Program „Godine uzleta” promovisan u vrtiću „Kalimero” na Limanu
Program „Godine uzleta” je novi pristup u predškolskom vaspitanju i obrazovanju, koji se zasniva na savremenom pristupu učenju, razvoju i uspostavljanju kvalitetnih odnosa dece s vršnjacima i odraslima u ranom detinjstu. Program „Godine uzleta” uvodiće se postepeno do 2022. godine.
Jedna od novosadskih predškolskih ustanova u kojima se primenjuje taj program je vrtić „Kalimero” na Limanu, gde deca kroz igru, istraživanje i sradnju s vršnjacima stiču nova znanja.
Konsultantkinja u Unicefu za predškolsko vaspitanje i obrazovanje Vesna Kartal objasnila je da su deca po prirodi istraživači i pronalazači, odnosno da ne treba da uče tako što im odrasli nameću gotove odgovore, već da im stvore podsticajno okruženje i prilike za učenje.
– Rano detinjstvo je period kada deca najviše uče, rastu i menjaju se te je i program poneo odgovarajući naziv „Godine uzleta” – kazala je Vesna Kartal. – Srbija ima dugu tradiciju predškolskog obrazovanja, ali je broj dece koja su uključena nizak u odnosu na zemlje Evropske unije. Po podacima iz 2017. godine, u vrtiće ide 61,8 odsto dece od tri do pet i po godina, dok je to u zemljama EU 93 odsto. To nije jedini razlog zbog čega mališani treba da idu u vrtiće. Mnoga istraživanja u poslednjim decenijama su pokazala da kvalitetno predškolsko obrazovanje utiče na ponašanje dece u kasnijem dobu.
Vaspitačica Tanja Rajačić istakla je da joj je zadovoljstvo da ide na posao od kada se radi po novom programu jer se u vrtiću oseća potpuno drugačija atmosfera. Kako je kazala, i vaspitači zajedno s decom istražuju i otkrivaju nove teme koje su ranije bile stereotipne i koje nisu omogućavale deci da iskažu želje i potrebe. Osim toga, na taj način je olakšana komunikaci između njih, te mališani imaju više samopouzdanja i bolje primećuju svet oko sebe.
Ivana Mihić, čija ćerka Aleksandra pohađa vrtić „Kalimero” primetila je da Aleksandra ne opisuje šta je radila, već kako i gde. Osim toga, uočila je da ona da drugačije koristi prostor vrtića i zajednicu. Kako je kazala, posebno je raduje to što se Aleksandra svaki dan iz vrtića vraća s novim znanjem i željom da podeli te informacije s drugima i da ih navede da budu radoznali i da istražuju.
Stručna sadaranica i psiholog Dragana Tica istakla je da su u program implementirana sva naučna istraživanja o razvoju dece.
– Reč je o velikoj dobiti za decu jer ona sad imaju priliku da biraju kada će se uključiti u aktivnosti, a bez obzira na to, kako vreme bude prolazilo, svi mališani će imati ista postignuća – kazala je Dragana Tica, i dodala da novi program predstavlja veliki izazav i za zaposlene, koji su sada još više usmereni na decu, odnosno pružaju im prilike za učenje, razvoj kritičkog mišljenja i navode ih na samostalan pronalazak rešenja.
S. Kovač