JGSP Pokazne karte postaju prošlost
U autobusima Javnog gradskog saobraćajnog preduzeća „Novi Sad” na gradskim linijama uskoro će, nakon nekoliko neuspelih pokušaja ranijih godina, biti uveden elektronski sistem naplate karata, čime će biti unapređen dosadašnji sistem prodaje koji nije modernizovan decenijama.
Gradski prevoznik je nakon sprovedenog tendera taj posao poverio firmama „Telekom Srbija” i „Bus Logic”. Njihova zajednička ponuda bila je teška nešto manje od 65 miliona dinara, a obavezali su se da će u ruku od 75 dana isporučiti i implementirati novi sistem naplate karata. Održavanje sistema će za godinu dana JGSP koštati više od 9,7 miliona dinara.
Ta nabavka bi, osim izrade sistema elektronske naplate karata na linijama u gradskom saobraćaju, isporuke i ugradnje 105 uređaja za takvu vrstu kupovine karata, trebalo da obuhvati i nadzor nad odvijanjem javnog prevoza putnika i evidenciju korišćenja voznih karata u sistemu javnog prevoza. JGSP, između ostalog, kupuje i beskontaktne plastične čip-kartice koje će se koristiti kao vozne i moći će da budu personalizovane ili ne. One će važiti za određeni broj vožnji, za određeni vremenski period ili će se koristiti s uplaćenim avansom, odnosno, tzv. elektronskim novčanikom. Plaćanje karata bi trebalo da bude moguće i na prodajnim mestima i putem mobilne i internet aplikacije, sajta, LJR koda ili NFC tehnologije.
Krajem 2019. godine direktor JGSP-a Milovan Amiyić rekao je za „Dnevnik” da novi sistem ne podrazumeva samo kupovinu i naplatu karata na elektronskim uređajima već će imati i validatore karata i mogućnost plaćanja karticama.
Firme koje su odabrane putem tendera moraju da obezbede da sistem koji se ugrađuje može da se nadogradi na ostatak mreže linija, tj. da može da se ugradi i u vozila JGSP-a koja saobraćaju na prigradskim i međumesnim linijama. Inače, JGSP je u toku javne nabavke koja je bila raspisana, primio prigovor drugog ponuđača, a u podnetom zahtevu za zaštitu prava ponuđača navedeno je da se osporava sadržina konkursne dokumentacije. Ipak, gradski prevoznik tada nije obustavio postupak.
U oktobru je gradski prevoznik u nešto više od 100 autobusa na gradskim linijama ugradio elektronske uređaje za prodaju voznih karata, koji su zamenili stare mašinice. I za taj posao JGSP je odabrao firme „Telekom Srbija” i „Bus Logic”. Direktor gradskog prevoznika rekao je krajem godine za naš list da bi ti uređaji nakon uvođenja elektronskog sistema naplate karata mogli biti premešteni u autobuse na prigradskim linijama dok se novi sistem naplate u budućnosti ne proširi i na te trase.
V. Bijelić