(FOTO, VIDEO) DNEVNIK NA GRADILIŠTU PETOG NOVOSADSKOG MOSTA Dunav se otima, konstrukcija sve bliža Petrovaradinu; POGLEDAJTE KAKO TEKU RADOVI
Sigurno nije lako ovih dana biti radnik na gradilištu novog mosta preko Dunava koji će povezati Petrovaradin i Kać i biti deo Fruškogorskog koridora, ali uprkos brojnim otežavajućim okolnostima poput hladnoće, vetra i ekstremno visokog nivoa Dunava, polako se nazire konstrukcija ovog prilično komplikovanog objekta čija će izgradnja sa prilaznom konstrukcijom i hidrotehničkim instalacijama koštati oko 100 miliona evra.
Prostorno, reč je o nešto manje od dva kilometra koji se pružaju od bačke obale Dunav, preko reke do sremske obale, a ovaj, peti novosadski most pored tunela ispod Iriškog venca, drugi je ključan objekat budućeg Fruškogorskog koridora od Novog Sada do Rume.
Ova brza saobraćajnica na teritoriji Novog Sada služiće kao gradska obilaznica, a preko mosta obezbediće se veza sa auto-putem E75 i panevropskim koridorima 10 i 10B. Kako je navedeno pri predstavljanju ovog projekta, most će doprineti izmeštanju teretnog i tranzitnog saobraćaja iz Petrovaradina i Salajke i Podbare u Novom Sadu...
Novi most u Petrovaradinu je projektovan kao jedinstvena konstrukcija za obe kolovozne trake, dok su prilazne konstrukcije projektovane kao dve odvojene celine. Glavni raspon mosta širok je 200 metara i visok 9,5 metara u odnosu na visok plovidbeni nivo.
Most je projektovan kao „ekstrados“ most sa kosim zategama sa rasponskom konstrukcijom od prednapregnutog betona promenljivog poprečnog preseka i sa dvostrukim kratkim pilonima zakošenim ka spolja i visokim 25 metara. Rasponi glavnog mosta dugi su 134, 235 i 134 metra.
Izuzetno visok nivo Dunava doveo je do potapanja jednog dela gradilišta, pa je sada petnaestak stubova koji će nositi deo konstrukcije sa sremske strane, pod vodom. Slična je situacija i na bačkoj strani pa su ovih dana u poplavljenim delovima zaustavljeni gotovo svi radovi. Vreme dok čekaju da se Dunav povuče, radnici kineske kompanije “CRBC” koriste za poslove iznad vode gde se trenutno radi na spajanju i učvršćivanju pomoćnih metalnih konstrukcija.
Dok se sa obe strane Dunava čeka povlačenje vode, podsećamo da ovaj most počinje 5.536 metara od početka Fruškogorskog koridora kod Kaća, a završava se na 7.200 metara od početka, premošćujući 560 metara širok Dunav. Ukupna dužina mosta iznosi 1.663 metra, a sastoji se od 668 metara duge severne prilazne konstrukcije, koja se proteže na kaćkoj strani, glavne mostovske konstrukcije dužine 505 metara i južne prilazne konstrukcije na petrovaradinskoj strani, koja je dužine oko 488 metara.
Širina mosta je 28 metara, a prilazne konstrukcije široke su 25 metara. Predviđene su dve kolovozne, sa po dve saobraćajne trake široke po 3,5 metara. Most, kao i deo Fruškogorskog koridora od Kaća do Petrovaradina, imaće pešačke i biciklističke staze širine po dva metra.
Sa sremske strane stubovi su već prišli poslednjim ulicama Petrovaradina iza nekadašnjeg „Navipa” gde sada postoji čitava mreža puteva izgrađenih za potrebe gradilišta.
Već sada se nazire promena koju će ovaj most i dalja saobraćajnica Fruškogorskog koridora doneti ovom kraju, a očekuje se da će tokom ove godine biti završeni pristupni putevi novom mostu.
Na silasku s mosta sa sremske strane biće izgrađena petlja i novi put do drumsko-železničkog mosta, koji će služiti kao deo obilaznice oko Petrovaradina.
Jedan prilaz mostu, usmeren ka Novom Sad, nalazi uz kompleks nekadašnje „Pobede“, sa petljom na Reljkovićevoj ulici čiji će jedan deo biti pretvoren u brzu saobraćajnicu koja vodi do Žeželjevog mosta.
Drugi prilaz, usmeren ka Sremskim Karlovcima, ide uz šumu pored Dunava i biće deo Fruškogorskog koridora. Sa Karlovačkim drumom spaja se petljom u blizini Košarićeve bare, nedaleko od crkve na Tekijama.
Odatle, Fruškogorski koridor nastaviće do dela današnje Ulice Račkog i Mišeluka, pored MOL pumpe, sve do današnjeg Iriškog venca gde će biti tunel ispod Fruške gore dugačak 3,5 kilometra…
Istovremeno vodeni saobraćaj se odvija bez problema jer je plovni put širok par stotina metara ostavljen slobodan između pomoćnih konstrukcija koje drže čitavo gradilište nad vodom.
Visok vodostaj je osim problema sa poplavljenim delovima gradilišta, doneo problem nanosa koji pritiskaju metalnu konstrukciju. Naime, voda konstatno donosi stabla koja se zaustavljaju na konstrukciju, pa radnici ovih dana moraju da ih “oslobađaju” i uklanjaju kako ne bi ugrozili gradilište.
Temelji svih stubova urađeni su na bušenim šipovima, a stubovi glavnog pilona oslanjaće se na 37 bušenih šipova prečnika 1,5 metara i dužine oko 36 metara.
Most bi trebalo da izmesti teretni i tranzitni saobraćaj iz Petrovaradina, kao i Salajke i Podbare u Novom Sadu, jer su merenja pokazala da dnevno oko 1.200 isključivo teretnih vozila prolazi ulicama Reljkovićevom, Preradovićevom i Račkog, a zahvaljujući velikim ulaganjima u infrastrukturu, Novi Sad će postati jedno od glavnih saobraćajnih čvorišta u Srbiji.
Niko Perković
Foto: S. Šušnjević