Jugoslav Sivić: Umetnost je način da vidimo istinu bez ulepšavanja
Novosadski Distrikt i projekti koji će se održavati u njemu definitivno će još više ulepšati dušu grada kao što je Novi Sad - tako priču započinje Jugoslav Sivić, koji je zadužen za izradu novog vizuelnog identiteta novosadskog Distrikta.
To će biti realizovano u vidu njegovog projekta „DISTRIKT – Art Industrijalizacija”, jednog od izabranih projekta na javnom konkursu koji će biti realizovani u okviru šestog Kaleidoskopa kulture.
Jugoslav Sivić ovaj projekat zamislio je kao umetničku instalaciju od metala i industrijskog otpada, čijem stvaranju, zahvaljujući praksi javnih konkursa koje sprovodi Fondacija „Novi Sad – Evropska prestonica kulture”, na šestom po redu Kaleidoskopu kulture svi posetioci će imati priliku da prisustvuju - varenju, pripremi i postavljanju, i na taj način se upoznaju sa načinom recikliranja i upotrebe industrijskog otpada.
- Pravljenje umetničke instalacije od metala i industrijskog otpada, kroz proces kreiranja i pripreme na licu mesta, tačnije na ovogodišnjem Kaleidoskopu kulture, povezuje se prostor sa svojom prošlošću, periodom industrijalizacije, i kao neraskidiva veza-industrijski otpad fabrike postaje deo umetničke skulpture. Instalacija bi bila natpis „DISTRIKT“ i bila bi okačena na zid. Dugačka je 28 metara, a visina bi bila 3,8 metara - rekao je Sivić. - Glavnica bi bila urađena u ličnoj radionici, a završni radovi bi bili urađeni na licu mesta, kako bi proces rada bio prikazan posetiocima. Skulptura bi bila vizuelni identitet Distrikta, kao bitnog centra kulture i umetnosti Novog Sada.
Jugoslav Sivić se za javni konkurs Fondacije „Novi Sad – Evropska prestonica kulture”, koji je bio otvoren za umetničku scenu iz cele Srbije, prijavio na predlog svog prijatelja.
- Nakon razgovora sa svojim prijateljom odlučio sam da se prijavim na ovaj javni konkurs, jer u slučaju prolaska na konkursu dobio bih priliku da radim i uradim nešto što nije tako često u mom stvaralačkom opusu, a to je skulptura ogromnih dimenzija - kaže Sivić.
Sivić smatra da praksa javnih konkursa za umetnike i umetničku scenu veoma važna i značajna jer pruža mogućnost, neophodnu pomoć i šansu da umetnici svoj potencijal i produkciju stave na viši nivo.
- Ovaj konkurs veoma je značajan. Ovakvi javni konkursi mladim i neafirmisanimumetnicima omogućavaju veću vidljivost na umetničkoj sceni, a to je svakom umetniku koji želi da mu to bude osnovni zanat veoma važno. Ranije sam već imao iskustva sa popunjavanjem upitnika za slične projekte pa mi samo popunjavanje prijave za konkurs nije predstavljalo problem. Pitanje je samo bilo da li je ideja dovoljno dobra da prođe na ovom javnom konkursu - ističe Jugoslav Sivić.
Kaleidoskop kulture – mesto gde se različite vrste umetnosti spajaju
Šesti Kaleidoskop kulture ponovo će se svim posetiocima predstaviti kroz pet nedelja i pet vrsta umetnosti – vizuelnu umetnost, izvođačku umetnost, primenjenu umetnost, arhitekturu i književnost. Ove godine programi u okviru Kaleidoskopa kulture realizovaće se u najvećim prostornim legatima projekta „Novi Sad – Evropska prestonica kulture” – Distriktu i mreži kulturnih stanica.
- Meni je velika čast i veoma mi je značajno što ću biti deo nečega što je posvećeno umetnosti i kulturi čiji značaj prevazilazi granice ovih naših prostora - dodaje Jugoslav Sivić.
S obzirom na to da se kao nagrađivani i evropski priznat legat projekta „Novi Sad – Evropska prestonica kulture” održava već šestu godinu zaredom, Kaleidoskop kulture uspeo je da donese određene promene na umetničkoj sceni.
- Ono što mi se najviše sviđa kod jednog projekta kao što je Kaleidoskop kulture, je to što nastavlja i stvara tradiciju, a to je vrlo važna promena koju Kaleidoskop kulture donosi. Ubeđen sam da će u budućnosti imati sve veći i veći značaj, kako za umetnike tako i za konzumente umetnosti i kulture - ističe Jugoslav Sivić.
Projekat „DISTRIKT - Art Industrijalizacija” podrazumeva skulpturu od metala i industrijskog otpada koja će biti postavljena u novosadskom Distriktu, a za cilj imaće da promoviše stvaranje skulptura od metala kao vid umetnosti, da povezuje prošlost i budućnost prostora, od industrije do umetnost i da koristi reciklažu u umetnosti.
Umetnost treba da bude dostupna svima
Javni konkursi, kao i ovaj, primeri su dobre prakse kako bi lokalna i nacionalna umetnička scena više bila uključena u stvaranju nekih novih umetničkih projekata. Bilo da su afirmisani ili neafirmisani, mladi ili stariji, potrebno je veće uključivanje umetnika u proces stvaranja nečeg novog i zanimljivog.
Jugoslav Sivić smatra da postoji velik broj imena sa lokalne umetničke scene koji po njemu zavređuju veliku pažnju.
- Tu je Damir Pavić-Sepik koji sa svojim ilustracijama, po mom skromnom mišljenju, potpuno je upečatljiv i jedinstven na ovim prostorima, a i šire. On već dugo radi i njegova biografija je fascinantna koliko i njegovi radovi. Tu je i Arpad Slančik sa svojim skulpturama, koje su takođe vrlo upečatljive i jedinstvene. Ko god ima priliku, treba da pogleda njihove radove i siguran sam, čak i ako se nekome ne svidi, niko neće ostaviti ravnodušan. Tu su, takođe, i slikari Nikola Zaklan i Emil Kadirić, kao i Miroslav Lazendić sa svojim grafikama“ istakao je Jugoslav i napomenuo kako, pričajući o nacionalnoj umetničkoj sceni, uvek voli da vidi radove Viktora Kiša i Andreja Josifovskog - Pijaniste.
Na pitanje kako on lično vidi umetnost, Jugoslav je rekao da na umetnost gleda kao na način da vidimo istinu bez ulepšavanja.
- Ona priča univerzalnim jezikom i nije nam potreban prevodilac, već samo bliskost da bi smo razumeli šta nam govori. Za umetnost svako doba je teško, jer nije u stanju da pravi kompromis između onoga što oseća i vidi i onoga što joj se servira. Pre svega umetnost treba da bude dostupna i čovek će joj sam prići, možda ne iz namere da je razume, već iz radoznalosti, a to je prvi korak ka razumevanju - zaključio je Jugoslav Sivić.
A. Brzak