U apatinskom brodogradilištu porinut novi brod na solarno napajanje
APATIN: U apatinskom brodogradilištu uoči praznika porinut je novoizgrađeni brod, vredan 1,5 miliona evra napravljen za naručioca iz Holandije.
Ovo je prvi brod koji izlazi iz apatinskog brodogradilišta posle deset godina, a do Holandije će stići ploveći Dunavom i mrežom kanala. Dugačak 67 metara i težine 250 tona, ovaj brod će služiće kao školsko plovilo za obuku budućih mornara, a jedinstven je po po tome što će napajanje za njegov elektro-pogon davati solarni paneli i hidrogen agregat.
Svečanom porinuću prisustvovali su predstavnici kompanije iz Holandije, ambasador Kraljevine Holandije u Srbiji Jost Reinćes, vlasnik apatinskog brodogradilišta Vasilije Pecić, vlasnik zrenjaninskog brodogradilišta „Astra“ Milenko Pištinjat, predstavnici brodogradilišta Kladovo, predstavnici lokalne samouprave i izvođača koji su bili angažovani na ovom projektu.
- Zrenjaninsko brodogradilište „Astra“ zakupilo je lokaciju apatinskog brodogradilišta za izradu novog školskog broda, dok su elementi za brod rađeni u Kladovu. Brod je naručila holandska škola „STC“ za obuku svojih učenika. Tu će se obučavati budući kormilari, kapetani, mornari, i dobio sam obaveštenje da će obuku na ovom brodu proći učenici iz cele Evrope, a ne samo iz Holandije. U donjem delu broda nalaze se kabine za 38 učenika i učionice. Profesori će boraviti u gornjem delu, zajedno sa članovima posade. Brod je potpuno ekološki i samoodrživ, odnosno, pogon mu je na struju. Ima elektro-pogon, solarne panele i baterije koje se pune putem tih panela, a koje će biti ugrađene u Holandiji - otkrio je Tibor Melegi iz zrenjaninskog brodogradilišta „Astra“.
Elementi za brod su izrađivani u Kladovu, a kobilica je krajem aprila položena u apatinskom brodogradilištu, gde je radilo do 35 radnika na sastavljanju, zavarivanju, peglanju i farbanju.
- Apatinsko brodogradilište smo izabrali zbog helinga, ovakav sistem spuštanja broda nema više nigde u Srbiji. Sad se radi sa kosim delovima navoza i drugačijim tipom suštanja. Ovo je jako dobar sistem i ono što apatinski heling omogućava je spajanje dva dela broda. Ukoliko je brod duži od 85 metara on se preseca jer su hale manje, a na ovom helingu se to sve ponovo spaja, što je velika prednost za brodogradnju. Dok sam radio u brodogradilištu u Begeju mi smo na ovom helingu sastavljali brodove dužine od 185 metara. Delove smo iz Zrenjanina transportovali u apatinsko brodogradilište i sastavljali ih na helingu - pojasnio je Melegi.
Kako je brod visok osam metara, a na putu ima i mostova koji se ne mogu podizati, brodograditelji su predvideli delove koji se mogu skinuti i vratiti nakon prolaska.
- Po kvalitetu izrade možemo da pariramo evropskim brodogradilištima i pretpostavljam da su nas upravo zato i izabrali - dodao je Tibor Melegi.