NIJE SVE U SANKCIJAMA, ALI NEKAD NEMA DRUGOG REŠENJA Evo šta kaže zaštitnik građana
Zaštitnik građana Zoran Pašalić izjavio je danas da predlozi te institucije za Izmene Zakona o sistemu obrazovanja i vaspitanja, koji su upućene resornom ministarstvu, pre svega imaju za cilj da se napravi jasna razlika između učenika koji se neprimereno ponašaju i onih čije je ponašanje primereno.
“Često se sva deca izjednačavaju, kaže se današnja deca su ovakva ili onakva a to nije u redu. U tim procedurama koje treba da budu lišene svakog nepotrebnog administriranja, upravo to treba da se reši. To je suština našeg predloga”, pojasnio je Pašalić.
Govoreći o nasilnom i neadekvantom ponašanju učenika, Pašalić je istakao da tome umnogome doprinose društvene mreže zbog čega, kako je rekao, neko mora da ih kontroliše.
Zaštitnik građana je dodao da njegova kancelarija predala i predlog Izmena i dopuna zakona o javnom redu i miru, koji podrazumeva da u javnom prostoru, kakve su društvene mreže, “ne može da radi baš kako ko hoće”.
“Zato smo mi tražili da se tu uvedu ozbiljne sankcije”, kaže Pašalić.
Govoreći o merama društveno korisnog rada, ombudsman je kazao da fokus treba da bude na adekvatnijem sprovođenju te mere. On je pojasnio da bi društveno korisni rad bio da učenici održavaju higijenu prostorija u dvorištu i u prostorima u kojima uče ili se kreću, napominjući da to ne bi trebalo da bude odvojeno od celog školskog sistema. “Oni moraju da shvate koliko je taj posao težak, koliko je taj posao naporan, koliko se ulaže i snage, energije i volje da bi njima se omogućilo da oni zaista u adekvatnim uslovima uče”, rekao je ombudsman.
Govoreći o vršnjačkom nasilju, Pašalić je kazao da ne postoji “recept” da se takav problem reši i da je najvažnije da da se učenici pitaju šta oni smatraju da se tu treba promeniti. Istakao je da su učenici učestvovali u kreiranju predloga koje je institucija zaštitnika građana uputila resornom ministarstvu, uz napomenu da svaki zakon propisuje određene odredbe, ali da je praksa njihovog sprovođenja nešto potpuno drugo. Odgovarajući na pitanje o deficitu školskih pedagoga i psihologa, Pašalić je rekao da to nije samo problem u prosveti, niti u Srbiji, već i u drugim zemljama i naveo primer Holandije, dodajući da se sa tim moramo suočiti i da će bolja organizacija rada dati bolji efekat. Govoreći o pritiscima kojima su izloženi nastavnici kada, na primer, roditelji traže bolju ocenu za svoje dete, Pašalić je rekao da „samo uvezanost sistema to rešava”. To je zajednički deo posla i to se uvek mora posmatriti tako da se tačno zna šta je čiji posao, šta su čije odgovornosti, kao šta se dešava ako se ne ispune preuzete obaveze. Jedino tako može. Sve drugo je ad hok rešenje”, upozorio je Pašalić. n