Šta sve predviđa izgradnja četvrtog mosta u Novom Sadu
Novosadski odbornici su na poslednjoj sednici grada usvojili plan za izgradnju novog četvrtog mosta, u okviru kog se planiraju kružne raskrsnice, marina, biciklističke i pešačke staze.
Većina odbornika u Skupštini grada složni su u tome da je novi most i te kako potreban Novosađanima, dok su u DŠ-u bili uzdržani. Plan novog mosta predviđa povezivanje sremske strane sa gradom, ali i rasterećenje saobraćaja, što bi u mnogome trebalo da pomogne svima koji žive preko Dunava.
Kako je u planu za izgradnju mosta koji je u petak bio pred odbornicima pojašnjeno cilj izrade i donošenja ovog dokumenta je detaljna urbanističko-arhitektonska razrada svih objekata koji će biti definisani generalnim projektom: mosta, pristupnih saobraćajnica, biciklističkog i pešačkog povezivanja sa okruženjem kao i rešavanje saobraćajne povezanosti Sremske Kamenice, Telepa, Limana kao i područja Kameničke ade i Ribarskog ostrva sa planiranim mostom preko Dunava.
Zamenik gradonačelnika Milan Đurić je u petak pred Skupštinu grada kazao da ideja o tom mostu i trasi saobraćajnog pravca koji sada nazivamo Bulevar Evrope datira još iz 1951. godine.
Predstavnici kineske kompnije CRBC nedavno su predstavili više idejnih rešenja za izgradnju novog mosta preko Dunava, gradonačelniku Novog Sada Milošu Vučeviću i ministru građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislavu Momiroviću, na sastanku je između ostalih prisustvovao i v.d. dirketor „Koridora Srbije” Aleksandar Antić. Vučević je tada rekao da su sa kineskim parterima razgovarali o nekoliko mogućih tehničkih i vizuelnih rešenja novog mosta kojem će ime izabrati Novosađani.
- Opravdanost njegove izgradnje najbolje pokazuju statistički podaci od prošle godine koji govore o tome da Novi Sad raste, da ima više od 400.000 stanovnika i 120.000 registrovanih vozila i da ovakav rast zahteva četvrti most koji će omogućiti rasterećenje najopterećenijeg putnog pravca u gradu, od Mosta Slobode, do Želelezničke stanice, duž Bulevara oslobođenja – kazao je tada Đurić. U planu koji je u petak bio pred odbornicima stoji da su nove kružne raskrsnice predviđene na trasi produžetka Bulevara Evrope i ulica koje ga seku: Heroja Pinkija, 1.300 kaplara i ulice Ribarsko ostrvo. Kružni tok u Sremskoj Kamenici predstavljaće direktnu vezu mosta na desnoj obali Dunava.
U postojećem stanju Bulevar Evrope završava u dvotračnoj kružnoj raskrsnnci sa Bulevarom patrijarha Pavla i Bulevarom cara Lazara. Pošto planirana trasa mosta počinje priključenjem na Bulevar Evrope između ulica Tone Hayića i Braće Grulovića, a zatim ide iznad prethodno spomenute kružne raskrsnce, u ovoj zoni se planira rekonstrukcija razdelnog pojasa Bulevara Evrope kako bi se uklopila dvosmerna rampa sa mosta. Područje oko kružne raskrsnice pa sve do Ulice 1 300 kaplara će biti najviše izgrađeno u odnosu na ostatak trase jer nastavak Bulevara Evrope ide pravo po obodu naselja Telep do raskrsnice ulica Laze Lazarevića, 1300 kaplara i Sime Matavulja.
Planirani razvoj saobraćajne mreže na ovom potezu podrazumeva uvođenje još jedne kružne raskrsnice sa Ulicom heroja Pinkija. Na zapadnoj strani od planiranog Bulevara Evrope, Ulica heroja Pinkija bi trebala da bude dvosmerna sa po jednom trakom za svaki smer dok na istočnoj strani, posle kružne raskrsnice, ona prelazi u saobraćajnicu sa razdvojenim smerovima i po dve vozne trake za svaki smer i tako ide sve do raskrsnice sa Ulicom Ive Andrića.
Most prelazi i preko rukavca Dunava (leva obala) koji vodi u planiranu međunarodnu marinu. Most može da premosti ovaj rukavac bez stubova, ili sa minimalnim rastojanjem između stubova od 40m što je i minimalna širina plovnog puta planirane međunarodne marine – istaknuto je u planu.
Takođe, predviđena je i površinska veza ove kružne raskrsnice i raskrsnice sa Bulevarom patrijarha Pavla i to bulevarskog tipa sa razdvojenim smerovima i po dve vozne trake za svaki smer. Dalje planirani Bulevar Evrope, nastavlja do raskrsnice sa ulicama 1 300 kaplara i Laze Lazarevića i posredno sa Ulicom Sime Matavlja (postojeće stanje). Na ovom mestu je takođe predviđena kružna raskrsnica. Sa zapada u raskrsnicu se priljučuje Ulica Sime Matavulja koja je predviđena kao dvosmerna sa po jednom voznom trakom za svaki smer.
U planu je pojašnjeno da nakon Ribarskog ostrva, koridor Bulevara Evrope prelazi preko Dunava na sremsku stranu. Na ovom potezu, sve do priključenja na državni put planirana je mostovska konstrukcija sa po dve vozne trake za svaki smer i obostranim biciklističkim i pešačkim stazama.
Biciklističke staze na mostu idu od Sremske Kamenice do veze sa Ribarskim ostrvom pa dalje nastavljaju ispod mosta. U tom smislu se planiraju dva para biciklističkih rampi. Jedan je u zoni kružne (elipsaste) raskrsnice koja vodi ka Ribarskom ostrvu i Kameničkoj adi, a drugi po silasku sa centralnih raspona mosta preko Dunava na novosadskoj strani (veza za Kameničku adu i planiranu međunarodnu marinu). Ove planirane veze biciklističkih staza na mostu sa onim ispod mosta omogućuju vezu sa celokupnom mrežom biciklističkih staza Grada Novog Sada. Tu se pre svega misli i na vezu sa Međunarodnom biciklističkom stazom koja se ostvaruje ispod mosta, a na postojećem odbrambenom nasipu. Sa novosadske strane ispod nadvožnjaka i samog mosta pružaju se paralelne saobraćajnice na površini samog terena. Saobraćajni profil ovih paralelnih saobraćajnica sve do Ulice 1300 kaplara treba da bude minimalno sa po dve kolovozne trake od kojih je svaka sa po dve vozne trake po smeru. Paralelno sa njima obostrano se moraju protezati i dvosmerne biciklističke staze kao i trotoari.
Slađana Aničić Ilić
Foto: Grad Novi Sad, gradnja.rs/ Igor Conić