POSEBNE MERE KOD ZUBARA Dezinfekciona faza pre popravke zuba
Služba stomatološke zdravstvene zaštite Doma zdravlja „Novi Sad” posle ukidanja vanrednog stanja postepeno se vraća u normalan proces rada, strogo vodeći računa o svim merama koje su još uvek na snazi zbog epidemije oboljenja COVID-19.
Kako je za „Dnevnik” rekla načelnica te službe dr Sanda Končar, pacijenti koji su imali zakazane termine preko IZIS sistema se pozivaju telefonom, te se ponovo zakazuju, pri čemu se vodi računa o tome da broj onih koji će se javiti svom stomatologu bude prilagođen trenutnoj situaciji, u smislu nestvaranja gužvi u samom objektu Doma zdravlja, kao i u čekaonicama.
– Prilikom pozivanja pacijenta obavi se i kratka epidemiološka anketa u vezi s njegovim zdravstvenim stanjem, zatim se pita da li želi da bude ponovo zakazan jer ima dosta onih koji bi da odlože dolazak pošto smatraju da je bolje još malo sačekati – kazala je dr Sanda Končar. – Pacijentima koji se odazovu radimo preglede i intervenciju koja je po proceni stomatologa kod tog pacijenta najurgentnija. Pozivaju se i oni koji su imali započete protetske radove, a to su uglavnom građani stariji od 65 godina.
Kako kaže, stomatološki timovi su u obavezi da nose ličnu zaštitnu opremu, a pacijenti su u obavezi prilikom ulaska u ordinaciju da prvo operu ruke, zatim se prskaju dezinfekcionim sredstvom. Kada sednu u stolicu, obavezna je dezinfekcija usta tropostotnim hidrogenom. Tek nakon toga se započinje određena intervencija.
– Osim zakazanih pacijenata, primaju se i oni koji su došli zbog nekog urgentnog stanja, poput traume, otoka, bola i slično – priča doktorka. – Za sada se ne stvaraju gužve jer prilikom zakazivanja pacijenata ne popunjavamo sve termine da bi bilo dovoljno vremena da se posle svakog pacijenta radno mesto dezinfikuje i pripremi za sledećeg.
Po njenim rečima, o merama prevencije se strogo vodi računa i prilikom ulaska u sve veće objekte Doma zdravlja, gde dežurno osoblje na ulazu usmerava pacijente i brine o dezinfekciji.
Što se tiče privatne prakse, situacija je vrlo slična kao i u državnoj ustanovi. Naime, kako nam je objasnila stomatološka sestra Ljiljana Mihić iz Stomatološke ordinacije „Dentio”, tokom vanrednog stanja njihova vrata su bila zatvorena za pacijente, ali kako je ono ukinuto, vratili su se redovnom radu te primaju sve one kojima je neophodna neka vrsta stomatološke usluge. Prilikom zakazivanja se striktno vodi računa o broju pacijenata koji mogu boraviti na jednom mestu.
– Mnogo pacijenata nas zove da zakaže termin, međutim, ne možemo ođednom da ih primimo toliko koliko ima
poziva, već pacijente raspoređujemo tako da se ne susreću u čekaonici i da imamo dovoljno vremena da se iza svakog obavi potrebna dezinfekcija stolica i prostora – priča Ljiljana Mihić. – Kada dođu kod zubara, prvo moraju da operu ruke, zatim imaju dezinfekciono sredstvo u čekaonici koje koriste. Imaju i dve barijere koje moraju da prođu, jedna je od lepljive trake koja se stavlja za hiruršku salu, nakon čega prolaze kroz kadicu, u kojoj je sunđer natopljen hipohloridom.
Kako kaže, kada sednu na stolicu, promućkaju usta jednopostotnim hidrogenom i tek onda stomatolog može da pristupi klasičnom radu.
I. Bakmaz