POVRATAK NA SCENU KAO NOVI IZAZOV ZA JOŽEFA NAĐA Pozornicu nije lako ostaviti
KANJIŽA: Kada veliki umetnici odluče da se povuku sa scene, postavlja se pitanje da li je moguće ostaviti umetnost zauvek?
Jožef Nađ, priznati koreograf, plesač i režiser, rodom iz Kanjiže, vraća se na pozornicu, potvrđujući da svet umetnosti nije lako napustiti.
Povodom premijere predstave „Pun mesec” , koja je otvorila Dezire festival u Subotici, Nađ je govorio o svom povratku u svet koji je dugo bio samo njegov, ali sa pozicije koreografa.
- Shvatio sam da pozornicu nije tako lako ostaviti - rekao je Jožef Nađ. - Već u vazduhu visi mogućnost za jednu novu, duet predstavu u kojoj ću igrati glavnu ulogu.
Ove reči otkrivaju duboku povezanost umetnika sa scenom, ali i svesnost o procesu koji traje – i koji se ne završava pauzama, već se samo transformiše. Nađ je kroz svoju karijeru postavio temelje za razvoj savremene koreografije i plesa, a povratak na scenu predstavlja novi izazov i mogućnost za lični i umetnički rast.
Pun mesec, predstava koja je otvorila festival, istražuje ritualnu simboliku i emocije povezane sa punim mesecom. Ova predstava je nastavak Nađovog istraživanja, koje je započeo kroz rad sa plesačkom trupom koja je ranije gostovala sa predstavom „Omma”. Iako su oba dela bazirana na ritualima, „Pun mesec” se sada fokusira više na ritualnu muziku, a ne na ples, koji je prethodno bio u centru pažnje. Nađ je plesače uveo u svet afričke, ali i američke muzike, uključujući džez 60-ih i 70-ih godina, koji je bio značajan za njegov lični umetnički razvoj.
- Džez je na mene imao veliki uticaj -objašnjava Nađ. - Ples je tada postao nešto više od samog pokreta. Muzika, kao što je američki džez, koja je od svojih korena iz Afrike došla do savremenog zapadnog sveta, postavila je temelje za novu dramaturgiju plesa.
Za Nađa, važno je da ples ne bude stilski opterećen. On insistira na tome da umetnost mora biti slobodna, oslobođena od žanrovskih granica, kako bi istinski mogla da komunicira sa publikom. Iako je primetno da Nađ kroz „Pun mesec” dublje ulazi u filozofiju ritma i simbolike, predstava se ne bavi samo ritualima, već i specifičnom simbolikom meseca. U njegovoj interpretaciji, mesec je više od astronomskog fenomena. On je ritmička i kompozicijska struktura koja daje oblik predstavi, sa četiri faze koje se odražavaju na strukturu samog performansa.
- Mesec simbolizuje obnavljanje, preobražaj. Njegov ciklus od 28 dana može da bude viđen kao univerzalna kompozicija, kao mreža koja povezuje elemente u jednom velikom kosmičkom procesu - objašnjava Nađ.
Za umetnika, povratak na scenu nije samo lična odluka, već i umetnički izazov. Uloga koju je prvobitno trebalo da odigra lutka postala je prilika za Nađa da se ponovo pojavljuje na sceni.
- Lutka je, poput maske, veoma važan element u afričkoj kulturi. Nije samo element umetnosti, ona nosi duhovno značenje. U našoj predstavi, lutka postavlja kontrapunkt živom telu - kaže on.
Jožef Nađ, umetnik iz Kanjiže koji je postao svetski priznat koreograf, plesač i režiser, već decenijama istražuje duboke veze između muzike, plesa i rituala. Svojim radom, koji se proteže od Kanjiže do Pariza, Nađ neprestano pomera granice u koreografiji, a svaki njegov povratak na scenu i novo istraživanje umetnosti izaziva velika uzbuđenja među publikom.
S. Iršević