Sr. Karlovci: Građani više nisu kuriri između institucija
Opštinska uprava u Sremskim Karlovcima s prvim danima jula pristupila je informacionom sistemu e-ZUP koji zaposlenima u javnoj upravi omogućava brzo i jednostavno pristupanje podacima koji su im potrebni za odlučivanje u upravnim postupcima koje vode, a uskoro će i sami građani osetiti blagodat tog poteza.
S druge strane, ulaskom u taj informacioni sistem, lokalna samouprava istovremeno stavlja na raspolaganje državnim organima i ostalim jedinicama lokalne samouprave one podatke koje ona vodi o građanima – u najvećem broju slučajeva to su matične knjige.
Kako kaže administrator informacionog sistema u karlovačkoj Opštinskoj upravi Marko Ćalušić, uvođenjem tog sistema omogućuje se dosledna primena principa da organi uprave nemaju pravo da traže od građana izvode, uverenja i potvrde o podacima koji se vode u službenim evidencijama, već te podatke pribavljaju sami po službenoj dužnosti.
– Primenom usluge e-ZUP, kojom je povezano prvih šest najvećih baza podataka u Srbiji, državne institucije najzad mogu brzo i efikasno da razmenjuju podatke između sebe, a građani više ne moraju biti njihovi kuriri – naglašava Ćalušić. – Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave je pokrenulo informacioni sistem e-ZUP radi lakše razmene podataka po službenoj dužnosti između državnih organa i jedinica lokalne samouprave. Prošle godine stupio je na snagu Zakon o opštem upravnom postupku po kojem se po službenoj dužnosti prikupljaju podaci o ličnosti. Tri su načina za to. Prvi je kroz informacioni sistem e-ZUP, koji je najbrži i najjeftiniji način, drugi je da se uputi zahtev nadležnom organu za dostavljanje informacija koje sadrže podatke o ličnosti i treći je da onaj ko vodi upravni postupak sam obavi uvid u podatke o ličnosti.
Ćalušić napominje da su podaci o ličnosti zaštićeni zakonom tako da ne može da ih pribavi svaki službenik već samo onaj koji vodi konkretan opšti upravni postupak, i to samo one podatke koji su mu potrebni za taj postupak. Isključena je mogućnost zloupotrebe podatka jer tačno se zna koji je službenik, u kojem trenutku ušao u sistem, i zbog čega je uzeo podatak.
– Od šest organa smo dobili odobrenje da koristimo njihove podatke u vođenju upravnih postupaka pred Opštinskom upravom u Sremskim Karlovcima – kaže Marko Ćalušić. – To su Poreska uprava, Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave, Nacionalna služba za zapošljavanje i Centralni registar obaveznog socijalnog osiguranja, a to su svi organi s republičkog nivoa uključeni u e-ZUP. U narednom periodu očekujemo priključivanje u sistem i Republičkog geodetskog zavoda.
Po rečima Marka Ćalušića, pogodnost informacionog e-ZUP sistema za građane ogleda se u tome što se podaci prikupljaju po službenoj dužnosti i oni nisu više u obavezi da dostavljaju razna dokumenta.
Osim toga, oslobođeni su plaćanja brojnih taksi. Dovoljno je da potpišu izjavu da dozvoljavaju da se podaci o njima prikupljaju po službenoj dužnosti.
Z. Milosavljević