AUTORKA NEKOLIKO ROMANA KATARINA NIKOLIĆ RALIĆ IZ OPOVA: Živi umetnost, usavršava se i deli znanje
Nikolić Ralić se bavi i društveno – angažovanim teatrom, a njena drama „Prozor” dobila je i nagradu „Hartefakta”, kao najbolji dramski savremeni društveno – angažovani komad.
OPOVO:Direktorica Opštinske narodne biblioteke Opovo i Galerije „Jovan Popović” Katarina Nikolić Ralić uspeva da odoleva izazovima i intenzivno radi na predstavljanju kulture i umetnosti u lokalnoj zajednici, realizujući sa svojim timom više od 100 programa godišnje, i to na različite teme. Osim što ima tu važnu funkciju, Katarina je pre svega dramaturg, a kako je za „Dnevnik” rekla, njen život je umetnost, te se posvetila i pisanju, objavivši nekoliko romana do sada.
– Živim i radim umetnost i svakodnevno se usavršavam, trudeći se da svoje znanje delim u svojoj sredini. Počela sam da pišem kratke priče veoma rano, a kasnije tokom studija na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, naučila sam da artikulišem svoje misli i osećanja u formu različitih žanrova, no često mi govore da treba da se fokusiram na samo jedan. Mislim ipak da je moja najveća prednost baš to što poznajem različite medije i žanrove, jer nas savremeni tokovi dramaturgije primoravaju da se prilagođavamo i oslobodimo svih formalističkih odrednica, a ja volim da se igram i eksperimentišem – kaže Nikolić Ralić, dodavši da u filmu uvek nalazi inspiraciju, šta god da radi.
Novi roman „Ti nisi ti”
Najnoviji roman Katarine Nikolić Ralić „Ti nisi ti” nadovezuje se na dugu tradiciju romana o odrastanju, unoseći, pritom, u savremenu srpsku književnost i mnoge do sada malo zastupljene teme. Kroz fragmente koji nalikuju dnevničkim zapisima pomalja se inteligentan i svež pripovedni glas glavne junakinje. Neposredni i nepretenciozni, ovi „odsečci stvarnosti” imaju ispovedni ton i bespovratno obuzimaju pažnju čitalaca omogućavajući im linearno, autentično doživljavanje sveta o kojem se govori u delu. Ovaj svet umešten je među granice literarne verzije Pančeva i Beograda, a pripoveda pomalo netipičnu gorko – slatku priču o odrastanju.
Neko vreme se inače bavi i društveno – angažovanim teatrom, a njena drama „Prozor” koja govori o nasilju u školama, privukla je pažnju beogradske publike, za koju je dobila i nagradu „Hartefakta”, kao najbolji dramski savremeni društveno – angažovani komad. Premijerno je i prikazana na sceni Beogradskog dramskog pozorišta u avgustu ove godine.
– Kada pišem za pozorište, želim da kažem šta osećam i podelim svoje iskustvo o svetu i društvu. Želim da moje reči nešto promene. Pozorište, film i književnost sa jedne strane, a život sa druge, tanka je linija po kojoj žongliraš, oslobađaš se sebe i svog ega. Sve je to proces u kojem „ti nisi ti” postaje „ja jesam ja”. Na kraju, moje obrazovanje iz oblasti audio – vizuelnih umetnosti je sugurno uticalo na rad u ustanovi koju vodim, s obzirom na to da mi je proširilo polje delovanja i pomoglo mi da uvek ostanem otvorenog uma, spremna za nove projekte i izazove iz svih umetničkih oblasti. A ako želite da sve to postignete, jasno je da to morate i da živite svim svojim bićem – poručuje književnica.
Rođena je u Pančevu 1988. godine, a do sada su njeni rukopisi objavljeni u zbirkama priča „Leksikon božjih ljudi” (2010) i „Sopstvena soba za kratku priču” (2012). Autorka je romana „Kazablanka” (2009), „Igra jednog časa” (2013), „Dete prirode” (2014), kao i knjige za decu „Čudesna šuma” (2015), koja je izvedena na sceni Dečjeg kulturnog centra Beograd, a noar – trilera „Lovište” izašao je 2021. godine. Romani su joj filmični, gotovo scenaristički tačni, a mnogi sadrže i direktne aluzije na određene događaje u okruženju, kao i poznate filmske naslove.
Takođe je i koautorka monodrame „Petar” (2015), koja je do sada igrana na sceni Giljotin teatra u Stokholmu, ali i Upsala i Bitef teatra. Koscenaristkinja je filmova „The Pond” (2021), i „Troja”, koji je premijerno prikazan ove godine na 51. Međunarodnom filmskom festivalu – „FEST”.
I. Bakmaz