ŠAH SE VRATIO U OBRAZOVNI SISTEM Evo ko razmišlja van okvira
Kao slobodna nastavna aktivnost u petom i šestom razredu osmoletki, za koju bi se dobijala opisna ocena, šah se ponovo vratio u domaći obrazovni sistem.
Međutim, cilj programa „Šah – više od igre” nije primarno usmeren na pronalaženje darovitih i favorizovanje takmičarskog duha, već na podsticanje pažnje, pamćenja i radoznalosti, jačanje samopouzdanja, istrajnosti, kapaciteta da se donose odluke i sagledaju posledice, navodi se u uputstvima koja je objavio Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.
Kako dodaju, šah je jedna od retkih igara koja izgrađuje timski duh, dok istovremeno jača individualnost jer se osoba može takmičiti i sa sobom, a prethodno iskustvo nije ograničavajući faktor.
Ovaj program pruža mogućnost da se radi i na emocijama, kao što su zabrinutost, nervoza, strah i bes
„To je dobra prilika da nastavnik podrži vršnjačko podučavanje i stvori atmosferu gde su svi dobrodošli i gde je proces igranja šaha važniji od rezultata”, navode.
A budući da se igra i na daljinu, uz njega bi učenici kvalitetnije provodili slobodno vreme i bili manje fokusirani da društvene mreže.
Projekti i istraživanje
Programom se predlaže osmišljavanje manjih projekata ili istraživanja u korelaciji sa obaveznim predmetima ili drugim slobodnim nastavnim aktivnostima. Recimo, na časovima istorije jedna od tema mogla bi biti simbolika šahovskih figura i ratovanje u prošlosti, a na likovnom estetika šahovskih kompleta napravljenih od različitih materijala ili dizajn figura nastalih u okviru nekog umetničkog pokreta, ali isto tako đaci mogu sami izraditi figure, a potom organizovati školsku izložbu.
Ovaj program pruža mogućnost da se radi i na emocijama, kao što su zabrinutost, nervoza, strah, bes, koje ometaju kognitivne procese igrača, ali i da se jača spremnost na prihvatanje pravila i ponašanja u skladu sa njima, dodaju. Takođe, kod učenika koji iz nekog razloga nisu dobro prihvaćeni u svojim odeljenjima, šah može doprineti integraciji.
Šah je jedna od retkih igara koja izgrađuje timski duh, dok istovremeno jača individualnost jer se osoba može takmičiti i sa sobom
„Često su to vrlo inteligentna deca koja nemaju interesovanja kao većina njihovih vršnjaka (npr. za sport, muziku, odeću) ili učenici koji su introvertni, stidljivi, individualci. Za neke od njih igranje šaha može biti pomoć da pronađu interesovanja koja im odgovaraju, grupu kojoj bolje pripadaju, dobrog druga i uporište za samopouzdanje da ne moraju biti kao većina”, kažu.
S. Milačić