PODIGNUTA OPTUŽNICA ZBOG PADA NADSTREŠNICE U NOVOM SADU! Oglasio se glavni javni tužilac, optužena menadžerka ”Železnica” i još dve osobe
Nakon brzo sprovedene istrage, Posebno odeljenje za suzbijanje korupcije Višeg javnog tužilaštva u Beogradu podiglo je optužnicu protiv tri osobe.
Reč je o Slobodanki K, menadžeru za razvoj investicija AD „Infrastruktura železnica Srbije“, i predsedniku Komisije za tehnički pregled Železničke stanice u Novom Sadu Milutina S. i članu te komisije Biljane K.
Oni se terete za niz krivičnih dela sa koruptivnim elementima, koja su dovela do tragedije 1. novembra 2024. godine, kada je usled pada nadstrešnice na železničkoj stanici u Novom Sadu život izgubilo 15 ljudi, dok je dvoje zadobilo teške telesne povrede.
„Propusti doprineli tragediji!“
Govoreći o slučaju, glavni javni tužilac Višeg javnog tužilaštva u Beogradu Nenad Stefanović naglasio je da postoji osnovana sumnja da su propusti optuženih u uzročno-posledičnoj vezi sa tragedijom. Prema njegovim rečima, da su odgovorna lica savesno obavila vanredne kontrole, mogli su vizuelno uočiti pukotine i znake oštećenja na nadstrešnici, što bi omogućilo sprečavanje katastrofe.
Slobodanka K. se tereti za krivična dela Zloupotreba službenog položaja i Teško delo protiv opšte sigurnosti.
Milutin S. i Biljana K. optuženi su za Nesavestan rad u službi i Teško delo protiv opšte sigurnosti.
Oslobođeni odgovornosti
Stefanović je saopštio da je u odnosu na članice Komisije Jelenu V. i Mariju N. J. istraga obustavljena, jer nije bilo dokaza da su počinile bilo koje krivično delo koje se goni po službenoj dužnosti.
Utvrđeno je da su bile dovedene u zabludu od strane ostalih članova Komisije u vezi sa izvršenim tehničkim nadzorom, što isključuje njihovu krivičnu odgovornost.
Kako je istakao glavni javni tužilac, ovaj slučaj ima jasne koruptivne elemente, jer je došlo do nevršenja službenog nadzora, što se smatra koruptivnim krivičnim delom.
Istovremeno, Više javno tužilaštvo u Novom Sadu podiglo je zasebnu optužnicu protiv drugih lica, dok Javno tužilaštvo za organizovani kriminal vodi postupak u vezi sa finansiranjem rekonstrukcije železničke stanice.
- Više javno tužilaštvo u Beogradu dalo je svoj maksimum u ovoj istrazi, kako bi se odgovorni priveli pravdi i sprečile buduće tragedije - zaključio je Stefanović.
Za šta se terete optuženi
Postoji opravdana sumnja da su predsednik Komisije za tehnički predgled radova Milutin S. i član Komisije Biljana K. od 25. marta 2024. godine do 5. aprila 2024. godine kršenjem zakona, drugih propisa i opštih akata, propuštanjem dužnosti nadzora i na drugi način očigledno nesavesno postupali u vršenju službe, iako su bili svesni da usled toga može nastupiti teža povreda prava drugog, pa je takva povreda i nastupila.
Oni su vršili tehnički pregled objekta pre završetka izgradnje objekta, ali tehničkim pregledom nisu potpuno obuhvatili kontrolu usklađenosti izvedenih radova sa građevinskom dozvolom i tehničkom dokumentacijom na osnovu koje se objekat gradio, kao ni sa tehničkim propisima i standardima koji se odnose na pojedine vrste radova, postupivši protivno Zakonu o planiranju i izgradnji, pa su radi utvrđivanja podobnosti objekta za upotrebu, odobrili puštanje celog objekta stanične zgrade Železniče stanice Novi Sad u probni rad.
Pri tome nisu utvrdili da su za to ispunjeni uslovi niti su u toku probnog rada objekta proveravali ispunjenost uslova za izdavanje upotrebne dozvole, pa o tome nisu dostavili izveštaj investitoru, čime su postupili protivno odredbama Zakona o planiranju i izgradnji.
