Stvaraju se uslovi za završetak izgradnje brze pruge u Vojvodini
Modernizacija i rekonstrukcija pruge na deonici Stara Pazova – Novi Sad uveliko je u toku, kod Čortanovaca ruska kompanija „RŽD internešenel” d. o. o. gradi tunele i deonicu Stara Pazova – Novi Sad, a u subotu je zaokruženo finansiranje i treće faze izgradnje brze pruge od Beograda do Budimpešte.
U Sofiji je potpisan komercijalni ugovor s kineskim partnerima za izgradnju treće deonice te pruge na teritoriji Srbije, od Novog Sada do Subotice, vredan 943 miliona evra.
Ministarka Zorana Mihajlović kaže da je izgradnja brze pruge Beograd–Budimpešta trenutno najvažniji i najvredniji infrastrukturni projekat u Srbiji i regionu.
– Taj projekat važan je ne samo za Srbiju nego i za povezivanje s regionom i EU, kao i za povezivanje Srednje Evrope s lukom Pirej, u okviru kineske inicijative „Jedan pojas, jedan put” – rekla je Zorana Mihajlović u Sofiji. – Radovi su već započeti na 75 kilometara pruge od Beograda do Novog Sada, gde rade kineske i ruske kompanije. Sada imamo i ugovor za preostalih 108,1 kilometara, gde bi radovi mogli početi u 2019. godini.
Kod Čortanovaca se radi ubrzano. Nedavno je vršilac dužnosti generalnog direktora „Infrastrukture železnice Srbije” a. d. Miroljub Jevtić za „Dnevnik” rekao da se ide ispred ugovorom predviđene dinamike izvođenja radova.
Deonica pruge na kojoj ruska kompanija radi veoma zahtevna. U pitanju je specifičan teren na području Fruške gore, u blizini Dunava i arheoloških lokaliteta u okolini, što je, pored građevinskih dozvola, zahtevalo i izdavanje posebnih.
– Prilikom izgradnje tunela „Čortanovci” na ulaznom i izlaznom preduseku i deonicama za zaštitu od klizišta izvedeno je više od 908 šipova, ugrađeno više od 60.000 kubnih metara betona i više od 7.000 tona armature – izjavio je prvi zamenik direktora ogranka „RŽD internešenel” d. o. o. u Srbiji Mansurbek B. Sultanov za „Dnevnik”. – Od avgusta prošle godine, kada smo dobili građevinsku dozvolu za deonicu od četiri kilometra, predviđenu aneksom br. 3.1 Ugovora, a na kojoj su tunel i vijadukt, gde je nekada bila neprohodna šuma, do danas se mnogo toga promenilo, što je i više nego evidentno. Završili smo pripremne radove, postavili čitave nizove šipova u cilju zaštite terena od klizanja, a uveliko se grade vijadukt i tunel.
Po njegovim rečima, na trasi budućeg vijadukta završeni su zemljani radovi i grade se naglavne grede. Izvedeno je više od 467 šipova za temelje, dok je planirano da ih bude 368, ugrađeno je 15.500 kubnih metara betona, a planirano je 7.200, ugrađeno je 2.100 tona armature u konstrukcije pri planiranih 1.600. Vijadukt će biti dvokolosečni, dug 3,2 kilometara, na 28 stubova, od kojih će najviši imati 28 metara i kod postrojenja „Naftahema”, na teritoriji karlovačke opštine, spuštaće se na nultu tačku.
Zbog radova, vozovi ne saobraćaju prugom Stara Pazova – Inđija, već zaobilaznim pravcem Stara Pazova – Golubinci – Inđija i tako će biti do kasne jeseni.
„Infrastruktura železnice Srbije“ započela je, 23. aprila 2018. godine, radove na uklanjanju koloseka u železničkoj stanici Inđija, na deonici Stara Pazova – Novi Sad, u okviru izgradnje pruge za brzine do 200 kilometara na sat između Beograda i Budimpešte, saopšteno je u železničkoj kompaniji „Infrastruktura železnice Srbije“.
U drugoj polovini aprila počela je i realizacija takozvanog drugog komercijalnog ugovora – Aneksa br. 3.2, kojim se predviđa demontaža koloseka. Reč je o deonici pruge između Stare Pazove i Inđije, dugoj sedam kilometara.
– Zavaršili smo taj posao u stanici u Inđija i prešli na otvorenu prugu – napomenuo je Sultanov. – Već smo demontirali 4,5 kilometra koloseka i počeli široki iskop. Moram istaći da vrlo dobro sarađujemo sa srpskom stranom i da probleme, koji se neminovno pojavljuju u takvom poslu, rešavamao u hodu. Omogućeno nam je da radimo na otvorenoj pruzi bez saobraćaja, što nam umnogome olakšava posao i dozvoljava da ispoštujemo planiranu dinamiku. Stigao nam je i materijal za rad, iako su radovi počeli pre samo nekoliko sedmica.
Sultanov je dodao da je deonica pruge na kojoj ta ruska kompanija radi veoma zahtevna. Podsetio je na činjenicu da je u pitanju specifičan teren na području Fruške gore, u blizini Dunava i arheoloških lokaliteta u okolini, što je, pored građevinskih dozvola, zahtevalo i izdavanje posebnih.
– Rad na toj deonici do sada je zahtevao i izmeštanje pojedinih infrastrukturnih vodova – kazao je Sultanov, i dodao da je usaglašen podizvođački ugovor sa „Srbijagasom”. – Radi se o izmeštanju magistralnog gasovoda visokog napona od Novog Sada do Beočina. Takvih situacija imamo gotovo svaki dan, ali zahvaljujući dobroj saradnji i komunikaciji sa „Železnicama Srbije”, podizvođačima i Saobraćajnim institutom, rešavamo sve probleme.
Vrednost radova koje „RŽD internešenel” izvodi u Srbiji je 941 milion dolara, a više od polovine tog iznosa namenjeno je za deonicu Stara Pazova – Novi Sad, u šta spada izgradnja tunela, vijadukta i otvorene pruge.
Završetak čitavog kompleksa radova na toj deonici planiran je za 2021. godinu. Kao rezultat realizacije projekta, brzina saobraćanja vozova će se povećati do 200 kilometara na čas, a takođe će se povećati kapacitet i nivo bezbednosti saobraćaja.
Svečana promocija projekta modernizacije i izgradnje pruge Beograd-Budimpešta održana je pre dve godine u Petrovaradinu. Predsednik Srbije, tada premijer, Aleksandar Vučić, najavio je oavaj veliki posao, u prisustvu ambasadora Kine i Mađarske. Prema njegovim rečima, ovom brzom prugom biće povezana dva prijateljska naroda, građani Srbije i Mađarske, Srbija sa centralnom i zapadnom Evropom, a Mađarsku sa istokom i jugom Evrope.
Potpredsednica Vlade ističe da se o zaključenju ugovora s kineskom stranom intenzivno pregovaralo gotovo godinu i da su ispregovarani najpovoljniji uslovi za Srbiju.
Radove na modernizaciji i rekonstrukciji pruge Novi Sad – Subotica izvodiće konzorcijum kineskih kompanija „Čajna reilvej internešenel” (China Railway International) i „Čajna komjunikejšn konstrakšn kompani” (China Communications Construction Company), koji izvodi radove i na deonici Beograd – Stara Pazova.
Z. Milosavljević
Foto: Dnevnik/Branislav Lučić