EVROPSKA AUTOINDUSTRIJA U VELIKOM ŠKRIPCU Da li je na pomolu megasavezništvo tri automobilska giganta?
Kompanija Stelantis, proizvođač automobilskih brendova pežo, sitroen, fijat i opel, ostala je u ponedeljak bez 14 odsto vrednosti na milanskoj i pariškoj berzi. Folksvagen je izgubio nešto više od dva odsto, BMW i Mercedes oko tri odsto.
U Evropi je i u prvih šest meseci ove godine prodato 15 odsto manje automobila nego lani, a ni globalno evropskim proizvođačima ne cvetaju ruže.
Stelantis se bori sa razočaravajućom prodajom automobila, posebno u SAD, gde fijat, alfa i krajsler skupljaju prašinu u salonima. U Italiji, Stelantis gubi dramatično. U septembru je u zemlji prodato 11 odsto manje automobila nego u istom mesecu prošle godine, a Stelantis je zabeležio prodajni minus veći od 30 odsto.
Konglomerat brendova izgubio je više od 40 milijardi evra vrednosti u šest meseci, a kompanija je već najavila da će zaustaviti proizvodnju novog električnog Fiata 500 u Torinu barem do novembra, a ponovo se pojavljuju i glasine o mogućem partnerstvu ili čak spajanju sa francuskim proizvođačem Renoom.
Ranije ove godine, već se uveliko spekulisalo o dalekosežnoj saradnji ove dve kompanije, ali u Parizu i u Torinu glasine su uvek demantovane.
Istekom ugovora izvršnog direktora Stelantisa, Karlosa Tavareša, 2026. godine, kompanija traži naslednika, a najviše se pominje ime Luke de Mea.
Aktuelni direktor Renoa i predsednik ACEA, De Meo, insistira na saradnji evropskih proizvođača automobila kako bi se smanjili troškovi, kako bi se nosili sa kineskom konkurencijom i kako bi se ispunili evropski zahtevi za emisiju štetnih gasova.
Zalagao bi se za svojevrsni model Erbasa za automobilsku industriju - spajanje Stelantisa i Renoa moglo bi da bude prvi korak u panevropskoj saradnji, a na sajmu automobila u Parizu planiran je sastanak između Karlosa Tavareša (Stelantis), Luke de Mea i i izvršnog direktora BMW-a, Olivera Cipsea.
Prema italijanskom listu "Il Sole 24", moguće megasavezništvo ove tri kompanije biće predmet razgovora.