TRŽIŠTE POLOVNJAKA U SRBIJI SE BUDI Prodaja raste uprkos višim cenama – EVO ŠTA SE NAJVIŠE TRAŽI!
Prosečne cene polovnih automobila u Srbiji u 2024. godini porasle su za 4,2 odsto u odnosu na 2023. godinu, a uprkos tome, prodaja prvi put registrovanih polovnih vozila beleži rast od 2,6 odsto, što označava pozitivan preokret nakon pada prodaje u 2023. godini.
U 2024. godini prvi put je registrovano 132.340 polovnih automobila iz uvoza, što je rast od 2,6 odsto. Iako na prvi pogled ne deluje da je reč o velikom rastu, ovaj podatak je svakako značajan jer označava prekid jednog trenda koji je trajao više od godinu dana, u kome je bio prisutan pad prodaje polovnih vozila. U 2024. godini prosečne oglašene cene polovnih automobila do 20 godina starosti nastavile su da rastu, dostižući svoj maksimum u decembru sa 12.008 evra.
U poređenju sa istim periodom 2023. godine, kada su prosečne cene u decembru bile 11.347 evra, rast iznosi 5,8 odsto. Kada uporedimo 2023. sa 2022. godinom, rast cena je bio izraženiji. Decembarske cene u 2023. bile su 24,6 odsto više nego u 2022. godini (9.108 evra). Ovaj snažan skok u 2023. godini rezultat je inflacije i povećane tražnje za polovnim vozilima, dok podaci iz 2024. sugerišu da tržište ulazi u fazu sporijeg rasta i moguće stabilizacije cena.
Očekivano, na domaćem tržištu polovnih automobila i dalje dominiraju dizel vozila, koja su činila, 62,87 odsto ukupne prodaje polovnih vozila iz uvoza. Benzinci drže drugo mesto sa 29,96 odsto, dok alternativna goriva, poput električnih i hibridnih vozila, zauzimaju 7,16 odsto tržišta. Dok kod novih vozila prodaja hibridnih vozila stalno raste (u prošloj godini su činili više od 30 odsto ukupne prodaje), kod polovnih automobila njihov udeo je i dalje manji od četiri odsto.
Golf, polo i pasat
Kada su modeli u pitanju, kupci u Srbiji najčešće su se odlučivali za proverene favorite kao što su golf, polo i pasat (modeli svih generacija), zatim audi A4 i opel astra. Kako je navedeno, interesantni su podaci koje su modele korisnici sajta Polovni automobili najčešće pretraživali u 2024. godini.
Dok su najprodavaniji modeli bili iz folksvagena, najtraženiji su tokom prošle godine na sajtu bili modeli audija i to A4, A6 i audi A3. Kupcima su u vrhu interesovanja bili još BMW 320 i škoda oktavija.
Takođe, kupci polovnih vozila i dalje ne veruju u električne automobile, što potvrđuje činjenica da oni čine manje od jedan odsto ukupne prodaje. S obzirom na trenutne trendove, 2025. godina će doneti dodatne izazove i prilike za domaće tržište polovnih automobila, predviđaju stručnjaci.
Istraživanje pokazuje da su kupci polovnih automobila ostali verni svojim navikama. Kupovali su se najviše modeli nemačkih proizvođača i to sa dizel motorima, pokazala je velika godišnja analiza sajta Polovni automobili. Prošle godine su polovnjaci „dobroišli” i u Vojvodini, a po broju kupljenih polovnih vozila u 20 gradova u pokrajini prednjači Novi Sad. Naime, u Novom Sadu je prošle godine prodato 8.537 polovnih automobila iz uvoza, a potom slede Pančevo u kojem je kupljeno 2.649 polovnjaka i Subotica u kojoj je prošle godine 2.467 polovnih vozila dobilo nove vlasnike.
12.008 evra su prosečne oglašene cene polovnjaka starih do 20 godina
U Zrenjaninu je prošle godine kupljeno 1.811 polovnjaka, Sremskoj Mitrovici 1.568, a sličan broj novih vlasnika polovnog vozila bilo je i u Staroj Pazovi -1.508. U Rumi su prošle godine 1.202 polovna vozila dobila nove vlasnike, u Somboru 1.198, a u Inđiji 1.058. U Bačkoj Palanci je prošle godine kupljeno 726 polovnjaka, Vršcu - 699, Kikindi - 684, Temerinu - 673, Kuli - 656, Vrbasu - 608, Šidu - 551, Kovinu - 529, Bečeju - 486, Apatinu 385, a u Odžacima 341.