PLAVA BOJA NA SEMAFORIMA POSTOJI SAMO U JEDNOJ ZEMLJI Evropljanima zadaje muke, a evo šta znači
Semafori imaju tri osnovne boje koje regulišu saobraćaj, osim jednog slučaja koji je izuzetak od pravila.
Značaj crvene i zelene boje u odnosu na njihovu upotrebu u regulisanju saobraćaja je poznat čoveku od detinjstva i u Srbiji.
Zelena znači „kreni“, a crvena „zaustavi se“ i to važi i za vozila i za pešake i druge učesnike u saobraćaju, dok je žuta boja koja upozorava i/ili obavezuje, u zavisnosti od trajanja i učestalosti njenog rada.
Semafori za drumska vozila prvi put su se pojavili u SAD 1910-ih. Godine 1920. postavljeni su prvi trobojni električni semafori, a nekoliko godina kasnije, 1923. godine, počeli su da se pojavljuju na evropskom tlu.
Postavljanje semafora je, naravno, trebalo da olakša regulisanje saobraćaja vozila na putevima i da poboljša nivo bezbednosti, jer je broj vozila na putu povećan do te mere da je upotreba semafora bila obavezna. Boje koje se koriste u semaforima u Srbiji određene su međunarodnom Bečkom konvencijom iz 1968. godine, koju je potpisala ukupno 71 država.
Među zemljama koje su potpisale nije Japan, što je izuzetak od pravila koje smo na početku spomenuli, gde se zelena boja na semaforima na putevima u zemlji predstavlja više kao plava ili zeleno-plava iz razloga u koje bi Evropljanin u prvi mah teško poverovao.
Dakle, razlog zašto Japan koristi plavu ili zeleno-plavu umesto zelene u svojim semaforima, iako se generalno poklapa sa standardima Bečke konvencije, bio je nedostatak posebne reči u japanskom jeziku za zelenu boju, pri čemu Japanci koriste istu reč (ao) i za plavu i za zelenu!
Međutim, nastojanje Zemlje izlazećeg sunca da se približi međunarodnim standardima počelo je da menja boju semafora dodavanjem sve više zelene boje.
Posle nesuglasica lingvista 1973. godine oko pogrešne reči koja se koristi u zvaničnim državnim dokumentima, japanska vlada je došla do rešenja na najneortodoksniji način. Umesto da se reč „ao” promeni u reč „midori”, da se jednom zauvek stavi tačka na ovo pitanje, relevantnom uredbom, odlučilo je da se na semaforu koristi zelena boja koja sadrži što više plave.
Dakle, iako se semafori u Japanu često pojavljuju plavi, oni su zapravo zeleni i imaju potpuno isto značenje kao zeleni semafor u Evropi.