Jelušić za Dnevnik: Softver „SAP” startuje od 1. januara
Član Gradskog veća za komunalne poslove Zdravko Jelušić bio je predsednik Skupštine Grada u prethodnom mandatu, a sada vodi komunalni sektor u Gradskoj upravi. U intervjuu za “Dnevnik”, ističe da je razlika velika.
- Biti Predsednik Skupštine Grada je ogromna čast, a obaveze su pretežno protokolarne - kaže Jelušić. - Sa druge strane, biti Član veća za komunalne poslove je najodgovorniji posao po pitanju održavanja komunalnog reda, jer on podrazumeva kontrolu čistoće Grada, vodosnabdevanja, kao i stanja zelenila u gradu. Takođe mora voditi računa o funkcionisanju JKP “ Novosadska toplana”, održavanju reda na pijacama, ali i pristupiti rešavanju problema pasa na ulicama. Da dalje ne nabrajam, pošto bi bilo zamorno za čitaoce.
Po pitanju odgovornosti za stanje u gradu, građani prepoznaju Gradonačelnika, sada kažete da ste Vi odgovorni, pa da li ste kao građanin zadovoljni stanjem i komunalnim redom?
- Gradonačelnik Miloš Vučević je birao svoj tim i ja sam jedan od nosilaca odgovornosti za komunalno stanje u gradu, zato smatram da smo pre svega mi odgovorni, svako za svoj resor, pa tek onda gradonačelnik. Moram da naglasim da se nije desilo da nešto tražim od gradonačelnika, a da nije prihvaćeno. Verujem da će se sa tim složiti svi u Gradskom veću. Što se tiče direktnog pitanja da li sam zadovoljan kao građanin moram direktno i da odgovorim. Nisam! I sam prepoznajem probleme zbog naglog rasta Novog Sada, stoga se trudim, zajedno sa rukovodstvima i zaposlenima u preduzećima, da na pravi način odgovorimo izazovima. Navešću Vam samo dva izazova koji su najuočljivija građanima. Stanje čistoće u gradu i redovnost vodosnabdevanja. Kao i svaki građanin mogu svakodnevno da prepoznam stvari koje treba da popravimo i odgovorno tvrdim da se radi na tome.
Naveli ste stanje čistoće kao pozitivan primer prepoznatljiv građanima, pa možete li konkretnije ukazati na to o čemu se radi?
- Zaposleni u JKP “Čistoća”, pored uglavnom svakodnevnog pražnjenja kanti i podzemnih kontejnera za 170.194 domaćinstava i 17.570 pravnih lica prazne i 1.176 malih korpi po ulicama i u centru grada. Skupljaju otpad sa 864 hektara javnih površina i čiste od smeća više od 200 dečjih igrališta. Za sve to imamo jasno definisane rasporede, ali je problem kada dođu verski praznici i jedan dan je dovoljan da se poremeti čitav sistem, a treba nam cela nedelja da se on vrati u normalu. Svestan sam da moramo da nađemo rešenje za to. Iskoristio bih priliku da se zahvalim građanima na strpljenju, jer je ovo Grad tolerancije i razumevanja, ali i bih ih i pozvao da rade na svesti svakog pojedinca iz svog okruženja, kako se ne bi ponašali neodgovorno i bacali smeće na javne površine, ili iz obesti prevrtali korpe sa otpacima...
A imate li neke konkretne pozitivne primere koji se tiču vodosnabdevanja?
- Građani treba da znaju da JKP “Vodovod i kanalizacija” održava 1.350 kilometara legalne vodovodne mreže, kao i oko 300 kilometara nelegalne i 1.200 kilometara kanalizacione mreže. Voda je pitanje života i treba da je dostupna svima u svakom momentu. Zbog dotrajalosti mreže, poremećaja koje pravi korenje drveća, prblemi koje ponekad nastaju zbog gradilišta, doveli su do toga da smo samo u prvoj polovini 2021. godine imali 635 havarija na dovodnim ili odvodnim vodovima. Naravno sve su sanirane. Uglavnom u razumnom roku, ali je ponekad on neočekivano dug i to kada se desi više havarija u isto vreme, ili kada ona dođe sa kompleksnim problemima, ispod druge infrastrukture, a ponekad i zgrade. Sa druge strane se cena pijaće vode nije menjala od 2011. godine, te 1.000 litara sa odvođenjem iste građanina košta 88.96 dinara. I sa takvom cenom, preduzeće je u poslednjih šest godina podiglo kapacitet sirove vode za oko 250 litara u sekundi rekonstrukcijom bunara, ali su radili i na rekonstrukciji ili izgradnji 237 kilometara kanalizacione i 132 kilometra vodovodne mreže.
