U SUBOTICI POČEO FESTIVAL SAVREMENOG POZORIŠTA „DEZIRE” Rituali i humoreske
U Subotici je preksinoć, pred punom salom Pozorišta “Deže Kostolanji”, otvoren 16. festival savremenog pozorišta “Dezire”.
Prva predstava bila je “Pun mesec” Jožefa Nađa, u izvođenju Ateljea 3 1 iz Pariza, a neposredno pred otvaranje festivala, novinarima se obratio umetnički direktor Festivala Andraš Urban. Za njega su nedoumice oko održavanja “Dezirea”, zbog prelaska u Novosadsko pozorište/ Ujvideki sinhaz, izazvale deo aluzije u sloganu ovogodišnjeg festivalskog izdanja - “Pozorište je pobeda”.
- Znamo u kakvom danas primitivnom, grubom i surovom svetu živimo, te predstave i sami “Dezire” ukazuju na pobedu kulture. S druge strane, pozorište je jedan složeni i interaktivan ljudski čin, te je i u onom antropološkom smislu bitno da se desi, da pobedi - rekao je Urban, najavljujući da publika do kraja Festivala može da očekuje zanimljive, iskrene i autentične predstave.
- “Pun mesec” je predstava bazirana na potrazi za ritualnim simbolima i osećajima - rekao je Nađ o predstavi u kojoj je nastavio saradnju sa plesnom trupom koja je več ranije gostovala na Dezireu,-sa predstavom “Omma”. Za razliku od nje, u kojoj je akcenat bio na ritualnom plesu osvetljenom iz ugla savremenih koreografskih tehnika, u predstavi “Pun mesec” u fokusu je bila više ritualna muzika.
Znamo u kakvom danas primitivnom, grubom i surovom svetu živimo, te predstave i sami „Dezire” ukazuju na pobedu kulture (Andraš Urban)
Druga predstava prve večeri subotičkog festivala bila je “Čudan preobražaj Prudenše Hart” Dejvida Grega, u režiji Daniela Kovača (Studio “K”, Budimpešta). Umetnička direktorka ove kuće, Kata Đarmati je iznela činjenicu da se “Studio K” spremao da na scenu postavi jednu drugu dramu za koju se ispostavilo da je neko drugi, takođe u Budimpešti, već priprema, pa se, znajući kakvu bi predstavu da radi, reditelj Kovač dao u bezmalo grozničavu potragu za tekstom, ušavši u vrlo opsežnu komunikaciju sa veštačkom inteligencijom sve dok na površinu nije isplivala jedna savremena kafansko-scenska jezička bravura irskog pisca Dejvida Grega. Tako je “Čudan preobražaj Prudenše Hart” dobio svoj mađarski prevod i praizvedbu na mađarskom jeziku, kao urnebesna humoreska u kojoj se jedan istraživač susreće sa đavolom.
I. B.