Novosadska hronika vam pomaže: Kako do pasoša
NOVI SAD: Redovi za zakazivanje termina i izdavanje pasoša na šalterima policije obeležili su početak sezone godišnjih odmora. Kako je tada saopšteno iz policije, oni su nastali jer se sad navršava deset godina otkako je počelo izdavanje novih pasoša, te su velikom broju građana istekli u isto vreme.
Situacija se malo stabilizovala, ali i dalje ima gužvi, jer većina Novosađana ne zna odakle da krene, kada treba sređivati dokumente.
Građani koji imaju stalno prebivalište na teritoriji Novog Sada zahtev za izradu pasoša mogu podneti u Policijskoj upravi, na Bulevaru kralja Petra Prvog 11. Novosađani koji žele da izbegnu stajanje u redu od rane zore, zahtev mogu podneti i elektronski, preko sajta e-uprave. Termini za predaju zahteva za izradu pasoša se mogu zakazati popunjavanjem on-lajn formulara ličnim podacima, pojedinačno ili i za članove porodice (najviše za četiri člana).
Nakon toga, korisnik e-uprave u kalendaru može izabrati željeni datum i vreme predaje zahteva, a potvrdu o tome dobiće na imejl-adresu. Nakon toga građani sa ličnim dokumentom i dokaz o uplati taksi idu u Policijsku upravu, na Bulevaru kralja Petra Prvog 11 gde će službeniku, nakon što ga prozove, dati neophodne podatke za izradu pasoša. Spisak dokumenata i broj tekućeg računa za uplatu taksi (svrha, primalac, poziv na broj) nalaze se na sajtu e-uprave.
U slučaju kada se putna isprava izgubi, Policijska uprava u Novom Sadu rešenjem će je proglasiti nevažećom i oglasiti to u „Službenom glasniku Republike Srbije'” o trošku građana. Prilikom prijave nestanka izgubljenih dokumenata građani moraju da pokažu uplatnicu o plaćenoj naknadi za republičku administrativnu taksu (RAT) i uplaćenoj naknadi za oglašavanje rešenja o proglašenju putne isprave nevažećom u „Službenom glasniku”.
Iznosi naknada i brojevi žiro računa na koji se uplaćuje novac nalazi se na sajtu Ministarstva unutrašnjih poslova.
Građani pasoše podižu u šalter-sali na Bulevaru oslobođenja, kod Mosta slobode. S obzirom na to da se u istom redu stoji za podizanje pasoša i lične karte, u zavisnosti od doba dana građani i dalje treba da se naoružaju strpljenjem jer se i dalje dešava da se red otegne duž čitave šalter-sale.
Iako je e-uprava olakšala zakazivanje, neki građani ipak imaju zamerku na taj servis. Smatraju da je nepregledan, da je proces zakazivanja suviše složen i mora se „mnogo kliktati”, a dešava se da se termin ne može zakazati iz prvog puta. Najviše žalbi građana bilo je na to da se teško može naći slobodan termin jer su u kalendaru svi sati u naredne dve nedelje obeleženi kao zauzeti.
Iz tog razloga je Ministarstvo unutrašnjih poslova, u saradnji s Kancelarijom za IT i e-Upravu, od 4. marta omogućilo građanima zakazivanje termina za podnošenje zahteva za lična dokumenta za narednih 60 kalendarskih dana, umesto dotadašnjih 14.
Oni su i apelovali na građane koji su elektronski zakazali termin za izdavanje ličnih dokumenata da taj datum i iskoriste ili ga na vreme zamene za drugim jer je utvrđeno da određeni broj građana ne koristi svoje zakazane termine, a pri tome ih ne otkaže na vreme, čime veliki broj termina ostaje nedostupan za druge iako su slobodni.
S. Kovač