Takođe, nisu izvršili proveru potpunosti tehničke i druge dokumentacije za izgradnju objekta, odnosno za izvođenje radova, jer su tehnički pregled vršili bez potvrde prijave radova, bez provere usklađenosti sa projektovanom konstrukcijom objekta, bez provere položaja, fizičke i tehničke karakteristike svih značajnih elementa konstrukcije objekta, bez provere građevinskih dnevnika, odnosno delova dnevnika koji se odnose na kontrolu odgovarajućih radova (uzimanje kontrolnih uzoraka), bez naknadnih kontrolnih ispitivanja konstrukcije nadstrešnice, koja se nalazi ispred vestibila „B", postupivši tako protivno odredbama Pravilnika o sadržini i načinu vršenja tehničkog pregleda objekta, sastavu komisije, sadržini predloga komisije o utvrđivanju podobnosti objekta za upotrebu, osmatranju tla i objekta u toku građenja i upotrebe i minimalnim garantnim rokovima za pojedine vrste objekata.
Pored toga, nisu utvrdili da projekat nije sadržao deo koji se odnosi na ocenu stanja postojećeg objekta i da nisu vršeni prethodni istražni radovi koji se odnose na stabilnost objekta, te su sačinili izveštaje o izvršenom tehničkom pregledu objekta u delu svoje struke.
Milutin S. je sačinio Izveštaj o izvršenom tehničkom pregledu objekta od 4. aprila 2024. godine u kojem je sadržan Zapisnik o izvršenom tehničkom pregledu kao i predlog komisije za puštanje objekta u probni rad od 5. aprila 2024. godine, u kom Izveštaju su konstatovali da ne postoje nedostaci koji utiču na stabilnost i funkcionalnost objekta i sistema.
Tim Izveštajem je potvrđeno da je objekat izveden u skladu sa projektom za građevinsku dozvolu i projektom za izvođenje, da je radi utvrđivanja podobnosti objekta za upotrebu odobren probni rad, iako su znali da izvršeni obilazak i pregled objekta sa Zapisnikom o izvršenom tehničkom pregledu nisu urađeni u skladu sa navedenim propisima, standardima i pravilima struke, jer osumnjičena Biljana K. nije izvršila pregled konstrukcije celog objekta stanične zgrade Železničke stanice Novi Sad, posebno nadstrešnice, te je postupila protivno odredbi Pravilnika o privremenim tehničkim propisima za građenje u seizmičkim područjima.
Naime, Biljana K. nije utvrdila da nakon rekonstrukcije objekta javne namene nije vršena analiza otpornosti na seizmička dejstva, posebno imajući u vidu starost objekta, specifičnost konstruktivnog rešenja nadstrešnice, te da nisu utvrđena zatečena tehnička svojstva nadstrešnice u pogledu nosivosti, stabilnosti, upotrebljivosti i trajnosti, ne utvrdivši uticaj dodatnog opterećenja na nadstrešnicu, kao ni koroziju kablova za prednaprezanje koji su bili jedini noseći elementi zatege, odnosno koroziju koja se javila u kablovima na spoju zatege i krovnog nosača (krovnog nabora) tzv. testerastog krova, koji je mogao da bude utvrđen putem pregleda konstrukcije.
Takođe, Biljana K. nije utvrdila da sloj nearmiranog betona nije uklonjen sa nadstrešnice, kao ni keramike sa donje strane nadstrešnice, a što je projektom izvođenja radova bilo propisano za uklanjanje, zbog čega nije utvrdila ni ovo dodatno opterećenje nadstrešnice, iako je bila dužna da to uradi sa čime je bio upoznat predsednik Komisije osumnjičeni Milutin S.
Oni su i pored toga su odobrili probni rad objekta stanične zgrade Železničke stanice Novi Sad u trajanju od najduže godinu dana, iako su bili svesni da usled toga može nastupiti teža povreda prava drugog-pravo na život i telesni integritet, pa je takva povreda i nastupila, svesni da će preinačena ili lažna isprava-Izveštaj o izvršenom tehničkom pregledu objekta od 4. aprila 2024. godine, čiji je sastavni deo Zapisnik o tehničkom pregledu sa datumom 5. aprila 2024. godine, biti iskorišćen u pravnom prometu.
Na taj način su ostale neutvrđene nepravilnosti koje su dovele do obrušavanja nadstrešnice na tlo ispred prednje fasade vestibila "B" na objektu stanične zgrade Železničke stanice Novi Sad.
Ni u toku probnog rada nisu proveravali ispunjenost uslova za izdavanje upotrebe dozvole, te su prilikom drugog vršenja tehničkog pregleda ponovo učinili sve nabrojane propuste.
Nakon toga je Milutin S. sačinio u toku oktobra 2024. godine nov izveštaj o tehničkom pregledu objekta stanične zgrade Železničke stanice Novi Sad, unevši u taj izveštaj i izveštaj osumnjičene Biljane K, potvrdu da je objekat podoban za upotrebu i predloživši izdavanje upotrebne dozvole, iako za to nisu ispunjeni uslovi, jer su znaci loma bili uočljivi u danima koji su prethodili rušenju nadstrešnice jer su se javljali u vidu povećanih ugiba.
