Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

VELIKI MARKETI ZA VELIKE IGRAČE? Skuplje mleko, brašno, hleb i ulje... Dokle će veliki TRGOVINSKI LANCI da zarađuju na srpskoj grbači

17.10.2024. 16:36 09:45
Piše:
потрошачка корпа
Foto: Youtube printscreen/ NOVA S

Postoje i sumnje se da trgovinski lanci tajno usklađuju veće cene zbog sramnog uvećanja profita

Postavlja se pitanje hoće li građani Srbije napokon dobiti niže cene i pristup poštenim tržišnim vrednostima, ili će trgovinski lanci nastaviti sa praksom bogaćenja preko grbače potrošača.

Građani Srbije sve više osećaju pritisak zbog stalnog rasta cena osnovnih namirnica i proizvoda koje koriste svakodnevno. Iako država pokušava da poboljša životni standard, sumnja se da su najveći trgovinski lanci tajno dogovorili povećanje cena kako bi ostvarili veće profite. 

Četiri najveća trgovinska lanca pod istragom

Komisija za zaštitu konkurencije POKRENULA JE ISTRAGU protiv četiri velika trgovinska lanca – Delhaize, Merkator S, DIS i Univerexport – zbog sumnji da su dogovorom povećavali cene na štetu građana. 

Istraga ukazuje na moguće kršenje Zakona o zaštiti konkurencije, čime bi se stvorili uslovi za veštačko povećanje cena proizvoda. 

Građani, dok pokušavaju da obezbede osnovne potrebe, suočavaju se sa sve većim troškovima.

Ekipa portala Srbija Danas je obišla markete Merkator i Sunce kako bi uporedila cene različitih proizvoda.

Istraživanje je pokazalo da veliki trgovinski lanci ne samo da postavljaju visoke cene, već ih i usklađuju, što je često previše za običnog potrošača. 

U poređenju sa marketima Sunce i Aman, cene u velikim lancima kao što su Maxi, DIS, Merkator i Univerexport su znatno više, a ne odražavaju pravu vrednost proizvoda, već želju trgovaca da zarade što više.

Povećanje marži

Prema podacima iz 2023. godine, prosečna godišnja potrošačka korpa u Srbiji iznosila je 1.190.810,08 dinara. Zbog neosnovanog povećanja marži kod nekih trgovinskih lanaca, građani su morali da troše dodatnih 226.254,91 dinara više nego što bi trebali za osnovne proizvode. 

Ovaj porast cena nije rezultat normalnih tržišnih uslova, već namernog podizanja marži, što dodatno pogoršava ekonomske razlike u društvu.

Pogoršanje ekonomskih razlika u društvu

Izveštaj Komisije za zaštitu konkurencije pokazuje da su marže velikih trgovinskih lanaca porasle sa 19% u 2016. godini na čak 38% u 2023. godini. To znači da su potrošači u 2023. godini trošili čak 226.254,91 dinara više nego što bi trebali za osnovne proizvode. 

Ovaj nagli porast cena nije rezultat normalnih tržišnih uslova, već namernog povećanja marži. To direktno utiče na životni standard građana i pogoršava ekonomske razlike u društvu.

Rekordni profiti na račun potrošača

Izveštaji navode da se predstavnici najvećih trgovinskih lanaca sastaju daleko od očiju javnosti kako bi dogovorili cene proizvoda. 

Ovi sastanci se, kako se sumnja, dešavaju u ekskluzivnim restoranima u Beogradu, gde se utvrđuju cene koje su veće od tržišne vrednosti.

Na taj način, dok se u medijima predstavljaju kao konkurenti, zapravo zajedno održavaju visoke cene i beleže rekordne profite na račun potrošača.

Cene osnovnih namirnica, kao što su mleko, ulje, brašno i šećer, skočile su iznad nivoa inflacije, što sugeriše da trgovinski lanci favorizuju profit na račun građana. 

Iako se prodaja smanjuje, njihovi profiti rastu – ne zbog povećane prodaje, već zbog namernog povećanja dobitnih marži.

Šteta po građane

Sumnja se da dogovori među trgovinskim lancima krše zakon o zaštiti konkurencije i sprečavaju fer tržišne uslove. 

To znači da potrošači ne mogu da kupe proizvode po realnim cenama, već plaćaju veštački povećane cene. 

Ova situacija može imati dugoročne posledice na budžet građana i narušava osnovne principe tržišne ekonomije u Srbiji.

Odgovori kompanija

Portal Srbija Danas uputio je pitanja kompanijama Delhaize, Merkator S, Univerexport i DIS o ovim navodima. 

Jedina kompanija koja je odgovorila je Delhaize Srbija, koja je navela da posluje u skladu sa zakonima i da je otvorena za saradnju sa Komisijom za zaštitu konkurencijeOstale kompanije, kao što su Merkator, Univerexport i DIS, nisu dale odgovore na pitanja našeg portala. 

Da li će građani i dalje snositi posledice?

Dok se istraga nastavlja, postavlja se pitanje hoće li građani Srbije napokon dobiti niže cene i pristup poštenim tržišnim vrednostima, ili će trgovinski lanci nastaviti sa praksom bogaćenja na račun potrošača. 

Komisija za zaštitu konkurencije ima ključnu ulogu u razotkrivanju ovog slučaja i vraćanju poverenja potrošača.

Srbija Danas

Izvor:
Srbija danas
Piše:
Pošaljite komentar
CENA KAFE NASTAVLJA DA OBARA REKORDE Stručnjaci najavljuju dalje poskupljenje omiljenog napitka miliona i narednih meseci OVO SU RAZLOZI

CENA KAFE NASTAVLJA DA OBARA REKORDE Stručnjaci najavljuju dalje poskupljenje omiljenog napitka miliona i narednih meseci OVO SU RAZLOZI

05.04.2024. 10:41 10:55
NOVI SUPERMARKET STIŽE U SRBIJU Preuzima poznati lanac prodavnica
1

NOVI SUPERMARKET STIŽE U SRBIJU Preuzima poznati lanac prodavnica

17.10.2024. 09:14 09:54
ZAMISLITE PRODAVNICU U KOJOJ SU VIRŠLE 55, ČOKOLADA 70, A ČOKOLADNO MLEKO 100 DINARA Ove cene postoje u lancu marketa koji uskoro stiže u Srbiju

ZAMISLITE PRODAVNICU U KOJOJ SU VIRŠLE 55, ČOKOLADA 70, A ČOKOLADNO MLEKO 100 DINARA Ove cene postoje u lancu marketa koji uskoro stiže u Srbiju

16.10.2024. 17:39 17:49
Lanac supermarketa obmanjivao potrošače oglasima o sniženjima PRVO POVEĆAVALI CENU, PA JE ONDA SNIŽAVALI UZ REKLAMU
aldi

Lanac supermarketa obmanjivao potrošače oglasima o sniženjima PRVO POVEĆAVALI CENU, PA JE ONDA SNIŽAVALI UZ REKLAMU

Nemački lanac supermarketa Aldi Sud obmanjivao je potrošače oglasima o sniženjima, zaključio je Europski sud, prihvativši argumente Nemačkog centra za savetovanje potrošača.
29.09.2024. 12:55 13:03