Novosadski je voziti bicikl
Volimo naš grad i želimo da bude zeleniji, čistiji i zdraviji, poručuju iz Novosadske biciklističke inicijative (NSBI).
„Dan planete Zemlje je sjajan povod da se Novosadska kritična masa ponovo okupi“, ističe Jasna Žugić iz Novosadske biciklističke inicijative.
Dodaje da žele da promovišu biciklizam zato što to jeste jedan od najzdravijih načina prevoza, ne zagađuje sredinu, ne stvara buku u gradu...
„Što više biciklista, biće manje ljudi koji voze automobile i svi smo zdraviji i srećniji“, kaže Jasna.
Istina je da je Novosadska biciklistička inicijativa svojim dugogodišnjim postojanjem i zalaganjem, pre svega, postigla veći broj i pojačanu vidljivost biciklista.
„Naravno, nije to samo naša zasluga, ali veliki deo smo zaista učinili. Uvek nastupamo sa predlogom rešenja nekog problema, ljudi imaju sluha za nas. Trudimo se da ono što ljudi posmatraju kao biciklizam bude što bolje i da se, dok voze bicikl, osećaju prijatno. Smatram da smo najbolji biciklistički grad u državi. Raspolažemo sa oko 80 kilometara biciklističke staze“, iskrena je Jasna Žugić.
Biciklistički Novi Sad ne zaustavlja se na superlativu u odnosu na teritoriju Srbije, te Jasna Žugić potvrđuje želju da se naš grad u tom smislu razvije kao Kopenhagen ili Amsterdam. Velikoj vožnji „Novosadske kritične mase“ prethodila su i dva biciklistička doručka u petak i subotu, koje je NSBI organizovala u okviru projekta „Dutch style“. Tom prilikom pridružio im se i politički sekretar u ambasadi Holandije Luk Nejmon, koji dve godine živi u Srbiji.
„Sve više ljudi iz Holandije dolazi da poseti Srbiju, jer je ovde veoma zabavno, živo, ima mnogo dešavanja, kao i toga što se može učiniti na polju kulture“, utisak je Luka Nejmona: „Ljudi su dobri, zato se osećam kao kod kuće, a tu je i biciklizam. U Novom Sadu je dobra infrastruktura, biciklističke staze su uređene, što je mnogo jednostavnije nego u Beogradu, gde se mora voziti kolovozom, sredinom puta ili po tramvajskim šinama.“
Kad je reč o biciklizmu u Srbiji uopšte, Nejmon primećuje da još toga valja uraditi, ali izražava nadu da su posetioci iz Holandije u mogućnosti da pomognu svojim iskustvom i ekspertizama. Neophodno je razvijati kako infrastrukturu, tako i biciklističku politiku, odnosno pružiti podsticaj bicikliranju.
„U Holandiji imamo 23 miliona bicikala, a 17 miliona ljudi. Biciklisti dominiraju Amsterdamom, svi su na biciklima. Videćeš ljude u odelima, na biciklima obavljaju kupovinu, voze svoju decu... Mnogo je ulica u kojima uopšte nema automobila i dozvoljen je isključivo biciklistički saobraćaj. U tim ulicama postoje čak i znakovi koji poručuju „Automobili, vi ste ovde gosti.“ Mislim da je tako nešto moguće svuda ostvariti“, priča Nejmon.
Dugi niz godina Novosađani su navikli da se, u organizaciji NSBI, svakog poslednjeg petka u mesecu, bilo sunce, sneg ili kiša, toplo i hladno, od 17 časova sa „Novosadskom kritičnom masom“ iz Limanskog parka kreće u vožnju biciklom po gradu. Poslednja takva, međutim, održana je jesenas i tek danas ponovo.
„U jednom momentu procenili smo da je došlo do zasićenja, da su neke stvari u okviru „Kritične mase“ već postignute i da bi više prostora i enrgije trebalo da damo i nekim drugim aktivnostima“, objasnio je predsednik Novosadske biciklističke inicijative Marko Trifković: „Kada smo razmatrali, videli smo da su ljudi i dalje izuzetno zaintersovani za biciklističke vožnje, pa smo odlučili da sve organizujemo u skladu sa mogućnostima. Neka bude i jednom – dvaput godišnje, ali lepo, veliko, otvoreno za sve, što brojnije, posećenije i da šalje još vredniju poruku ljudima.“
Branka Pavković