STVARANJE USLOVA DA SE DUNAV PREMOSTI Evo koliko će ČETVRTI NOVOSADSKI MOST biti dug i kakve će POGODNOSTI imati
Radna grupa za realizaciju projekta „Izgradnja mosta – obilaznice oko Novog Sada, sa pristupnim saobraćajnicama” osnovana je ove sedmice na osnovu odluke odlazeće Vlade Srbije objavljene u „Službenom glasniku”.
Mada nisu navedeni razlozi za formiranje tima koji će pratiti dinamiku izgradnje mosta preko Dunava između Novog Sada i Sremske Kamenice, radna grupa dobila je zadatak da prati ostvarenje projekta, pogotovo eksproprijaciju i rušenje na trasi vijadukta i mosta, kao i da odobrava projektna rešenja.
Novi Sad je proletos ustupio državi 69 parcela u svojini Grada na delovima trase na bačkoj i sremskoj obali, ukupno oko 2,3 hektara. Međutim, deluje da je zastoj usledio kod otkupa parcela i njihovih delova od privatnih vlasnika, te je prvenstveni fokus radne grupe usmeren na ovo pitanje.
Radnu grupu predvodi dosadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, a članovi su v. d. direktor „Koridora Srbije” Aleksandar Antić i dvoje radnika ovog preduzeća, sedam činovnika Ministarstva građevinarstva, dvoje predstavnika Ministarstva finansija, članica Gradskog veća Novog Sada za finansije i investicije Adrijana Mesarović, kao i njen kolega zadužen za propise Milovan Amidžić, te profesor Fakulteta tehničkih nauka Igor Peško.
Vesić je ujedno ovlašćen da pozove predstavnike drugih organa i organizacija da učestvuju u radu, ukoliko se ukaže potreba.
Osnivanje radne grupe usledilo je tridesetak dana nakon što je Narodna skupština potrdila uzimanje zajma od kineske “Eksport-Import” banke zbog izgradnje mosta u vrednosti od 175,5 miliona evra.
I dok su praktično završeni svi pripremni radovi za izgradnju glavne mostovke kontrukcije, odnosno podignuta su tri privremena mosta i izgrađeni pristupni putevi, izvođač radova i projektant kineska kompanija CRBC (China Road and Bridge Corporation) još nema građevinsku dozvolu, a čeka i dozvolu za izgradnju montažne fabrike betona na prostoru bivšeg Brodogradilišta, koja čeka Studiju o proceni uticaja na životnu sredinu.
U međuvremenu, kao nominalni investitor “Koridori Srbije” angažovali su konzorcijum na čelu sa Beogradskim građevinskim fakultetom da uradi tehničku kontrolu projektne dokumentacije, a 15. decembra bi trebalo da se otvore ponude za nadzor nad izgradnjom mosta i pristupnih puteva. Ovaj posao je procenjen na nešto više od 423 miliona dinara bez PDV-a. Ove godine održan je i javni uvid Studije o proceni uticaja na životnu sredinu projekta izgradnje mosta u produžetku Bulevara Evrope.
Sa prilaznim vijaduktom, novi most biće dug oko 2,5 kilometra, dok će glavna konstrukcija iznad reke biti duga 880 metara. Imaće dve kolovozne, sa po dve saobraćajne trake, biće širok skoro 30 metara, a imaće i obostrane pešačke i biciklističke staze. Konstrukciju nad vodom držaće tri jednostruka pilona od po 30 metara visine sa 11 kosih zatega u parovima.
Sem novog mosta biti izgrađen i preostali deo Bulevara Evrope do Dunava, dug 1.130 metara. Na novom delu bulevara biće izgrađene još dve kružne raskrsnice na ukrštanjima sa ulicama Heroja Pinkija i 1.300 kaplara, odnosno Sima Matavulja, dok će na sremskoj strani biti takođe kružni tok na ukrštanju sa Karađorđevom ulicom, putem Beočin - Sremska Kamenica i obilaznicom oko Sremske Kamenice. Tako će, ovim projektom biti izgrađeno ukupno 3,2 kilometra saobraćajnica u vezi s mostom i 3,75 kilometara gradskih saobraćajnica sa četiri kružne raskrsnice.
Sa bačke strane, na most će se moći popeti s Bulevara Evrope kod ukrštanja sa Ulicom Tone Hadžića, dok će za saobraćaj iz poprečnih ulica služiti šest ulazno-silaznih rampi dugih stotinak metara i četiri pešačko-biciklističke spiralne rampe. Po dve rampe za bicikliste i pešake povezivaće most sa Ribarskim ostrvom i Kameničkom adom.
Na sremskoj strani most će izlaziti na kružni raskrsnicu sa odvojenim desnim skretanjima u svim smerovima, koji vode ka Beočinu, Sremskoj Kamenici i ka budućem Fruškogorskom koridoru. Projektovana brzina na mostu iznosi 80 km/h, a preko njega neće ići teški teretni saobraćaj, ali je ostavljena mogućnost da preko njega idu gradski autobusi.
Stručnjaci od novog mosta očekuju da smanji opterećenje na Mostu slobode za oko 40 odsto, a na Varadinskoj dugi intenzitet bi trebalo da bude prepolovljen. Uz to, rasteretio bi se saobraćaj na Bulevaru oslobođenja od Dunava do Futoške ulice.
S. Krstić