Zelena staza za pešake i bicikliste od Petrovaradina do Beočina
Napuštena pruga Petrovaradin – Beočin trebalo bi da bude pretvorena u zelenu stazu za promovisanje zdavog načina života i razvoj turizma. Zelena staza bi se gradilo po uzoru na zemlje Evropske unije, poput Španije i Belgije u kojima u poslednjih 15-20 godina intenzivno se grade.
Za idejno rešenje transformacije pruge u zelenu stazu Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture prošle nedelje je objavilo javni poziv.
U saopštenju Ministarstva se navodi da na konkursu očekuju ideje i predloge kako na najbolji način nekadašnju železničku prugu i prateće objekte pretvore u stazu za bicikliste i pešake. Građani će moći da je koristei za sport, reakreaciju i kulturne manifestacije. Osim transformacije napuštene pruge u stazu za pešake i bicikliste koncept zelene staze podrazumeva i da se železničke stanice i kuće čuvara putnih prelaza koje se više ne koriste pretvore u muzeje ili da se koriste za smeštaj turista, iznajmljivanje bicikla u info-centre za turiste.
Pruga Petrovaradin-Beočin rangirana je kao lokalna pruga dužine 17,2 kilometra, odvaja se u stanici Petrovaradin od glavne magistralne pruge Beograd-Stara Pazova- Novi Sad – Subotica – granica Mađarske. Završava se u stanici Beočin. U javnom železničkom saobraćaju ta pruga je od 1908. godine, od 1965. godine na njoj se obavjalo samo teretni saobraćaj. Od polovine 2007. godine zbog lošeg stanja pruge obustavljen je i teretni saobraćaj. Prethodna Pokrajinska vlada je planirala da rekonstruiše prugu na bazi javno-privatnog partnerstva. Projekat i studiju izradio je Saobraćajni institut iz Beograda, prema čijoj proceni je vrednst investicije bila oko 45 miliona evra, međutim, iako je tadašnja Pokrajinska vlada taj projekat označila kao prioritet, projekat je ostao mrtvo slovo na papiru.
Realizacija projekta o transformaciji pruge u zelenu stazu je inicirana u okviru Radne grupe za praćenje realizacije infrastrukturnih projekata u Vojvodini, čiji je član predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović, a predsednik je Zorana Mihajlović, potpredsednica Vlade Srbije. Podsetimo, nakon sednice radne grupe krajem prošle godine u Novom Sadu, Zorana Mihajlović je izjavila da je vrednost infrastrukturnih projekata u oblasti železnice koji se trenutno realizuju u Vojvodini gotovo dve milijarde evra, a da se u održavanje i rekonstrukciju drumskih puteva u pokrajini ulaže 20 miliona evra. Potpredsednica vlade je takođe kazala da se očekuje da će na proleće biti pušten železnički drumski saobraćaj na žeželjevom mostu, a potom će biti završene i sve pristupne saobraćajnice tom mostu.
Prema njenim rečima ove godine će na pruzi Beograd – Budimpešta biti nastavljeni radovi na dve deonice i biti potpisan komercijalni ugovor za treću deonicu od Novog Sada do Subotice. Mihajlovićeva je rekla i da će ovog meseca biti raspisan tender za nastavak radova na ipslion kraku kod Subotice. Kako je navela kroz program Puteva Srbije obezbeđeno je da praktično nema dela Vojvodine u kojoj neće biti rađena rehabilitacija i održavanje nekog puta. Ona je naglasila da za efikasan rad u infrastrukturnih investicija zaslužno je i zajedničko telo Vlade Srbije i Pokrajinske vlade, odnosno Radna grupa za praćenje realizacie velikih infrastrukturnih projekata u Vojvodini.
E. Marjanov