NA NOVOSADSKOM PMF-u RAZVIJAJU INOVATIVNI PRISTUP UČENJU I POUČAVANJU Edukativne igre od vrtića do fakulteta, od matematike do biologije i hemije
Kako na zabavan način upijati, ali i širiti znanje iz matematike, informatike, geografije, fizike, biologije i hemije, i to na svim nivoima obrazovanja, pokazaće tim koji stoji iza Erazmusovog trogodišnjeg međunarodnog projekta u kojem kao partneri učestvuju i vanredni profesori novosadskog Prirodno-matematičkog fakulteta: Milica Solarević i Smiljana Đukičin Vučković sa Departmana za geografiju, turizam i hotelijerstvo, te Sanja Belić sa Departmana za hemiju, biohemiju i zaštitu životne sredine.
Konzorcijum okupljen oko projekta „Edukativne igre u nauci i matematici od predškolskog uzrasta do univerziteta” čini osam institucija iz Hrvatske, Slovenije i Srbije, dok je koordinator Univerzitet u Rijeci. Najvažniji rezultati biće barem šest novoosmišljenih edukativnih igara i isto toliko postojećih, koje će biti prilagođene primeni u nastavi, te 24 scenarija s obrazovnim aktivnostima. Prvi sastanak partnera održan je u Rijeci od 13. do 15. novembra, a tom prilikom članovi tima prošli su kroz intenzivan kurs: matematičke igre, igre i računski način razmišljanja, Escape, digitalni alati za izradu edukativnih igara i razvoj ideja za buduće SciMaG igre.
– Svi članovi tima su bili izuzetno zadovoljni svim aktivnostima i stečenim znanjem, a već sledeći sastanak je u februaru 2024. u Kopru, kada ćemo definisati koncept praga za razvoj igara – kaže rukovodilac projekta prof. dr Milica Solarević. – Jedan od sastanaka biće i u Novom Sadu, na jesen 2025. godine, kada ćemo se baviti obrazovnim scenarijima koji uključuju igre razvijene tokom projekta.
U agendi tima je i edukacija najmanje 60 studenata nastavničkih smerova, razredne nastave ili predškolskog obrazovanja, kao i 90 nastavnika, učitelja ili vaspitača, te besplatan onlajn kolegijum (platforma) za samoedukaciju pomenutih kadrova.
– SciMaG projekat je nastavak saradnje u okviru projekta InAMath, koji je dao polaznu osnovu za izdvajanje potreba u obrazovanju svih nivoa na polju učenja matematike, prirodnih nauka i digitalne pismenosti – objašnjava sagovornica, što bitno i gledajući najnovije rezultate PISA testova, po kojima se učenici iz Srbije i dalje nalaze ispod OECD proseka. – Analizom nastavnih kurikuluma utvrđeno je da postoje potrebe za jačanjem interdisciplinarnosti i praktičnih iskustava. Jedna od glavnih potreba jeste i stvoriti zanimljiva iskustva koja motivišu učenike i pomažu im da lakše zapamte informacije. Učenje utemljeno na igri zahteva promene kurikuluma, načina i uslova rada, nastavnih sredstava, dodatnu obuku nastavnika i brojne druge korake, pogotovo iz ugla informacionih tehnologija. Te promene se kod nas odvijaju sporo i najčešće su rezultat individualnih napora škole ili pojedinaca, a nažalost vrlo često su ograničene nastavnim sredstvima koja su na raspolaganju. Ovim projektom razvićemo potpuno besplatne edukativne igre i uputstva za njih, kao i načine implementacije u različite nastavne scenarije, prilagođene konkretnim nastavnim jedinicama. Sve to biće na raspolaganju na našoj onlajn platformi za samoedukaciju, a obuku nastavnika organizovaćemo na kraju projekta.
S. Milačić