Pekari zrenjaninskog „Žitoprodukta” preti zatvaranje
ZRENJANIN: Ukoliko se hitno pogon pekare u zrenjaninskom „Žitoproduktu”, koji je u zakupu preduzeća „Don Don”, ne prilagodi međunarodnim standardima za kvalitet hrane, pekara će morati da se zatvori.
To je u svom kvartalnom izveštaju napisao stečajni upravnik „Žitoprodukta” Dušan Lazić.
"Pogon je kontrolisala nadležna inspekcija i naložila šta sve treba da se uradi, kako bi pekara odgovarala standardima koji su na snazi. Na žalost, odluku o ulaganju, koje bi koštalo okvirno 200.000 evra, i za šta novac na računu postoji, mora da donese Odbor poverilaca, a da li će je doneti i, još važnije, kada će je doneti, to sad ne mogu da kažem", ističe Lazić.
Najveći poverioci su banke, čije su centrale u drugim državama, i proces obaveštavanja i odlučivanja teče izuzetno sporo.To nije problem samo u slučaju „Žitoprodukta”, nego i svih drugih preduzeća, čiji su poverioci banke. Ono što jeste problem samo „Žitoprodukta”, jesu nerešeni imovinsko - pravni odnosi.
„Već više od godinu dana Viši sud u Beogradu ne donosi odluku o skidanju hipoteke, kako bi imovina „Žitoprodukta” mogla da bude oglašena na prodaju“, dodaje Lazić. Od početka nije odmakao ni sudski spor sa nekadašnjim vlasnikom „Žitoprodukta” Đorđem Božićem, kome je „Žitoprodukt” privremeno oduzet.
„To vezuje ruke za bilo kakvo rešenje. U pekari je zaposleno osamdesetak ljudi. Ukoliko se ne uloži u pogon, do kraja godine inspekcija će ga zatvoriti, a to u pitanje dovodi zakup od kog se mesečno prihoduje pristojna cifra“, naglašava Lazić.
Istorija propadanja „Žitoprodukta” traje bezmalo dve decenije. Preduzeće je već bilo u velikim problemima kada je 2006. godine vlasnik 72,8 odsto kapitala postao kontroverzni beogradski biznismen Đorđe Božić. Upravljao je „Žitoproduktom” do 2010. kada mu je sudski privremeno oduzeto pravo upravljanja zbog sumnji u malverzacije u drugim privatizacijama. Upravljanje tada preuzima država, a sudski spor sa Božićem još nije okončan.
Od pre nekoliko godina kompanija „Don Don” u zakup je uzela deo silosa, mlin i pekaru, kao i deo radnika i u ovim pogonima proizvodnja se nesmetano odvija.
„Žitoprodukt” je do devedesetih godina prošlog veka bio dika grada na Begeju. Zapošljavao je 800 radnika, pravio odličan hleb, kolače, smrznuto testo... Nije legenda da su se u pogonima „Žitoprodukta” proizvodile i zemičke za čuveni američki lanac brze hrane „Mekdonalds”, a širom regiona bio je poznat po brendu „Panonska lađa”.
Ž. Balaban