Novi Sad je grad IT tehnologija. Spomenili ste android - aplikaciju, ali znamo da grad već duže vreme radi na inplementaciji informacionog sistema “SAP”.
- U procesu smo implementacije softvera “SAP” u gradskim upravama i on će početi da radi od 01. januara sledeće godine. Znam da se sve odužilo, ali smo prevazišli nesporazume sa dobavljačem i upravo se rade završne pripreme za puštanje u rad. Prethodnim ugovorom je obuhvaćena nabavka usluga implementacije, obuke zaposlenih i pet licenci za probni rad. Sada smo u procesu nabavke dodatnih 145 licenci, baze podataka, usluge održavanja licenci i sistema i usluge izmena procedura na zahtev korisnika, ukoliko do njih bude dolazilo. Na čelu sam Radnog tela za implementaciju te tehnologije i prihvatam svaku vrstu odgovornosti, po pitanju rokova i funkcionalnosti sistema, a mogu da budem samouveren, jer je, praktično u svim organima Grada, podrška zaposlenih više nego na zavidnom nivou. Sistem “SAP” funkcioniše svuda u svetu, u Beogradu, raznim ministarstvima, EPS - u i siguro da će to biti i kod nas.
Tokom intervjua ste se postavljali u uloge građana, pa želim da Vas pitam šta Zdavko Jelušić kao građanin vidi kao ključni problem Novog Sada koji treba rešiti?
- Može li dva? Za mene je ključno rešenje centralnog prečistača otpadnih voda. Gradonačelnik je o tome nekoliko puta govorio i sigurno da ne bi bili u situaciji da to rešimo iz buyeta Grada. Zbog dobrog odnosa Gradonačelnika Miloša Vučevića sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem, u situaciji smo da rešimo taj veliki problem. Imamo sreću da smo ušli u program „Čista Srbija“ koji, pored prečistača rešava i ispuštanja otpadnih voda kod Žeželjevog mosta i na kraju Radničke ulice. Spajanjem tih crpnih stanica u jedinstven sistem i odvođenjem svih otpadnih voda do prečistača na Rokovom potoku nizvodno od grada, biće urađen najeći poduhvat u infrastrukturi grada ikada.
Spomenuli ste dva, koji je drugi?
- Drugi problem je zgrada Radničkog univerziteta. Ostaci te zgrade, sigurno ćete se složiti, su u pravom smislu reči ožiljak na licu našeg prelepog grada, ali i to je rešeno. Kompanija “Vega” koja je kupila zgradu očekuje useljenje do kraja 2022. godine i ovo će ujedno biti najsavremernija zgrada u Gradu, koja će posle rekonstrukcije i dalje ostati reperna zgrada centra Novog Sada.
Ivana Bakmaz
Foto: Dnevnik
Pre par dana ste predali inspekcijskim organima 150 android telefona za čitanje “LJR” koda i tom prilikom najavili da će Grad i dalje ulagati u opremanje inspekcijskih organa.
- Tačno. Inspekcija je prva adresa i zato moramo da dignemo njen rad na mnogo viši nivo, što je ujedno i zahtev gradonačelnika Miloša Vučevića prema meni i načelniku Laketiću. Sada možemo u jednom momentu da imamo samo šest do osam komunalnih milicajaca u smeni, a sa prijemom dodatnih 33 ljudi u Komunalnu miliciju, to će se drastično popraviti, s obzirom na to da su oni građanima najvidljiviji. Obnavljamo vozni park za Komunalnu miliciju sa novih 10 vozila, dok je upravo u procesu nabavka android – aplikacije, koja će omogućiti dvosmernu komunikaciju između građana i odgovornih lica po preduzećima. Sistem će funkcionisati tako što će, u zavisnosti od fotografije koju građanin uslika i pošalje putem te aplikacije, ona biti direktno prosleđena u preduzeće zaduženo za rešavanje prikazanog problema. Verujem da će to biti ključni benefit za građane, jer će oni morati da dobiju odgovor za svoju prijavu, bez obzira da li ona bila u skladu sa propisima ili ne. U suprotnom će inspekcija preuzimati one prijave na koje nije odgovoreno u definisanom roku, koji još treba utvrditi.