(FOTO) Novi ponos Novog Sada: EKIPA DNEVNIKA NA GRADILIŠTU PETOG MOSTA PREKO DUNAVA: Nadvija se vijadukt nad Petrovaradinom
Stubovi i konstrukcija petog mosta preko Dunava između Petrovaradina i Kaća „izronili” su pre više meseci, a sada nad dolinom, kraj naselja Sadovi u Petrovaradinu, počinje da se nadvija dugačak vijadukt koji će most spojiti sa Fruškogorskim koridorom.
Ekipa „Dnevnika” posetila je to veliko gradilište i uverila se da radovi brzo odmiču. Za razliku od pre nekoliko meseci gradilištu je vrlo teško prići jer je čitav prostor nasut stotinama kubika peska koje kamioni neprekidno dovoze. Sa sremske strane stubovi su već prišli poslednjim ulicama Petrovaradina iza nekadašnjeg „Navipa” gde sada postoji čitava mreža puteva.
Radovi su u toku i na pristupnim saobraćajnicama, koje će most na petrovaradinskoj strani, preko petlji priključiti na sadašnju Reljkovićevu ulicu i Karlovački put, sa tim da će u okviru izgradnje mosta do ovih petlji od Žeželjevog mosta biti urađena brza saobraćajnica. Velelepni vijadukt, osim u Sadovima, sada je vidljiv i sa Karlovačkog druma. Sudeći prema nasutom tucaniku put će voditi kraj Crkve Snežne Gospe, ka tunelu Širine, koji će se nalaziti iznad Tekija u Petrovaradinu u dužini od 350 metara.
Peti novosadski most je ambiciozni projekat koji čini deo opsežnog plana za unapređenje infrastrukture i uspostavljanje veza između ključnih tačaka u Srbiji. On će biti dugačak 1.766 metra i povezaće Petrovaradin sa autoputem E-75 i imaće i tranzitnu ulogu za teretni saobraćaj, tako da kamioni koji su u tranzitu, više neće prolaziti kroz Petrovaradin i Novi Sad. Takođe, most će omogućiti vezu autoputeva Subotica-Novi Sad-Beograd i Novi Sad-Zrenjanin-Beograd sa Fruškogorskim koridorom, odnosno Rumom. Na petlji Ruma biće povezan sa autoputem E-70 Beograd-Zagreb i Autoputem Ruma-Šabac i dalje brzom saobraćajnicom ka Loznici. Preko tog mosta obezbediće se veza i sa panevropskim koridorima 10 i 10B.
Most počinje 5.536 metara od početka Fruškogorskog koridora kod Kaća, a završava se na 7.200 metara od početka, premošćujući 560 metara širok Dunav. Sastoji se od 668 metara dugeseverne prilazne konstrukcije, koja se proteže na kaćkoj strani, glavne mostovske konstrukcije dužine 505 metara i južne prilazne konstrukcije na petrovaradinskoj strani, koja je dužine oko 488 metara.
Širina mosta je 28 metara, a prilazne konstrukcije široke su 25 metara. Predviđene su dve kolovozne, sa po dve saobraćajne trake široke po 3,5 metara. Most, kao i deo Fruškogorskog koridora od Kaća do Petrovaradina, imaće pešačke i biciklističke staze širine po dva metra.
Više od polovine tunela „Iriški venca” je izbušeno još početkom leta, a čitav Fruškogorski koridor će biti završen do septembra 2026. godine, izuzev mosta u nastavku Bulevara Evrope u Novom Sadu, čiji je rok za završetak kraj 2026. godine. Neimarima je potrebno četiri meseca da izbuše kilometar tunelske cevi, dok je na početku radova za to bilo potrebno devet meseci zbog sastava stane. Nakon završetka radova, tunel kroz Frušku goru će biti najduži u Srbiji, čak oko 3,5 kilometara. Pošto se sastoji iz dve cevi, to znači da će kineska kompanija CRBC, koja je angažovana na ovom projektu, ukupno izbušiti sedam kilometara tunela kroz Frušku goru.
Podsetimo, izgradnja tunela zvanično je počela 1. maja 2021. i radnici CRBC skoro godinu i po dana borili su se terenom na severnom portalu tunela, učvršćujući okolne padine, da bi u jesen 2022. počelo bušenje tunela hidrauličkim bušilicama, pošto je upotreba dinamita u nacionalnom parku zabranjena.
Na silasku s mosta sa sremske strane biće izgrađena petlja i novi put do drumsko-železničkog mosta, koji će služiti kao deo obilaznice oko Petrovaradina. Jedan prilaz mostu, usmeren ka Novom Sad, nalazi uz kompleks nekadašnje „Pobede“, sa petljom na Reljkovićevoj ulici čiji će jedan deo biti pretvoren u brzu saobraćajnicu koja vodi do Žeželjevog mosta. Drugi prilaz, usmeren ka Sremskim Karlovcima, ide uz šumu pored Dunava i biće deo Fruškogorskog koridora. Sa Karlovačkim drumom spaja se petljom u blizini Košarićeve bare, nedaleko od crkve na Tekijama. Odatle, Fruškogorski koridor nastaviće do dela Ulice Račkog i Mišeluka, pored MOL pumpe, sve do Iriškog venca gde će biti tunel ispod Fruške gore dugačak 3,5 kilometra.
Temelji svih stubova urađeni su na bušenim šipovima, a stubovi glavnog pilona oslanjaće se na 37 bušenih šipova prečnika 1,5 metara i dužine oko 36 metara. Most je projektovan most sa kosim zategama, sa rasponskom konstrukcijom od prednapregnutog betona promenljivog poprečnog preseka i sa dvostrukim kratkim pilonima zakošenim ka spolja i visokim 25 metara. Rasponi glavnog mosta dugi su 134, 235 i 134 metra.
Glavni izvođač radova je kineska kompanija “China Road and Bridge Corporation” (CRBC). Most kao i ceo projekat Fruškogorskog koridora, finansira se iz kredita kineske banke za razvoj. U Novom Sadu se trenutno grade dva mosta. Osim između Petrovaradina i Kaća, radi se i na mostu između Novog Sada, u nastavku Bulevara Evrope i Sremske Kamenice. Kako je ranije najavljeno, uskoro bi trebalo da počne i izgradnja trećeg- pešačko-biciklistički.
Silvia Kovač
foto: V. Fifa, S. Kovač