Ljajić: Najava Prištine o taksama Tirani igra
BEOGRAD: Ministar trgovine, turizma i telekomunikacija Rasim Ljajić ocenio je da je pretnja Prištine Tirani o uvođenju taksi na albanske proizvode poput taksi Srbiji i BiH, klasična ekonomska igra u čijoj pozadini stoje interesi pojedinih lobija i da ta mera nije politički motivisana, kao što je slučaj sa uvođenjem taksi Srbiji.
Priština je najavila da će, ako Albanija u naredna dva meseca ne ukine prepreke za nesmetani izvoz brašna, piva i krompira sa Kosova, Tirani nametnuti uvećane takse na albanske proizvode.
"To je klasično ekonomska igra i interesi pojedinih lobija, posebno onih koji se bave proizvodnjom trgovine ta tri proizvoda - piva, krompira i brašna", kaže Ljajić za Tanjug.
Ljajić je uveren da ove mera neće biti uvedene, jer one protiv Srbije donose političke poene, a protiv Albanije političku štetu.
Reč je o političkoj pretnji kako bi se postigao određeni ekonomski interes ili u najboljem slučaju da bi se sprečile dugotrajne procedure na granicama prilikom izvoza više proizvoda, a posebno brašna, krompira, piva za koje se traže i dodatni sertifikati, dozvole...
"Neće biti nikakvih taksi, nikakvih ekonomskih mera, nikakvih kontramera prema Albaniji, jer bi to donelo političku štetu onima koji bi to uveli, a manje od godinu dana pre izbora, mislim da niko u takvu avanturu neće da se upušta", kaže Ljajić.
Privremene prištinske vlasti su, prema oceni Ljajića, sahranili CEFTA sporazum.
Ministar kaže da ne samo da ga ne primenjuju, već su praktično blokirali i sve dodatne protokole koji su trebali da budu potpisani.
"Protokol 5 o olakšavanju trgovine jedino nije ratifikovan na Kosovu, protokol 6 o trgovini uslugama je usaglašen, ali se dalje od toga nije išlo, jer mora da se sprovede unutrašnja procedura u parlamentima, a kod njih nije", navodi Ljajić.
Takođe, dodaje, da za protokol 7 većina zemalja u regionu nije imenovala ni pregovaračke timove, dok je u Srbiji imenovan pregovarački tim, a održan je i pripremni sastanak tog tima.
"Tu ne postoji spremnost ni Kosova, a čini mi se i nekih drugih da se u to ozbiljnije uđe. CEFTA je na nekoj vrsti infuzije, praktično klinički mrtva, jer sve ovo što se sada događa sa uvođenjem taksi i različitih vrsta mera i kontramera govori o nefunkcionalnosti tog sporazuma", kaže Ljajić.