ŽIVIMO U DOBA OBMANE! NE RAZLIKUJEMO ILUZIJU OD STVARNOSTI! Jedna fotografija otkrila koliko smo zabrazdili NIKO NIJE SHVATIO DA JE LAŽNA
U današnje vreme, granica između stvarnosti i onoga što je veštački stvoreno postaje sve nejasnija.
Brz razvoj tehnologije i sve šira primena veštačke inteligencije dovode do situacija u kojima ljudi gube sposobnost razlikovanja stvarnog od izmišljenog. Ovaj fenomen naročito je izražen na društvenim mrežama, gde se objave, fotografije i video-snimci često prihvataju bez kritičkog razmatranja.
Nedavno je na društvenim mrežama, podeljena fotografija koju je generisala veštačka inteligencija: stara žena stoji za tezgom na vašaru, prodajući slaninu i zimnicu. Dakle, da budemo jasni, slika koja nije pravi fotografski zapis već digitalna konstrukcija. No, to je ubrzo otkrilo koliko su ljudi izgubili sposobnost prepoznavanja autentičnosti sadržaja.
Preko 300 komentara bilo je objavljeno ispod ove fotografije. Gotovo svi su bili ubeđeni da je reč o realnoj situaciji, i niko nije ni pomislio da se radi o veštački generisanoj fotografiji. O broju "lajkova" da i ne govorimo. Sigurno je da vlasinik naloga, u ovom slučaju jedna medijska kuća, bio zadovoljan.
Reakcije su bile zapanjujuće. Većina komentatora nije ni posumnjala da je slika veštački generisana. Ređali su se jadan za drugim pozitivni komentari. Jedan korisnik je oduševljeno napisao: "Živa bila, bako! Ovo bi u Turci jeli koliko je dobro!", dok je drugi dodao: "Svaka čast, slanina je super, ali i ovo u teglama je ekstra!".
Ljudi su verovali da je žena na slici zaista stvarna osoba i da su njeni proizvodi stvarni. Čak su iskazivali želju da ih kupe, a neki su nostalgično komentarisali kako je nekada hrana bila "zdravija i bolja".
Ovakav fenomen nije slučajan. Društvene mreže funkcionišu na principu emocionalnog angažmana – ljudi brzo reaguju na sadržaj koji budi osećanja, bilo da je u pitanju nostalgija, ljubav prema tradiciji ili uverenje u "bolju prošlost".
U tom procesu kritičko razmišljanje često izostaje, a veštački stvorene slike ili lažne vesti postaju deo kolektivne "stvarnosti".
Ovo nas dovodi do važnog pitanja: kako sačuvati sposobnost razlikovanja stvarnog od veštačkog? Obrazovanje, medijska pismenost i kritičko razmišljanje su ključni. U svetu u kojem je tehnologija sve naprednija, važno je postaviti pitanje – da li je ono što vidimo zaista stvarno ili samo još jedna digitalna iluzija?
I ne. Nemojte da se prepirete sa nama. Ovo jeste fotografija koju je generisala veštačka inteligencija.