Na taj način su ostale i dalje neutvrđene gore opisane nepravilnosti, usled čega je zbog smanjene nosivosti zatega i njihovog preopterećenja došlo do pokretanja mehanizma loma krutih veza poprečnih greda nadstrešnice u stubove južne fasade objekta, te do potpunog otkazivanja zatega i pojave krtog loma i rušenja nadstrešnice na tlo ispred prednje fasade vesti bila „B" stanične zgrade Železničke stanice Novi Sad.
Oni su pri tome su bili svesni da nepostupanjem po propisima i tehničkim pravilima o merama zaštite mogu i svojim propustima da doprinesu i tako da izazovu opasnost za život i telo ljudi, pa su na to pristali, olako držeći da usled toga neće nastupiti smrt i teška telesna povreda kod više lica.
Takođe, sumnja se da je Slobodanka K, od septembra 2020. godine do 1. novembra 2024. godine, u Beogradu, kao službeno lice-menadžer za razvoj i investicije u AD "Infrastrukture Železnice Srbije" Beograd, zadužena da koordinira i prati projekat modernizacije i rekonstrukcije mađarsko-srpske železničke pruge na teritoriji Republike Srbije, za deonicu Novi Sad-Subotica-Državna granica (Kelebija), iskorišćavanjem i prekoračenjem granice svog službenog ovlašćenja i nevršenjem svoje službene dužnosti, teže povredila prava drugih i to pravo na život i telesni integritet.
Ona je bila zadužena za donošenje odluka u vezi sa pomenutim projektom, te je dostavljala izveštaje, zapisnike i drugu dokumentaciju svojim pretpostavljenima, znajući da Izveštaj o izvršenom tehničkom pregledu od 4. aprila 2024. godine, čiji je sastavni deo Zapisnik o tehničkom pregledu od 5. aprila 2024. godine i predlog za probni rad, nije urađen u skladu sa svim propisima i pravilima struke, kao i da radovi na objektu nisu završeni, usled čega je odobren probni rad objekta zgrade Železničke zgrade Novi Sad u trajanju od najduže godinu dana.
Slobodanka K. je 12. juna 2024. godine donela rešenje kojim je formirala zajedničku Komisiju za interni prijem krila "B" u Železničkoj stanici Novi Sad sa zadatkom da Komisija izvrši interni prijem vestibila krila "B" stanične zgrade Železničke stanice Novi Sad, kako bi prijemom vestibila krila "B" putnicima bilo omogućeno korišćenje vestibila i svih sadržaja u njemu, iako interni prijem kao takav nije regulisan nijednim propisom, zbog čega je, nakon internog prijema i primopredaje objekta između izvođača radova i investitora došlo do puštanja u rad vestibila krila "B" 5. jula 2024. godine.
One je znala da radovi na vestibilu krila "B" nisu završeni, jer o tome nije dobila potvrdu stručnog nadzora, a bila je svesna da nepostupanjem po propisima i tehničkim pravilima može da ugrozi bezbednost.
Na taj način su ostale neutvrđene nepravilnosti koje su dovele obrušavanja nadstrešnice na tlo ispred prednje fasade vestibila "B" na objektu stanične zgrade Železničke stanice Novi Sad 1. novembra 2024. godine.
Nakon toga, nepostupajući po propisima i tehničkim pravilima o merama zaštite, iako je znala da su putnici počeli da koriste objekat stanične zgrade i to krilo „B" počev od 5. jula 2024. godine, nije upozorila nadležne organe da objekat i dalje nije završen, a znajući da je u toku novi tehnički pregled koji je vršen sve do nekoliko dana pre pada nadstrešnice, za vreme kog tehničkog pregleda radovi još nisu bili završeni.
Takođe je znala da još nije dostavljen konačni izveštaj o tehničkom pregledu u kome je konstatovana podobnost objekta za upotrebu, odnosno da nije predloženo izdavanje upotrebne dozvole za objekat, usled čega je 1. novembra 2024. godine došlo do rušenja nadstrešnice na tlo ispred prednje fasade pomenutog vestibila, kojom prilikom je život izgubilo 15 lica, a teško telesno povređena dva lica.
Ona je bila svesna da nepostupanjem po propisima i tehničkim pravilima o merama zaštite da doprinese i tako i ona izazove opasnost za život i telo ljudi, pa je na to pristala, olako držeći da usled toga neće nastupiti smrt i teška telesna povreda kod više lica.