Luka Novi Sad bliži se rekordnom pretovaru
– Već mesec i po Luka Novi Sad ne radi punim kapacitetom zbog niskog vodostaja Dunava pa teretni brodovi ne mogu da plove i posao stoji, što predstavlja smetnju u pretovaru ugovorenih količina robe
– kaže direktor Luke Novi Sad Aleksandar Milovančev. – Za osam meseci ove godine pretovareno je 800.000 tona robe ili 100.000 tona mesečno. Ako se nastavi ovim tempom, to bi bilo više od milion tona u 2015. godini, po čemu bi Luka Novi Sad zabeležila svojevrstan rekord. U odnosu na lanjsku godinu pretovar je za sada oko 30 odsto veći.
Po rečima direktora Milovančeva, zasluga za povećan obim rada Luke Novi Sad je u dobrom ovogodišenjem rodu poljoprivrednih kultura, trgovcima žitarica koji su se vratili na svetsku scenu i što su prošireni kapaciteti novosadske Luke, pa je to dovelo i da većeg obima poslova.
– Novosadska Luka je prva od 12 luka u Srbiji dobila uverenje o upisu u Upisnik lučkih pristanišnih operatera. Ostale luke tek treba da ga dobiju. Ono zapravo znači da je sve ono što je do sada Luka radila sada ozvaničeno uverenjem od Agencije za upravljanje lukama. Novosadska luka kao lučki operater sada ima odobrenje za transportne usluge ukrcavanja, iskrcavanja, prenosa i slaganja tereta, skladištenje, deponovanje i transportne operacije, snabdeva brodove pogonskim gorivom, upravlja sidrištem u sastavu lučkog područja – kaže direktor Milovančev. – Od 1984. godine luka posluje u režimu pristaništa otvorenog za međunarodni saobraćaj. Zbog položaja na Dunavu i oslonca na putnu i železničku infrastrukturu, Luka Novi Sad je značajno saobraćajno transportno središte u pokrajini i u Srbiji. Da bi dobilo status lučkog operatera, preduzeće je podnelo dokaze da je poslovanje usklađeno s odredbama Zakona o privrednim društvima.
Direktor ističe da je Luka Novi Sad lider među lukama jer su dve pred stečajem, beogradska malo radi, pančevačka stagnira, a jedina luka koja bi mogla raditi je smederevska, koja je imala značajnije terete gvozdene rude i proizvode od gvožđa, ali u ovom trenutku ne radi kao što je nekada.
– Pre godinu i po dobili smo od Ministarstva privrede i Agencije za privatizaciju rešenja da smo u potpunosti državno preduzeće. Nadam se da će i ubuduće biti tako, premda ne mogu uticati na odluke Vlade Srbije. U svetu vlasništvo je kombinovano, ima i državnih i prvatnih luka. Na primer, u Kini su luke od strateškog značaja državna preduzeća, a one koje su u trgovačkim delovima u privatnom, ali i u tom slučaju imaju tutora postavljenog od države.
Z. Delić