INTERVJU: MURAD MERZUKI, KOREOGRAF Osvajanje prostora slobode
Važna pojava na hip-hop sceni od ranih 90-ih, koreograf Murad Merzuki deluje na raskrsnici različitih disciplina.
Svom istraživanju hip-hopa, on dodaje elemente cirkusa, borilačkih veština, video radova, ali i živu muziku. Svoju prvu trupu Akrorap, osnovao je 1989. godine. Nastavio je potom da razvija jedinstveni brend hip-hop pokreta dok je istovremeno istraživao druge žanrove sa svojim savremenicima Mariz Delente, Jožefom Nađom i Žan-Fransoaz Durur. Njegova aktuelna trupa „Kafig” je do sada, i to sa izuzetnim uspehom, dva puta nastupila na Beogradskom festivalu igre, sa komadima „Boks, boks” i „Piksel”, dok je treći susret zakazan za 15. mart sledeće godine, u okviru 22. edicije BFI, i to u Novom Sadu, u Srpskom narodnom pozorištu.
U najstariji srpski teatar Merzuki dolazi sa predstavom „Zefir”. U recenziji najprestižnijeg francuskog časopisa „Figaro” navodi se da Murad Merzuki pretvara uličnu igru u pozorišnu umetnost.
Komad „Zefir“ istražuje odnos između igre i prirodnih sila. Šta vas je inspirisalo da prikažete pokret kroz borbu sa vetrom i slobodu koju simbolizuje?
– Predstava „Zefir“ ima svoje poreklo u poznatom takmičenju Vendée Globe, kao narudžbina u kojoj smo morali da dočaramo elemente vode i vetra, karakteristične za svet mornara. Inspiracija za ovu predstavu proistekla je iz tog ambijenta. Kroz predstavu ispitujemo konstantnu borbu i sukobe. Umetnici ili istraživači, mi osvajamo prostore slobode noseći svoje snove i svoju odlučnost kao prtljag. Želja nam je da se upustimo u avanturu i da podelimo nesvakidašnje iskustvo sa što više ljudi.
Koristite elemente različitih disciplina od cirkusa do likovne umetnosti. Kako taj multidisciplinarni pristup pomaže da oblikujete umetnički izraz?
– Uživam u povezivanju različitih disciplina jer mi to omogućava da dublje istražujem svoj koreografski rukopis. Imam više opcija kada je reč o pokretu i odnosu prema telu. Oduvek radim na taj način, jer mi daje širu stvaralačku paletu. Sviđa mi se ideja razbijanja estetskih granica, neograničavanja stilova, i zbog toga svaki put uključujem umetnike iz različitih disciplina.
Počeli ste s hip-hop scenom, a danas ste vešti u korišćenju i tradicije, ali i inovacije u umetničkoj igri?
– Hip-hop mi je doneo osećaj spontanosti i društvenog angažmana. Kroz ovu formu igre uspeo sam da razvijem svoj rad u okruženju koje često nije bilo lako i gde hip-hop nije uvek bio prihvaćen. Bio je to pravi izazov, ali danas sa velikim zadovoljstvom posmatram kako hip-hop igra i dalje menja i oblikuje svet koreografije. Tokom godina sam naučio kako da balansiram ovu uličnu kulturu sa institucionalnijim estetikama. Smatram da te saradnje i razmene omogućavaju različitim umetničkim disciplinama da se razvijaju i pružaju nam priliku da jedni druge posmatramo iz novih perspektiva u zajedničkom radu. To je snaga hip-hopa: kultura koja je otvorena i svi mogu da se povežu sa njom.
Vaša trupa je tokom godina nastupila u više 65 zemalja. Kako različite kulture reaguju na vaš umetnički izraz i na koji način susret s publikom širom sveta menja Vašu umetnost ?
– Predstave koje kreiram namenjene su širokoj publici, bilo da su ljubitelji igre ili ne, jer posvećujem veliku pažnju vizuelnim i emotivnim aspektima. Muzika koju koristim ima univerzalni karakter, što mojim predstavama daje globalnu privlačnost. One su dobro prihvaćene širom sveta zbog svoje spontanosti i poetičnosti, koja osvaja publiku. Verujem da uspeh dolazi iz jednostavnog i neposrednog pristupa igri, gde slike imaju ključnu ulogu i lako prenose emocije. Takođe, prilika da putujem i susrećem se s različitim kulturama i umetnicima obogaćuje moj rad i proširuje vidike. Ti susreti unose svežinu u moju svakodnevnicu i značajno su oblikovali umetnika koji sam danas.
Kakvu specifičnu energiju ili inspiraciju nalazite u ovdašnjoj publici?
– Za našu kompaniju posebno je značajno biti deo Beogradskog festivala igre, jer nastupamo pred publikom koja poznaje i voli igru, koja je zaista razume i ceni, publikom koja je istovremeno i zahtevna i posvećena. BFI okuplja vodeće svetske kompanije i velika je čast deliti scenu s drugim umetnicima najvišeg nivoa. Stoga bih želeo i da se zahvalim timu festivala, koji neumorno radi na tome da igra dopre do što šire publike i bude što pristupačnija.
Miroslav Stajić