VELIKI ŠTRAUS KORISTIO JE SRPSKE NARODNE NAPEVE Austrijski kompozitor i njegovo sećanje na Novi Sad
Austrijski kompozitor Johan Štraus Mlađi svojevremeno je komponovao delo za koje ste sigurno čuli – „Na lepom plavom Dunavu”. Jednog od najznačajnijih austrijski kompozitora, koji je napisao veliki broj valcera i polki, ne vezuje samo Dunav sa našim prostorima.
U jesen 1847. godine sa svojim orkestrom posetio je Novi Sad, u sklopu velike turneje, koja je dalje krenula putem Zemuna, Beograda, Velikog Bečkereka, do Rumunije. Za vreme boravka u našem gradu, Štrausa je u svojoj kući ugostio tadašnji gradski blagajnik Konstantin Popović Komoraš, gde je imao priliku da vidi svesku sa Šlezingerovim zapisima srpskih narodnih pesama.
– Toliko je bio oduševljen da ju je želeo kupiti. Međutim, upravo od jedne od Popovićevih kćerki, Štraus ju je dobio na poklon – kaže za „Dnevnik” prof. dr Marijana Kokanović Marković.
U bečkom listu „Der Wanderer” izveštavano je o „velikom balu“ u Novom Sadu, uz navode da je na zahtev publike priređen još jedan koncert na kojem je, uz aplauze i odobravanja, izvedena njegova fantazija „Sećanje na Novi Sad”.
– Međutim, ovo delo nije objavljeno i deli sudbinu rukopisnih kompozicija. U popisima Štrausovih kompozicija vodi se kao izgubljeno. Budući da se navodi kao fantazija na narodne motive, može se zaključiti da je u ovoj kompoziciji Štraus koristio srpske narodne napeve – dodaje Kokanović Marković.
Štrausa je put dalje vodio u Zemun, gde je dva puta priredio „muzikalnu zabavu“, a na jednom od koncerata dirigovao je obučen u srpsku narodnu nošnju. Koncert u Beogradu u Srbskim novinama najavljen je kao „redka i osobita zabava“, a zabeleženo je da je posetio i Veliki Bečkerek.
– Verujem da je Štrausu notna sveska sa zapisima srpskih narodnih pesama, koju je dobio u Novom Sadu, bila izvorište i za njegovo kasnije vraćanje našim narodnim napevima u njegovim kompozicijama. Pored dela koja su komponovana pre posete Novom Sadu, Beogradu i Zemunu 1847. godine, Štraus je i u kasnijem periodu u svojim delima koristio srpske narodne napeve – zaključuje Kokanović Marković.
O koncertima Johana Štrausa u Novom Sadu i njegovom stvaralaštvu bilo je reči na nedavno održanom predavanju prof. dr Marijane Kokanović Marković u Matici srpskoj, u okviru kog su izvedena i dela ovog kompozitora.
A. Mandić
Foto: privatna arhiva