EKSKLUZIVNE FOTOGRAFIJE Ovako izgleda kopanje tunela u Čortanovcima
Iskop tunela u Čortanovcima na deonici pruge Stara Pazova – Novi Sad zvanično je počeo juče, a kako to izgleda možete da pogledate na fotografijama snimnjenim iz drona.
Radove je otvorio prvi zamenik generalnog direktora ruske kompanije „RŽD internešenel” Mansurbek B. Sultanov, a taj momenat s gradilišta u Čortanovcima, preko video-bima pratili su u Republičkoj vladi ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović i direktor „Ruskih železnica” Oleg Belozjorov, koji su nakon toga potpisali Memorandum o razvoju odnosa strateškog partnerstva i zajedničke realizacije infrastrukturnih železničkih projekata na teritoriji Srbije.
Otvarajući radove u novoj etapi modernizacije železničke inrafstrukture na pruzi Stara Pazova – Novi Sad, Sultanov je kazao da je reč o jednoj od najkomplikovanijih deonica jer se na njoj nalaze dva značajna objekta – tunel i vijadukt.
Na gradilištu između Čortanovaca i Sremskih Karlovaca, gde je „RŽD internešenel” u septembru prošle godine počeo da priprema teren za gradnju vijadukta i tunela, svakog dana menja se izgled terana. Po rečima direktora projekta, odgovornog za vijadukt i tunel Vidoja Melentijevića, jučerašnjem zvaničnom početku kopanja tunela prethodile su obimne pripreme, koje su, između ostalog, podrazumevale i zaštitu terena od klizanja postavljanjem šipova.
– Tehnologija rada zahtevala je prvo obezbeđivanje tla, da bi se posle moglo početi kopanje tunela – rekao je Melentijević. – Do sada možemo da zahvalimo vremenu što nas je služilo jer su i januar i februar bili gotovo idealni za rad. Nismo nijedan dan imali odmora, non-stop se radilo. Kopanje tunela počinjemo sa severne strane, sredinom aprila to nas očekuje i s južne. Uporedo se radi i vijadukt, za koji je do sada postavljeno više od 330 šipova. Ovih dana počinjemo i kopanje naglavnih greda za stubove vijadukta.
Predsednik Republike Srbije Aleksandar Vučić sastao se juče s generalnim direktorom i predsednikom uprave „Ruske železnice” Olegom Belozjorovom. Vučić je istakao da je veoma zadovoljan dosadašnjom saradnjom i realizovanim projektima s „Ruskim železnicama”, izrazivši nadu da će i ubuduće biti nastavljena ista praksa i uz poštovanje svih dogovorenih rokova. Vučić je naglasio da je deonica Stara Pazova – Novi Sad jedan od prioritetnih projekata, kao deo strateškog železničkog pravca od Beograda do Budimpešte.
Po Melentijevićevim rečima, radovi teku u skladu s dinamikom, možda i nešto brže od planiranog. On smatra da, uprkos zahtevnom kopanju tunela, radovi ne bi trebalo da kasne i da po planu treba da budu gotovi do kraja 2021. godine.
Projektom je predviđeno postavljanje 1.450 šipova za potrebe gradnje vijadukta, koji će biti dvokolosečni i dug oko tri kilometra, dok izgranja tunela, koji ima dva otvora od po 1,1 kilometar svaki, podrazumeva ugradnju 1.012 šipova. Do sada je u zemlju položeno 1.300.
– Ovo je važan dan za srpske železnice i za našu zemlju jer smo počeli radove na vrlo teškom tunelu, dužine 2,2 kilometra, kao i potpisali memorandum koji će nam omogućiti da nastavimo saradnju na novim projektima – kazala je Zorana Mihajlović povodom početka kopanja tunela u Čortanovcima. – Budućnost naše saradnje su novi projekti, pre svega dispečerski centar u Topčideru, koji je važan jer želimo da železnica bude dominantan vid saobraćaja. „Ruske železnice” zainteresovane su i za izgradnju pruge od aerodroma „Nikola Tesla” do grada.
Generalni direktor „Ruskih železnica” Oleg V. Belozjorov zahvalio je Vladi Srbije na realizaciji velikih projekata koje je poverila toj kompaniji. Kako je istakao, za protekle četiri godine rekonstruisano je oko 200 kilometara pruga i sve je završeno pre roka.
Kako je u razgovoru za „Dnevnik” u oktobru rekao Mansurbek Sultanov, vrednost projekta za koji je zadužen „RŽD internešenel” je više od 500 miliona američkih dolara. Reč je o potpunoj modernizaciji deonice Stara Pazova – Novi Sad, najkompleksnijem delu pruge Beograd–Budimpešta. Modernizacija ne obuhvata samo rekonstrukciju postojećeg i izgradnju drugog koloseka, na kojima će brzina putničkih vozova dostizati 200 kilometara na sat. Biće izgrađene stanice i stajališta, mostovi, pothodnici i nadvožnjaci, uključujući i dva jedinstvena objekta – tunel i vijadukt „Čortanovci”. Radovi su kompleksni jer se deo deonice nalazi u zoni Nacionalnog parka „Fruška gora”, ali kompanija poseduje sve što je potrebno da se taj projekat uspešno realizuje.
Zorica Milosavljević