислава Ристивојевића, била је на дневном реду тек 15. марта 2015. године. Није, међутим, усвојена јер је ЛСВ и ДС, чланице тадашње владајуће коалиције, нису подржале.
Е. Марјанов
Начин коришћења пред посланицима
– Недоношењем одлуке о изгледу и коришћењу симбола и традиционалних симбола настала је двогодишња ненадна неправна ситуација – објаснио је раније за „Дневник” професор Орловић. – Симболи су Статутом утврђени али нема одлуке којом би се они детаљније уредили нити је утврђено како и где се користе.
Постојала су мање-више два правна решења којима би се попунила та правна празнина. Једно је позитивно, директна примена члан 9 Статута, тиме и Устава, што би значило увођење у употребу традиционалне заставе и грба једнако са заставом и грбом који се већ користе. Друга могућност би била негативна и прилично упитна по питању уставности и статутарности: да се ни стари симболи не користе све док АП Војводина на донесе наведену одлуку – навео је Орловић.
Он је објаснио да би то било правно проблематично због тога што у том случају не би било ни делимичне примене Статута о симболима. Аргумент пак за престанак коришћења старих симбола је да је Статутом отпочело ново правно стање, које подразумева да се морају користити сви симболи или ниједан, никако делимично.
– Као што знамо, пошло се, ево, и још се иде, трећим путем: АП Војводина више од две године игнорише сопствени Статут. Све су прилике, још кратко – навео је раније професор Орловић.