Tema “Dnevnika”: „Vojvođansko P” uvezuje Banat i Bačku
NOVI SAD: Sledeće godine počinje da se gradi auto-put od Beograda do Zrenjanina, najavio je prošlenedelje predsednik Srbije Aleksandar Vučić koji je ujedno i pozvao Kineze da se pripreme za taj projekat. Vučić je protekle nedelje u razgovoru sa predstavnicima kompanije Čajna Šandong, kazao da će vrlo brzo biti pripremljen projekat za auto-put do Zrenjanina.
Tim autoputem bismo uvezali celu Bačku i Banat, naglasio je Vučić dodajući da će država biti spremna za razgovore sa kineskim izvođačem do kraja godine, a da bi već u 2022. mogli da krenu radovi.
Vučić je pozvao kompaniju Čajna Šandong da se pripreme na vreme i da ukoliko dobiju posao izgade taj auto-put najbrže do sada, odnosno da imaju još veći broj ljudi i mašina na gradilištu. Podsetio je da je planirano da se gradi i Fruškogorski koridor od Rume do Novog Sada, kao i deonica od Novog Sada do Zrenjanina. Naglasio je da je izgradnja auto-puteva u tom delu Srbije veoma važna, kao i da kineska kompanija Linglong realizuje veliku investiciju u Zrenjaninu, gde će uložiti 900 miliona dolara. Nova saobraćajnica koja je poznata kao „Vojvođansko P”, a koja je od prvobotno planirane brze saobraćajnice na kraju “prerasla” u auto-put.
Krajem decembra prošle godine predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović razgovarao je sa predstavnicima kineske kompanije "China Shandong International Economic ", koju je predvodio direktor ogranka kompanije Džang Điančo, o projektu izgradnje autoputa Beograd-Zrenjanin-Novi Sad, koji će realizovati ova kineska kompanija, kao i o mogućnostima saradnje na novim infrastrukturnim projektima.
Na trasi novog auto-puta od petlje „Borča“ do petlje „Novi Sad – Istok“, gradiće se 12 petlji, dva mosta preko Tamiša, jedan preko Tise i nadvožnjak preko železničke pruge kod Perleza.
Petlje su predviđene u čvorovima Ovča, Sefkerin, Kovačica, Orlovat, Ečka, Aradac, Žabalj, Kać i Novi Sad – Istok, a Zrenjanin će imati tri izlaza na auto-put, u čvorovima Zrenjanin – Istok, Zrenjanin – Sever i Zrenjanin – Zapad. Dužina auto-puta od petlje „Borča“ do krajnje tačke na obilaznici oko Zrenjanina biće 58 kilometara, a od Zrenjanina do Novog Sada 45. Prolaziće teritorijama opština Beograd – Palilula, Opovo, Kovačica, Žabalj i gradova Pančevo, Zrenjanin i Novi Sad.
Izgradnja ovog auto-puta je od ogromne važnosti za Vojvodinu i celu našu zemlju. Na taj način povezaćemo Beograd, Zrenjanin i Novi Sad i stvoriti uslove da mnoge industrijske zone dobiju dodatnu vrednost, što je veoma značajno za sve građane, rekao je Mirović.
Ocenio je da je reč o jednoj od najvećih kineskih kompanija u oblasti građevine, koja je do sada realizovala projekte u našoj zemlji poštujući sve rokove, istakavši da je na taj način stekla značajne reference za realizaciju tog velikog poduhvata. Džang Điančo je u razgovoru istakao da će kineska kompanija u najkraćem roku završiti projektno-tehničku dokumentaciju, kako bi što pre počeli pripremni radovi na realizaciji ovog projekta. On je izrazio očekivanje da će saradnja na svim nivoima biti produktivna.
Približna dužina auto-puta je 110 kilometara, a projekat podrazumeva izgradnju kompletnog profila auto-puta, između Novog Sada-Zrenjanina i beogradskog naselja Ovča, sa svim putnim objektima i denivelacionim ukrštanjima.
Takođe planirana je i rehabilitacija, modernizacija i dogradnja postojeće mreže državnih puteva prvog i drugog reda u zoni koridora. Koridor auto-puta državnog puta prvog A reda, na pravcu Beograd (Ovča)-Zrenjanin-Novi Sad, od planiranog ukrštanja sa saobraćajnicom severna tangenta (na koridoru od saobraćajnice T6 do Pančevačkog puta) u naselju Ovča. Od ovog ukrštanja u pravcu severa prolazi kroz teritorije katastarskih opština Ovča, Borča, Lepošnica i Komareva Humka (administrativno područje grada Beograda), do Tamiša, odnosno administrativne granice sa AP Vojvodina (katastarska opština Glogonj). Dalje se koridor proteže kroz teritoriju AP Vojvodine preko katastarskih opština Sefkerin, Opovo, Baranda i Sakule (opština Opovo), Idvor, Farkaždin, Uzdin, Kovačica (opština Kovačica). Koridor se potom proteže preko katastarskih opština Čenta, Perlez, Stajićevo, Ečka, Zrenjanin III i Zrenjanin I do granice PGR-a Zrenjanin (sa varijantnim rešenjima severno i južno od Grada Zrenjanina), i dalje paralelno sa državnim puta IB reda broj 12, na teritiriji Grada Zrenjanina, novim mostom preko Tise i paralelno sa postojećim DP prvog B reda br.12 u opštini Žabalj (sa varijantnim rešenjima: postojećim kolovozom kao desnom trakom auto-puta i levom trakom paralelnom sa postojećom i nova trasa auto-puta) i uklapanjem u postojeća saobraćajna rešenja na teritoriji Grada Novog Sada.
Putnu mrežu u koridoru budućeg auto-puta državnog puta prvog A reda, na pravcu Beograd (Ovča)-Zrenjanin-Novi Sad, pored državnih puteva prvog i drugog reda, čine i opštinski i nekategorisani putevi koji se nalaze i u zoni potencijalnog koridora auto-puta koji zahtevaju odgovarajući tretman u konfliktu sa putem najvišeg hijerarhijskog nivoa.
U obuhvatu plana nalaze se i dva aerodroma Ečka i Čenej, koji svoju namenu zadržavaju i u narednom periodu.
Rok za izradu Nacrta prostornog plana je 12 meseci, novac za njegovu izradu obezbeđuje „ China Shandong International Economic and Tehnical Coorporation Group “, a nosilac izrade je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
Kako se navodi u odluci Republičke vlade, okvirna granica prostornog plana obuhvata delove teritorija gradova Beograd, Pančevo, Zrenjanin i Novi Sad, kao i opština Opovo, Kovačica i Žabalj
Pravac Novi Sad – Zrenjanin zapravo će biti proširenje postojećeg putnog pravca, koji će dobiti dodatne saobraćajne trake, pa bi u svakom smeru trebalo da budu tri trake, od kojih je jedna zaustavna. Posebni značaj nova saobraćajnica trebalo bi da ima za privredu gradova i opština kroz koje prolazi jer će auto-put biti i jedan od aduta lokalnih samouprava za privlačenje investicija.
U sistemu putne mreže Srbije ovaj putni pravac predstavlja osnovnu vezu na pravcu sever-jug, koji povezuje Vojvodinu i Beograd, centralne i severne delove Srbije. Nastavak ovog državnog puta severno od Zrenjanina prema Novom Sadu, predstavlja važnu vezu ka međunarodnom putu E-75.
S. St.- A. S.