Zrenjaninci pre svega zainteresovani za rešavanje problema s vodom
ZRENJANIN: Rezultati ispitivanja građana o tome koliko su zadovoljni komunalnim uslugama pokazuju da ih, pre svega, interesuje rešavanje konkretnih komunalnih problema koji ih pogađaju.
U manjoj meri su zainteresovani za pitanja strateškog razvoja sistema komunalnih usluga. Istovremeno, građani su pokazali da postoji potreba za unapređenjem komunikacije, dostupnosti informacijama i pristupačnosti komunalnih preduzeća.
Ispitivanje je obavljeno u Zrenjaninu, Žitištu, Novoj Crnji, Novom Bečeju, Sečnju i Golupcu, u okviru programa „Podrška lokalnim samoupravama na putu pridruživanja EU - druga faza“. Ovaj program finansira Vlada Švedske, a sprovode ga Stalna konferencija gradova i opština i Švedska asocijacija regiona i opština.
Autor metodologije ispitivanja Mirko Popović ocenio je da su najveće iznenađenje objektivnost, konstruktivnost i odgovornost građana. Ceo projekat je pokazao i da je mali broj lokalnih samouprava do sada sprovodio ispitivanje, a pokrenuto je pitanje transparentnosti rada sistema komunalnih usluga i pristupačnosti građanima.
Iako ranije nisu imali priliku da budu pitani o ovoj temi, građani su pretežno bili objektivni. Oštrih kritika nije bilo u velikom broju, ali ni preteranih pohvala. Veoma realno su ocenili slabosti i pokazali spremnost da pohvale aktivnosti i usluge kojima su zadovoljni, izjavio je Popović.
Metodologija je razvijena zajedničkom ekspertizom stručnjaka iz Švedske i Srbije, i angažovanjem zaposlenih u lokalnim samoupravama i javnim komunalnim preduzećima iz Zrenjanina, Žitišta, Nove Crnje, Novog Bečeja, Sečnja i Golupca.
Po rečima rukovodioca Službe informisanja u zrenjaninskom JKP „Vodovod i kanalizacija“ Siniše Gajina, stečena iskustva iz projekta su veoma korisna, a neke stvari su odmah unapređene na osnovu rezultata sprovedenog ispitivanja.
Otvaranje korisničkog centra, gde je celokupan rad sa korisnicima objedinjen, povećana onlajn komunikacija, uvođenje dodatnih telefonskih linija, indentifikacione kartice za zaposlene, edukacija korisnika o nadležnostima preduzeća, samo su neke od aktivnosti koje su sprovedene na osnovu rezultata dobijenih ispitivanjem korisnika. U toku je i realizacija strateških aktivnosti, kao što je rešavanje problema sa vodom za piće, zamena vodovodne i kanalizacione mreže, navodi Gajin.
Mirko Popović dodaje da, iako je ispitivanje korisnika korak u dobrom pravcu, ne treba očekivati brzu realizaciju dobijenih preporuka, jer se i dalje zapaža određeni politički uticaj na razvoj komunalnih sistema.
Brže promene i vidljivo unapređenje kvaliteta komunalnih usluga moguće je očekivati ukoliko gradovi i opštine nastave sa sprovođenjem ispitivanja, bar jednom godišnje, ocenio je Popović.
Ž. Balaban