Tema „Dnevnika”: Biciklističke rute Novog Sada
Novi Sad ima oko 85 kilometara biciklističkih staza, ali imajući u vidu veličinu grada to nije dovoljno, s obzirom na to da zbog ovog prevoznog sredstva naš grad sve više liči na Amsterdam.
Dobra vest je da zbog Novosadske biciklističke inicijative, od koje je i potekla „kritična masa“ koja se sastaje svakog poslednjeg petka u mesecu u 17 časova, Grad sve više ima sluha za bicikliste, pa radi na proširenju i povećanju staza.
Za sada je više od 30 ulica je pokriveno trakama za bicikliste i to bulevari: Oslobođenja, Jaše Tomića, Kralja Petra Prvog, Vojvode Stepe, Slobodana Jovanovića, Kneza Miloša, Jovana Dučića, Cara Lazara, deo bulevara Evrope, deo bulevara Patrijarha Pavla i ulice: Kornelija Stankovića, Rumenačka, deo Rumenačkog puta, Jevrejska, Futoška, Futoški put, Hajduk Veljkova, Narodnog fronta, Cara Dušana, Balzakova, Šekspirova, Fruškogorska, Maksima Gorkog, Braće Popović, Hayi Ruvimova i Raše Radujkova i naravno Kej, ali i delovi drugih ulica.
Neke od ovih staza nalaze se u sklopu trotoara ili kolskih traka. Naš savet je da se držite biciklističkih staza kada idete ulicama koje ih imaju, jer u suprotnom smetaćete ili pešacima ili vozačima i dobićete pregršt dobacivanja, uvreda, pa i poneku psovku. Ako vam to ne smeta, onda verglajte i uvek imajte u vidu da poštujete saobraćajne propise. Dakle, obavezno pre nego što skrenete, rukom pokažite u kom pravcu ste se namerili da idete.
Predsednik Udruženja Novosadska biciklistička inicijativa Marko Trifković kaže da je Futoški put najlošija staza i to desna strana prema centru od Futoškog parka, i na delu od Vršačke ulice prema gradskoj garaži.
"Tu je najviše krivo korenje drveća, koje je na nekim delovima podiglo stazu, što se može primetiti i u Jevrejskoj ulici, ali ne u toj meri, kao i na bulevaru Oslobođenja od „Lutrije“ do ugla sa Ulicom Novosadskog sajma", kaže Trifković i dodaje da u Novom Sadu nedostaje saobraćajna signalizacija za bicikliste, kao što su zaustavni trouglovi, jer biciklisti ne znaju na raskrsnicama ko ima pravo prvenstva, kao i biciklistički semafori koje treba prilagoditi brzini vozača, da ne bi biciklisti vozili kada je pešacima crveno svetlo, jer smatraju da su brži.
Novi Sad planira da izgradi novu mrežu za tri godine, kojom će povezati grad sa prigradskim naseljima kako bi učestvovao u projektu Eurovelo, koji spaja biciklističke staze širom Evrope. Kada bi ušli u program cikloturizma, Grad bi imao značajnu ekonomsku korist, a time mogao da ulaže i u staze.Plan je da se poveže staza koja vodi od Novog Sada, preko Rumenke, do Bačkog Petrovca. Takođe, plan je da se Novi Sad spoji biciklističkom stazom i sa Begečom.
Trifković kaže da je osnovana radna grupa koja se upravo vratila iz Holandije, gde su videli dobre primere koje će prezentovati Gradskoj upravi u septembru, između ostalog i to da gde su drvoredi, treba udaljiti biciklističku stazu. On dodaje da Grad planira da iz buyeta iduće godine rekonstruiše biciklističku stazu na Futoškom putu.
"Primetno je da staze pokazuju znakove zamora, a osim Futoškog puta, gde se mora rešiti problem drveća, staze na Novom Naselju kod „Fanatika“ najviše su zrele za popravku", napominje Trifković i kaže da je činjenica da je broj biciklista u porastu, što se može i golim oko primetiti, a da grube procene kažu da Grad broji oko 20.000 biciklista.
Prema njegovim rečima, pre 2009. godine manje su se koristile rekreativne staze, a nakon rekonstrukcije Keja, biciklista je sve više, u čemu je pomoglo i njihovo Udruženje, a u porastu od 15 odsto je i broj biciklističkih putovanja.
Dok Novi Sad ne bude bio većim delom pokriven, mi vam otkrivamo koje su najlepše rute, najštruckavije, koje ulice da zaobiđete, a gde baš treba da se vozite, ako ste krenuli samo u vožnju naravno, nikako na posao, kada kasnite i treba da pronađete najbrži put.
Za vožnju punu uživanja mi vam, uprkos tome što je kako Trifković kaže jedna od najlošijih staza, predlažemo Futoški put zbog debelih zelenih krošnji stabala koje će vam dati utisak da ste u prirodi, a ne gradu, i to tako što ćete prvo provozati par krugova po Futoškom parku, koji je nepravedno zapostavljen, ali najprostraniji sa širokim stazama, „kerarošima“ koji su obično na livadi, a roditelji sa decom na dečijem igralištu, a pokoji slučajan prolaznik, neće vam smetati na lepim stazama koje ovaj park skriva.
