PRIMER SOLIDARNOG PREDUZETNIŠTVA: ANDRAMOLJE Sitnice za igru
Možete se fokusirati na komercijalizaciju ideje.
Međutim, duboko verujem da pedagozi kroz preduzetništvo treba da teže prilici za preispitivanje društva i detinjstva – kaže nam dr Marija Malović, kreatorka edukativnog igrovnog materijala „Andramolje”, nastalog sa polazišta da u igri svako dete ispisuje jedinstvenu priču. Tako su tri najvažnije karakteristike „Andramolja” interaktivnost, transformativnost i višeznačenjska forma, u vidu velikih tabli sa različitim elementima od drveta koje mališani mogu da koriste na sebi svojstven način.
Mali ženski tim, osim Marije Malović, čine Milijana Lazarević, Marija Kojić i Vanja Jovanović.
– Koleginica Milijana i ja smo sarađivale još na studijama, pisale radove, izlagale na naučnim konferencijama, prosto se družile i učile – dodaje Marija Malović. – Mnogo smo promišljale, maštale i svašta isprobale, ali nismo mogle da napravimo igračku, a onda smo upoznale dizajnerku Mariju Kojić, dok je radila master na temu nameštaja za vrtiće, jer joj je trebala pedagoška perspektiva. Tako smo shvatile da se dobro razumemo i da možemo ići zajedno u ovom pravcu.
U timu je bila i lingvistkinja Vanja Jovanović. Ona je pomogla da se cela ideja lepo upakuje i da tim pristupačnije prikaže ono čime se bavi.
– Milijana i ja došle smo do zaključka da je većina igračaka na tržištu zatvorenog tipa, što znači da imaju gotova pravila, pa dečju igru usmeravaju u jednom pravcu i stvaraju neke stereotipe, kao i da se brzo odbacuju, a budući da su najčešće od plastike, došle smo do toga da su ekološki principi veoma važni. Stoga smo odlučile da ponudimo nešto što je kontrateža tome.
Uviđajući takođe koliko je značajna uloga odraslih u igri, napravile su „Uputstvo bez uputstva” namenjeno roditeljima.
– Igra jeste moćna alatka za učenje, ali bez podrške odraslog nema toliki potencijal...
Novac za prototip „Andramolja” dobile su 2019. od Trag fondacije, koja ih je ujedno obučavala kako da komuniciraju i budu vidljive, a sarađivale su i sa Fondacijom Novak Đoković, te Erste bankom.
– Dok smo pokušavale da „Andramolje” ponudimo tržištu, svi su nas savetovali da tražimo ono što roditelji hoće da čuju, tipa: „Ovo je igračka koja će vašem detetu držati pažnju pola sata-sat da vi možete popiti kaficu” – otkriva nam dr Marija Malović, dodajući da marketinški trikovi koji u drugim branšama prolaze nisu ono što je njima kao pedagozima bilo prihvatljivo. – Ideja da budemo prodavci igračaka za decu nije nam legla, pa nikada do kraja nismo postale preduzetnice koje umeju da plivaju u tom zahtevnom svetu. Ali smo zato otkrile solidarno preduzetništvo, čije je načelo da sve što radimo doprinosi pravednijem i boljem društvu.
Tako je nastao i blog „Beskrajna promišljanja” u sklopu njihovog sajta, kao mesto za razmenu ideja među zagovornicima dečjih prava i sloboda, te čuvarima planete. Kao najvažnije postignuće izdvajaju učešće u projektu „Zaigrani”, putem kojeg su dobile sredstva da „Andramolje” uđu u 100 državnih vrtića, što su iskoristile kao priliku da sa vaspitačima i roditeljima otvore polemiku o obrazovanju za održivi razvoj na ranom uzrastu.
Slađana Milačić