Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

ČETIRI DECENIJE CRKVENO-PASTIRSKE SLUŽBE PROTE BRANKA ĆURČINA Kada bih se opet rodio, ponovo bih bio sveštenik

20.08.2023. 17:26 17:28
Piše:
Foto: Dnevnik/R. Hadžić

Protojerej-stavrofor Branko Ćurčin, sveštenik hrama Vaznesenja Gospodnjeg na Klisi u Novom Sadu, nakon 40 godina služenja Bogu uskoro odlazi u penziju.

Iako je odrastao u periodu komunizma, to ga nije omelo da obuče svešteničku odoru. Otac Branko je prepoznatljiv po blagoj i zanimljivoj retorici zbog koje su njegove liturgije izuzetno posećene, ali, čini se, ponajviše po radu sa zatvorenicima i zavisnicima.

– Ništa ne bih menjao – započinje otac Branko priču o svom svešteničkom i misionarskom delu za „Dnevnik” uz odobrenje vladike bačkog Irineja. –  Kada bih se opet rodio, ponovo bih bio sveštenik. Baka me je uvela u crkveni svet. Ostala je udovica posle Drugog svetskog rata i više je odlazila u crkvu. Moji roditelji su bili tradicionalno pobožni, ali nisu baš bili revnosni i molitveni. Moj otac, zemljoradnik želeo je da budem veterinar i upisao me je u veterinarsku školu. Insistirao sam da budem sveštenik i dok nisam otišao u Bogosloviju, nisam se smirio. Išao sam u crkvu zajedno sa dr Savom Lazićem koji je danas vrsni stručnjak u oblasti veterine. Bio mi je velika podrška da upišem Bogosloviju, čak se i on dvoumio oko toga. 

Odrastao je u Čurugu, koji pamti kao predeo gde se pesma čula sa svih strana, gde su se ljudi družili, razgovarali i bili radosni. Kaže da je danas tehnika učinila svoje, pa je život u odnosu na njegovo detinjstvo potpuno drugačiji. Nema pesme, a ljudi se sve više otuđuju.

– Danas u pojedinim delovima atara ne možete videti čoveka. Uhvati vas jeza kada ugledate tu pustoš. Agrotehnika je unapređena, ali je to uslovilo otuđenje. Sve je na brzinu – kaže naš sagovornik.

Tokom njegovog detinjstva crkva je bila ispunjena narodom. Po 800 dece je dolazilo na pričest.

– Razmišljao sam o tome kako je i pored komunizma crkva opstajala. Verujem da je to zbog velikog stradanja u Drugom svetskom ratu. U Čurugu ima nađoša i dođoša i svi su bili u jednom duhu. Ljudi koji su došli iz Bosne, oni sa Manjače, Šipova, Trnova, Lubova su naselili Čurug. Malo je tu kolonizovanog sveta, većinom je reč o onima koji su prodavali svoja imanja u Bosni, kupovali druga ovde i započinjali novi život. Jednim duhom smo disali i imali smo i dobre sveštenike, aktivne, ozbiljne ljude, intelektualce koji su bili na nivou zadatka – objašnjava prota Branko.

Nemamo ambiciju da lečimo, niti imamo iluziju da ćemo sve izlečiti. Crkva nudi ovo kao mogućnost. Ukoliko čoveku uzmeš zavisnost, onda moraš tu emotivnu prazninu da mu nadomestiš nečim, a to je upravo vera i lepota blizine Božje, to je duhovnost koja nam nedostaje, sistem vrednosti koji oni treba da grade i izgrade (Branko Ćurčin)

Jedno vreme je proveo i na Svetoj gori, nakon vojske se oženio, a vladika  šumadijski Sava, od koga je veli dosta toga naučio, rukopoložio ga je za sveštenika na Klisi.