Nakon toga, Futoški put, ali obavezno se držite desne strane kada gledate iz pravca Jevrejske ulice, u kojoj obavezno vozite levom stranom iz pravca pozorišta, upravo zbog izdignutog asfalta i prilagodite brzinu putu. Na ovaj način, izbećićete rupe i udubljenja na stazama, koje su sa tih strana poprilično istrošene. Zatim, na raskrsnici skrenite na Bulevar Evrope i tu vozite desnom stranom, jer na levoj nema biciklističke staze i ovu rutu naravno zbog manjka zelenila na ovom bulevaru, trudite se da izbegnete kada je najjače sunce.
Predsednik Udruženja Novosadska biciklistička inicijativa Marko Trifković kaže da su kod izlaska iz grada najbitnija ispravna svetla, mogu se koristiti i katadiopteri, i obavezno držati se metar od desne strane puta.
"Najgore je kod Mosta slobode jer nema prelaza za bicikliste, što je izuzetno loše zbog razvoja turizma prema Kamenici i Fruškoj gori", napominje Trifković i kaže da se ostali izlazi iz grada mogu koristiti, samo je neophodno imati svetla i poštovati pravila.
Vozite do kružnog toka, kada ćete se naći u Cara Dušana, gde opet birajte levu traku, jer samo ona ima biciklističku stazu i ne ustežite se da zazvonite par puta pešacima, koji često znaju da se „rašire“ po trotoaru. Kada dođete opet do raskrnice sa Futoškim putem, zaputite se ka Jevrejskoj ulici, opet pazeći, sada birajte levu stranu do Jevrejske, a zatim na semaforu prelazite na desnu traku do kraja ulice i tada skrenite u Mihajla Pupina i vozite ravno do Keja, gde ćete skrenuti levo i provozati se pravo do „Beze“ na hladnu limunadu. To je naš predlog za jednu lepu vožnju.
Podbaru izbegavajte zbog kaldrme i uskih uličica u kojima ćete hteli - ne hteli morati da siđete sa bicikla kako bi propustili automobile, kao i Radničku ulicu, a Vojvode Knićanima je jedna od najštruckavijih ulica u kojoj se zvonce, ako vam je malo oslabljeno, oglašava samo od sebe.
Bulevar Oslobođenja je trenutno raskopan, pa birajte isključivo desnu stranu iz pravca Železničke stanice. Ukoliko imate želju da se provozate nekim od bulevara, naš predlog vam je ipak Bulevar Evrope, na detelinarskom delu, jer je zaista zelen. Staza nova i „utegnuta“, te prava radost za bicikliste. Tu ćete se doduše često mimoilaziti sa rolerašima, ali i oni uživaju u svojoj vožnji, tako da to ne treba nikako da vam smeta.
Kej je uvek savršena priča, pogotovo kad nije gužva. Dunav koji kao da vam priča i pogled na Tvrđavu predstavljaju jedan od najlepših prizora koji Novi Sad može da ponudi. Na ovom delu ne žurite, već pedale okrećite lagano i uživajte, nakon pređene cele rute, obrnite još jedan krug, videćete da će vam prijati, a nakon troga produžite Fruškogorskom, opet desnom stranom, koja ima manje rupa, pa skrenite desno na Bulevar Cara Lazara i držite se leve strane da ne bi morali da vijugate, jer desna nije celim delom pokrivena i produžite na raskrsnici sa Cara Dušana levo do Šodroša.
Pored kasarne zanemarite malo kaldrme, jer će vas dočekati lep pogled na mesto gde se leti kupa, a zimi kliže kad se rukavac zaledi. Ta dolma je ograđena za pešake i bicikliste, te opet možete uživati u prizoru na pecaroše, vodu, zelenilo, ali kad stignete do kamenjarske dolme, iako se planira da se put popravi, ipak se vratite kroz Heroja Pinkija nazad. Iako nema biciklističke staze, odnosno staza je isprekidana, vozite pažljivo putem. Kamenjarsku dolmu vam ne preporučujemo za vožnju biciklom jer vozači često ne poštuju ograničenje brzine i nije retko da ovde stradaju biciklisti, pa i pešaci, pogotovo noću.
Staze prema Fruškoj gori su odlične za one koji žele da se oprobaju u planinskom biciklizmu, samo morate dobro paziti na izlascima iz grada. Lepe su i staze na Popovici, samo računajte da vam je za ovu aktivnost potreban ipak malo bolji bicikli, dok se po gradu možete voziti i na „poniju“.
Grad je učinio pravu stvar sa rent-a-bajkom, te i ako ne posedujete svog dvotočkaša, ništa vas ne sprečava da iznajmite i uživate sa sedišta bicikla, jer ćete tako moći na najlepši način da osetite grad koji teži da bude moderan, ali ipak više priča priče iz prošlih vremena, samo ako pažljivo oslušnete.
Maša Stakić
Foto: R. Hadžić