– Tu sam počeo da se bavim crkveno-pastirskim radom, da budem sveštenik tom narodu i video sam koliko je to dobar svet. Bio nam je potreban prostor u kom bi se ljudi okupljali i zadovoljili duhovne i verske potrebe i tako smo dobili baraku od krojačke zadruge koja se nalazila u Ulici Pap Pavla. Firma je otišla u stečaj i oni su rasprodali imovinu. Nama je pripala jedna baraka i ona je bila na mestu gde se sada nalazi hram. To se pokazalo kao delotvorno. Ljudi su počeli u velikom broju da dolaze, pa smo stavili ozvučenje da bi i spolja čuli molitvu – kaže otac Branko. 

U međuvremenu vladika ga je postavio za duhovnika okružnog zatvora kada je na Klisi sagrađena zatvorska zgrada.

– Po službenoj dužnosti sam dolazio da razgovaram sa zatvorenicima od 1992. godine. Taj pristup se pokazao veoma delotvornim. Deprivacija verskih sloboda je bitna za osuđenike i to se praktikuje na zapadu. Po ugledu na naš rad u Novom Sadu, svi zatvori u Srbiji su uveli praksu da sveštenik dolazi, obavlja bogosluženja i razgovara po potrebi sa zatvorenicima. Zapravo smo prvi u Srbiji sagradili hram u zatvoru – ističe otac Branko.

To zakonski nije regulisano, ali se, kako je rekao naš sagovornik, radi na tome. Upravo u zatvoru se naš sagovornik prvi put susreo sa problemima zavisnika, što mu je otvorilo nova vrata. Ubrzo su i drugi koji su devedesetih godina imali problema sa psihoaktivnim supstancama obraćali ocu Branku za pomoć.

– Organizovao sam najpre dnevni centar pri crkvi na Klisi. Tu su dolazila deca i obavljali smo razgovore. Oni su pisali dnevnike, imali smo psihoterapiju na dnevnom nivou. Zadavao sam im zadatke i učestvovali su i oko gradnje crkve.  Sve to nije bilo dovoljno. Počeo sam da ih šaljem u manastir u Kovilj. Tadašnji iguman, a sadašnji patrijarh Porfirije jednom mi je rekao: „Njih ima više nego nas, mi to ne možemo da nosimo.” Tako se pojavila potreba za novim prostorom. Gledao sam kako to rade na zapadu katolička i protestantska crkva i na osnovu tog isksutva nastao je projekat „Zemlja živih” sa blagoslovom episkopa bačkog dr Irineja i podrškom tadašnjeg igumana manastrira u Kovilju Porfirija – kaže prota Branko.

„Zemlja živih“ je zapravo Centar za psiho-socijalnu rehabilitaciju i resocijalizaciju obolelih od bolesti zavisnosti, osnovan 2005. godine pod okriljem Svetoarhangelskog manastira iz Kovilja.

– Nemamo ambiciju da lečimo, niti imamo iluziju da ćemo sve izlečiti. Crkva nudi ovo kao mogućnost. Ukoliko čoveku uzmeš zavisnost, onda moraš tu emotivnu prazninu da mu nadomestiš nečim, a to je upravo vera i lepota blizine Božje, to je duhovnost koja nam nedostaje, sistem vrednosti koji oni treba da grade i izgrade. Mi to uspešno radimo. Kroz naš projekat je prošlo više od 5.000 ljudi, a 80 odsto je uspešnost isceljenja – kaže naš sagovornik.

Veli da je „Zemlja živih” zahtevan program i da će u njemu ostati i nakon penzionisanja, jer je to njemu kako kaže „velika ljubav i da ima potrebu da sa tim ljudima radi”. Pored angažmana u „Zemlji živih” penzionerske dane će kako kaže provoditi uz slikanje, pisanje ali i u poljoprivredi. Sin mu se bavi tom delatnošću, te mu je potreban traktorista, pa je ocu ponudio angažman. Pored pisanja istoriografija o delovima Novog Sada, veli da će uživati i u slikanju pejzaža.

Slađana Aničić Ilić

Piše:
Pošaljite komentar